PANORAMA - druga odsłona: Najlepsze filmy światowych festiwali w Poznaniu!
Prezentujemy kolejne tytuły Panoramy, najpopularniejszej sekcji TRANSATLANTYK FESTIVAL POZNAŃ! Wśród nich m.in.: laureaci festiwali w Berlinie i Wenecji oraz film nominowany do Oscara® 2014 w kategorii Najlepszy film nieanglojęzyczny!
Maria ma czternaście lat i stoi na rozdrożu. W domu panuje surowe wychowanie kierowane przez opętaną religijnością matkę, która chce, aby jej dzieci żyły jak Pan Bóg przykazał. W szkole Maria poznaje jednak inny świat: świat pokus, przyjemności, a także stawiania pytań, ciągłej refleksji nad otaczającą ją rzeczywistością. Widzi jak bardzo te światy się ze sobą kłócą i jak trudno się w nich odnaleźć. "Droga krzyżowa" Dietricha Bruggemanna to dramat, opowiadający o życiu 14-letniej dziewczynki, wychowywanej przez surową, fanatyczną matkę. Tymczasem środowisko jej rówieśników kusi wolnością i przyjemnościami, jakich nie zaznała w rodzinnym domu. Ten mocny, nakręcony zgodnie z schematem czternastu stacji Drogi Krzyżowej film podbił jury tegorocznego Berlinale, które przyznało mu Srebrnego Niedźwiedzia - drugą co do ważności nagrodę festiwalu.
Okupowana Palestyna jest pułapką, z której młody Omar prawdopodobnie nie uwolni się nigdy. A jednak próbuje. Każdego dnia. Pokonuje mur, aby spotkać się z miłością swojego życia, Nadią i poczuć zbliżającą się odmianę losu. Tu także spotyka starych przyjaciół, z którymi wychował się na jednym podwórku i z którymi dziś planuje akcje dywersyjne przeciwko izraelskim władzom. Walczy, aby wreszcie doświadczyć momentu wolności, ale im bardziej jest zdeterminowany, tym bardziej cel wydaje się oddalać. Pewnego dnia, Omar po dokonaniu zamachu zostaje złapany i trafia do więzienia. Znosi tortury, z których wyzwoleniem może być tylko jedno: przystanie na propozycję współpracy z policją. Ma wydać swoich znajomych w zamian za oczyszczenie własnego konta. "Omar" był nominowany do Oscara 2014 w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny.
W nieznośnie upalne niedzielne popołudnie Rosa (w tej roli reżyserka filmu, Emma Dante) Jadąc dusznym Fiatem Multipla, kłócą się i złoszczą – ich związek wyraźnie przeżywa kryzys. Wjeżdżając w podmiejski zaułek drogę zajeżdża im Punto, którym staruszka Samira wiezie pokrzykującą na nią rodzinę. Ulica jest wąska, dwa auta nie przejadą. Ktoś musi się cofnąć, jednak żadna z kobiet – ani reprezentująca Południe z jego wartościami Samira, ani osiadła na Północy lesbijka Rosa - nie zamierza ustąpić. Zaczyna się absurdalna walka charakterów. Kto okaże się bardziej uparty? Nagrodzona w Wenecji "Ulica w Palermo" Emmy Dante jest wybornym studium charakterów oraz ciętą satyrą na współczesne, włoskie społeczeństwo.
Film drogi? Kino o dojrzewaniu? A może brutalny dramat? Wszystko naraz! Juan, Sara i Chauk mają po kilkanaście lat, odwagę, spryt i świadomość, że w ojczyźnie nie mają perspektyw przetrwania. Postanawiają dłużej nie czekać, aż pochłonie ich gwatemalskie piekło, w którym przyszło im się urodzić i planują nielegalnie przedostać się do Stanów Zjednoczonych. Choć historia wydaje się jedną z tych, które wielokrotnie widzieliśmy, to "Złota klatka" wcale nie stara się wkraść do naszego serca drogą na skróty. Nie ma tu eksponowania nędzy życia dzieci w ich ojczyźnie, nie ma młodocianych ludzi zdanych na los. Jest perfekcyjny plan ucieczki, który zderza się z surową rzeczywistością.
Szwajcarski film "Rosie" (reż. Marcel Gisler) opowiada o wszelkich chyba odcieniach miłości. Oto młody Lorenzo powraca do rodzinnego domu, zamieszkałego przez niestabilną psychicznie siostrę i matkę alkoholiczkę. Czuje się dorosłym człowiekiem, lecz stopniowo zauważa, że jego osobowość nie jest wcale w pełni ukształtowana. Kiedy bezradnie poszukuje stabilizacji, w jego otoczeniu pojawia się pewien fascynujący mężczyzna. Wraz z lekcją życia w rodzinie, w której trzeba sobie radzić z nieprzewidywalnością jej członków, pojawia się w codzienności Lorenza Mario, mężczyzna, który staje się dla niego kimś więcej niż przygodą na jedną noc. To wnosi w rzeczywistość mężczyzny wiele napięć, a przede wszystkim przerażenie przez zmianami, które go czekają i przyszłością, która teraz nie jest już pod jego kontrolą.