#PANUFNIK REVISED [recenzja]
„Presto. Muzyka jest fantastyczna” ukaże się już lada chwila, tymczasem mieliśmy okazję uczestniczyć w fantastycznym koncercie towarzyszącym XXVIII Warszawskim Spotkaniom Muzycznym - „#PANUFNIK REVISED” (jedyny monograficzny koncert z muzyką kompozytora w 2014 roku!) z udziałem nowo powstałego zespołu #ENSEMBLE.
Przede wszystkim wyjątkowo udany okazał się pomysł zorganizowania koncertu w Podchorążówce w Łazienkach Królewskich (i to mimo deszczowej pogody!), zwłaszcza, że zbiegło się to z terminem warszawskiej Nocy Muzeów. Co więcej sama koncepcja i program koncertu wydają się wyjątkowo trafione. Organizowany pod patronatem Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków projekt #PANUFNIK REVISED został doceniony w konkursie Instytutu Muzyki i Tańca na Nowe Interpretacje utworów Andrzeja Panufnika, a także zyskał entuzjazm córki kompozytora – Lady Roxanny Panufnik. To dzięki jej wsparciu (a także Lady Camilli Panufnik) #ENSEMBLE, z gościnnym udziałem wiolonczelistów z zespołu CELLONET, dokonało polskiego prawykonania sekstetu „Triangles”.
Jednak to nie „Triangles” (Seweryn Zaplatyński – flet, Ania Karpowicz – flet, Jagoda Sudujko – flet, Dominik Płociński – wiolonczela, Magdalena Bojanowicz – wiolonczela, Bartosz Koziak – wiolonczela) było prawdziwym hitem wieczoru. Całość absolutnie przyćmiły improwizacje „Brzdęk Ferajny” (Marta Grzywacz – wokal, Ania Karpowicz – flet, Paweł Janas – akordeon [taśma], Krzysztof Kozłowski – fortepian) oraz ubiegłorocznego zwycięzcy Transatlantyk Instant Composition Contest, Aleksandra Dębicza na tematy z utworów sir Andrzeja Panufnika („Homage a Chopin”, „Pentasonata”, „Old Polish Suite”). Ekspresja i pomysłowość wykonania wręcz nie pozwalały się skupić na towarzyszących muzyce subtelnych wizualizacjach. Równie udane i energetyczne okazały się interpretacje panufnikowskiego „Piano Trio” (Agnieszka Guz – skrzypce, Bartosz Koziak – wiolonczela, Krzysztof Kozłowski – fortepian) oraz „Dreamscape” (Wanda Franek – alt, Aleksander Dębicz – fortepian). Jedyne o co można by mieć ewentualnie pretensje to niezbyt zrozumiałe w zastanej akustyce zapowiedzi i najwyraźniej podyktowany wyższą koniecznością brak programów. Niemniej biorąc pod uwagę radość ze wspólnego muzykowania i współtworzenia artystycznego kolektywu całego zespołu #ENSEMBLE i gospodarza wieczoru, Mateusza Żaboklickiego, nie wydaje się być to wielkim utrudnieniem w entuzjastycznym odbiorze całości. #ENSEMBLE angażuje się w nowe formy prezentacji muzyki klasycznej i współczesnej i robi to z sukcesem – bezpretensjonalnie, szczerze, ze smakiem i z ogromnym ładunkiem ekspresji. Prawdopodobnie kluczem do funkcjonowania tego niemal perfekcyjnego mechanizmu jest lekka forma prezentacji, różnorodność składów, łączenie w repertuarze improwizacji i prawykonań muzyki współczesnej oraz zestawienie w muzyce kameralnej ogromnych scenicznych indywidualności.
Mając w pamięci niedawną II Konwencję Muzyki Polskiej i moderowany przez „Presto” panel „Sposoby promocji młodych wśród młodych”, możemy śmiało powiedzieć, że prezes patronującego zespołowi Stowarzyszenia #ART, Ania Karpowicz oczyszcza polską kulturę z grubej warstwy kurzu.
Najbliższy koncert z udziałem muzyków #ENSEMBLE odbędzie się już 24 maja w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej w ramach rezydentury (program Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”) kompozytora Ignacego Zalewskiego w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus.
Maja Baczyńska