„Paryż, 13. dzielnica" w kinach od 24 czerwca
Zachwycająca, stylowa love-story, która biorąc na warsztat dynamikę współczesnych związków, podtrzymuje legendę Paryża jako stolicy miłości i seksu. Film „Paryż, 13. dzielnica”, który znalazł się w konkursie głównym ostatniego festiwalu w Cannes, opuszcza jednak turystyczne szlaki, by przenieść się tam, gdzie naprawdę bije serce miasta.
Gdzie z zawieszonych na najwyższych piętrach wieżowców erotycznych fantazji, z sunącej windami tęsknoty za bliskością i ze śmigających pośród blokowisk młodzieńczych rozczarowań i marzeń powstaje wybuchowy koktajl emocji. Uwodzicielski film Jacquesa Audiarda to ekranizacja komiksowego hitu – „Śmiechu i śmierci” Adriana Tomine’a, a jego współscenarzystką jest gwiazda francuskiego kina, Céline Sciamma, reżyserka „Portretu kobiety w ogniu”. Opowiadając o miłości i seksie w wielkim mieście, Audiard stworzył także fascynujący portret współczesnej metropolii: multietnicznej, wielojęzycznej, oplecionej siatką niezliczonych połączeń i przynoszącej każdego dnia niekończące się problemy z komunikacją. Akcja „Paryża, 13. dzielnicy” rozgrywa się pośród wieżowców i esplanad paryskiego blokowiska, tutejszego Chinatown. Na tle surowej, brutalistycznej architektury uczucia młodych bohaterów wydają się szczególnie kruche i podatne na zranienie. Emilie (Lucie Zhang) zakochuje się w swoim sublokatorze Camille’u (Makita Samba). Ten podejmuje erotyczną grę, ale broni się przed uczuciami – do czasu, gdy poznaje Norę (Noémie Merlant), która jednak ma obsesję na punkcie kogoś innego: Amber (Jehnny Beth), tajemniczej dziewczyny pracującej na seks-kamerce. Jacques Audiard misternie plącze drogi swoich bohaterów, przykleja i odrywa ich od ekranów oraz z niebywałą świeżością i ciętym humorem kreśli portret współczesnych kochanków: śmiało otwierających drzwi do swoich sypialni, ale trzymających serca pod kluczem. Doskonale chwytający rytm wielkomiejskiego życia, pełen czułości i empatii wobec bohaterów film „Paryż, 13. dzielnica” to kolejne przyjęte z entuzjazmem w Cannes dzieło Jacquesa Audiarda, twórcy nagrodzonych Złotą Palmą „Imigrantów” i wyróżnionego Grand Prix „Proroka”. To także kolejny tytuł (choćby po „Frances Ha” czy „C’mon C’mon”) dowodzący, że dziś o wszystkich odcieniach uczuć najlepiej opowiada się w czerni i bieli. Trend „mniej znaczy więcej” doskonale sprawdza się także w kinie.
DLACZEGO WARTO OBEJRZEC TEN FILM?
- Stylowa, pełna seksu love-story o współczesnych związkach.
- Nowy film wybitnego francuskiego reżysera Jacquesa Audiarda, twórcy takich filmów jak m.in. „Imigranci” (Złota Palma 68. MFF w Cannes), „Prorok” (Grand Prix 62. MFF w Cannes) i w „Rytmie serca”.
- Film oparty na popularnym komiksie Adriana Tomine’a pt. „Śmiech i śmierć”.
- Scenariusz autorstwa najciekawszych reżyserek współczesnego francuskiego kina, Céline Sciammy („Portret kobiety w ogniu”) i Léi Mysius („Ava”).
- W rolach głównych m.in. Noémie Merlant („Portret kobiety w ogniu”), Jehnny Beth (wokalistka zespołu Savages), oraz aktorskie odkrycia Audiarda: Lucie Zhang i Makita Samba.
- Akcja osadzona w Paryżu na legendarnym osiedlu Les Olympiades.
- Film z konkursu głównego 74. MFF W Cannes, nominowany do pięciu Cezarów, świetnie oceniony przez widzów i krytyków (82% pozytywnych recenzji na Rotten Tomatoes).
PARYŻ, 13. DZIELNICA
reżyser: Jacques Audiard
występują: : Lucie Zhang, Noémie Merlant, Makita Samba, Jehnny Beth
kraj produkcji: Francja
rok produkcji: 2021
język oryginalny: francuski
gatunek: komedia, dramat, romans
czas: 106 min.
{info. pras}