Paszport do Buenos Aires. Przypowieść o bliskości
Kinga Wojciechowska: Na deskach Basenu Artystycznego, ciągle jeszcze nowej scenie Warszawskiej Opery Kameralnej w budynku dawnej siedziby YMCA, zobaczymy niezwykły spektakl. Mimo słowa bliskość w tytule od razu sprostuję, że nie jest to historia miłosna.
Z leciwą (w zamyśle) artystką (w tej roli Alicja Węgorzewska) spotyka się młody dziennikarz (Marek Kaliszuk). W pierwszej scenie widzimy go ze smartfonem, którego odkłada dopiero, gdy pojawia się Lady Gladys. Ich rozmowa jest trudna dla obojga. Pochodzą z innych światów. Ona – wiele przeżyła. On – wiele przeczytał. Ona – ma w sercu i w głowie emocje. On – pojęcia i definicje. Ona – wspomina. On – porządkuje.
A jednak krok po kroku zbliżają się do siebie, choć to zbliżenie nie ma wymiaru erotycznego. Nie o to tutaj chodzi. Michał Znaniecki z wrodzoną wrażliwością pokazuje nam, co się dzieje, gdy odkładamy telefony, wychodzimy z wirtualnego świata i zamiast ekranu, dotykamy dłonią drugiego człowieka, gdy wsłuchujemy się w jego opowieść.
Ale nie ma tu ekstremów w relacji. Do artystki przychodzi normalny chłopak, taki, jak większość młodych ludzi dziś. Żyje normalnie i jest przekonany, że tak właśnie poznaje się świat – przez muśnięcie ekranu. Lady Gladys jest także zwykłą przedstawicielką przeszłości. Trochę egzaltowaną, jak to artystka, ale jednak – możemy sobie tak wyobrazić nasze babcie, ciocie.
I bardzo dobrze, że tę historię łatwo można przenieść na grunt codzienności. Bo może właśnie warto to zrobić i trochę sobie naszą rzeczywistość przemyśleć?
Nie wiem, jak kończy się ta opowieść. Musiałam za wcześnie wyjść z próby generalnej. Wrócę więc na jeden z kolejnych spektakli, aby się przekonać, co się wydarzyło. I Państwu też radzę to sprawdzić. Tym bardziej, że spektakl jest prześwietnie umuzyczniony, pojawia się w nim niejeden przebój i niejedna mało znana piosenka, niejedno zmysłowe tango, a wszystkie utwory są doskonale zinterpretowane przez dwójkę głównych bohaterów i gościnnie występującego z nimi Placida Dominga Juniora.
Premiera: 29 października 2019 o godz. 20:00
Miejsce: Basen Artystyczny WOK przy ul. Konopnickiej 6
występują: Alicja Węgorzewska, Placido Domingo Jr., Marek Kaliszuk
muzyka: Pablo Mainetti (bandoneon), zespół Tango Attack
dramaturgia i reżyseria: Michał Znaniecki
opracowanie muzyczne: Hadrian Tabęcki
scenografia: Luigi Scoglio
projekcje: Karolina Jacewicz
światła: Dariusz Albrycht
Artyści śpiewają m.in. piosenki z repertuaru Hanki Ordonówny (słowa: J. Tuwim, muzyka: H. Wars), Eugeniusza Bodo (słowa: Emanuel Schlechter, Ludwik Starski, muzyka: H. Wars), Maanamu (słowa: Olga Jackowska, muzyka: Marek Jackowski), Ewy Demarczyk (słowa: Andrzej Włast, muzyka: Zygmunt Białostocki) oraz: m.in. Volver, Los pajaros perdidos, Oblivion, Por una Cabeza (w wykonaniu Placida Dominga Jra)