Pieśni duszy i umysłu Pawła Mykietyna

06.11.2017
Paweł Mykietyn, fot. Jacek Poremba

"Traktuję moją muzykę jak rodzaj dziennika (…) tak wyraźnie widzę związki między moim życiem a muzyką, że nigdy nie poprawiam napisanych przez siebie utworów. Nie mogę przecież poprawiać przeszłości”.

Paweł Mykietyn

W pierwszy z koncertowych wieczorów Nostalgia Festival Poznań (17.11.2017) zabrzmią dwa dzieła Pawła Mykietyna z różnych okresów jego twórczości. Cykl sześciu „Sonetów Szekspira” (2000) był pierwszą próbą podsumowania własnego dorobku przez dobiegającego w owym czasie do trzydziestki kompozytora, natomiast „Wyliczanka” (2017) należy do najwybitniejszych dokonań fazy obecnej, w której Mykietyn swoją uwagę koncentruje głównie na dokonywaniu „eksperymentów temporalnych”.

O dedykowanych żonie Katarzynie „Sonetach Szekspira” Mykietyn wyznał w jednym z wywiadów, że były ostatnim utworem, jaki skomponował sam dla siebie, nie na zamówienie. Oszałamiający sukces na Warszawskiej Jesieni w 2000 roku oraz osobista przemiana Mykietyna i przebudowa języka harmonicznego sprawiły, że utwór stał się punktem zwrotnym w karierze artysty, prowokującym do wyznaczania wyraźnego podziału twórczości na utwory sprzed „Sonetów” i te napisane w latach późniejszych. Podczas Nostalgii usłyszymy „Sonety Szekspira” w wykonaniu kontratenora Michała Sławeckiego i pianistki Joanny Wicherek.

O 17 lat późniejszą „Wyliczankę”, napisaną dla trzech wybitnych wokalistek – Anny Gadt, Agnieszki Kiepuszewskiej i Iwony Kmiecik (w poznańskim koncercie Joanna Lalek) – które wcześniej tworzyły podporę „chórków” w Czarodziejskiej górze, można łączyć z „elektroniczną operą”. Wykorzystane przez kompozytora słowa popularnej w przedwojennej Łodzi dziecięcej rymowanki („Tryumf, tryumf, Misia Bela, Misia Kasia, konfacela, Misia A, Misia Be, Misia, Kasia, konface”) zdają się być tylko pretekstem do eksponowania operacji dokonywanych przez artystę na tkance czasu, permanentnego przyspieszania, a po osiągnięciu punktu złotego podziału – permanentnego zwalniania. Wokalistkom będzie towarzyszyła Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca.

„Sonety Szekspira”
I część, g. 19:00
wykonanie:
Joanna Wicherek – fortepian
Michał Sławecki – kontratenor
czas trwania: 1h
„Wyliczanka”
II część, g. 20:30
wykonanie:
Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca
Joanna Lalek – śpiew
Anna Gadt – śpiew
Agnieszka Kiepuszewska  – śpiew
czas trwania: 40 min
17.11 2015, godz. 19:00
Aula Artis, Poznań
bezpłatne wejściówki dostępne w CIM (ul. Ratajczaka 44) w dwóch pulach: 30 października oraz 13 listopada

{info. pras.}

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.