Pieśni duszy i umysłu Pawła Mykietyna
"Traktuję moją muzykę jak rodzaj dziennika (…) tak wyraźnie widzę związki między moim życiem a muzyką, że nigdy nie poprawiam napisanych przez siebie utworów. Nie mogę przecież poprawiać przeszłości”.
Paweł Mykietyn
W pierwszy z koncertowych wieczorów Nostalgia Festival Poznań (17.11.2017) zabrzmią dwa dzieła Pawła Mykietyna z różnych okresów jego twórczości. Cykl sześciu „Sonetów Szekspira” (2000) był pierwszą próbą podsumowania własnego dorobku przez dobiegającego w owym czasie do trzydziestki kompozytora, natomiast „Wyliczanka” (2017) należy do najwybitniejszych dokonań fazy obecnej, w której Mykietyn swoją uwagę koncentruje głównie na dokonywaniu „eksperymentów temporalnych”.
O dedykowanych żonie Katarzynie „Sonetach Szekspira” Mykietyn wyznał w jednym z wywiadów, że były ostatnim utworem, jaki skomponował sam dla siebie, nie na zamówienie. Oszałamiający sukces na Warszawskiej Jesieni w 2000 roku oraz osobista przemiana Mykietyna i przebudowa języka harmonicznego sprawiły, że utwór stał się punktem zwrotnym w karierze artysty, prowokującym do wyznaczania wyraźnego podziału twórczości na utwory sprzed „Sonetów” i te napisane w latach późniejszych. Podczas Nostalgii usłyszymy „Sonety Szekspira” w wykonaniu kontratenora Michała Sławeckiego i pianistki Joanny Wicherek.
O 17 lat późniejszą „Wyliczankę”, napisaną dla trzech wybitnych wokalistek – Anny Gadt, Agnieszki Kiepuszewskiej i Iwony Kmiecik (w poznańskim koncercie Joanna Lalek) – które wcześniej tworzyły podporę „chórków” w Czarodziejskiej górze, można łączyć z „elektroniczną operą”. Wykorzystane przez kompozytora słowa popularnej w przedwojennej Łodzi dziecięcej rymowanki („Tryumf, tryumf, Misia Bela, Misia Kasia, konfacela, Misia A, Misia Be, Misia, Kasia, konface”) zdają się być tylko pretekstem do eksponowania operacji dokonywanych przez artystę na tkance czasu, permanentnego przyspieszania, a po osiągnięciu punktu złotego podziału – permanentnego zwalniania. Wokalistkom będzie towarzyszyła Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca.
„Sonety Szekspira”
I część, g. 19:00
wykonanie:
Joanna Wicherek – fortepian
Michał Sławecki – kontratenor
czas trwania: 1h
„Wyliczanka”
II część, g. 20:30
wykonanie:
Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca
Joanna Lalek – śpiew
Anna Gadt – śpiew
Agnieszka Kiepuszewska – śpiew
czas trwania: 40 min
17.11 2015, godz. 19:00
Aula Artis, Poznań
bezpłatne wejściówki dostępne w CIM (ul. Ratajczaka 44) w dwóch pulach: 30 października oraz 13 listopada
{info. pras.}