Owacje dla „Amor vincit”!
Ledwie ogłoszono nominacje do Fryderyków, wśród których znalazła się recenzowana na łamach „Presto” płyta „Astrolabium Sings Bembinow”, a już słychać o kolejnym sukcesie tego kompozytora.
19 marca 2014 r. w ramach cyklu koncertów „Środa na Okólniku” w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina odbyło się czwarte z rzędu wykonanie utworu Miłosza Bembinowa „Amor vincit” na solistów (Natalia Ołów – mezzosopran, Dawid Dubec – baryton), chór (Chór Akademicki UW – przyg. Irina Bogdanovic i Chór Mieszany UMFC) i orkiestrę (Orkiestra Symfoniczna UMFC pod dyr. Krzysztofa Kusiela – Moroza). Dzieło powstało do fragmentów tekstu ze zbioru „Carmina Burana”.
Jego światowa premiera odbyła się 25. czerwca 2011 r. podczas finałowego koncertu poznańskiego festiwalu „Universitas Cantat”. Na scenie Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza wystąpiło wówczas czterystu artystów. W prawykonaniu uczestniczył m.in.: Chór Akademicki oraz Chór Kameralny Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Chór Żeński „Cantabile” w Chisinau (Mołdawia), Chór Kameralny Akademii Muzyki i Teatru w Rostoku „Vocalisti Rostochiensis” (Niemcy), Chór Kameralny Uniwersytetu Humboldta w Berlinie (Niemcy), Chór Akademicki „Angel Manolov” w Sofii (Bułgaria), Chór Żeński Uniwersytetu w Rennes (Francja), Chór Uniwersytetu w Guayaquil (Ekwador), Chór Technik z Bratysławy (Słowacja), Chór Moskiewskiego Uniwersytetu Kultury i Sztuki „Russkij kanon” w Moskwie (Rosja).
Cieszy fakt, że blisko trzy lata później środowisko akademickie postanowiło zaprezentować „Amor vincit” warszawskiej publiczności. Miejmy nadzieję, że utwory współczesnych polskich kompozytorów będą regularnie gościć w repertuarze chórów i orkiestr uczelnianych, tym bardziej, że ich wykonania cieszą się ogromnym zainteresowaniem publiczności - na dzień przed koncertem zabrakło na „Amor vincit” biletów!
Sam utwór okazał się niezwykle efektowny, kompozytor śmiało skorzystał w nim z potęgi brzmienia chóru i orkiestry, pewne wyciszenie zapewniając za to partiami solistów, zwłaszcza nastrojową solówką mezzosopranu.
Niektórym „Amor vincit” może się wydać nieco pompatyczne i efekciarskie, ale z drugiej strony najpiękniejsza w sztuce jest odwaga w prezentacji swoich idei, a tej autorowi nie można odmówić. Jego „Amor vincit” jest pełne porywającej energii, pasji i radości z operowania potężnym zespołem wykonawczym, wreszcie – dobre warsztatowo i komunikatywne zarówno dla profesjonalistów, jak i melomanów, a to w muzyce współczesnej nadal rzadkość.
W najbliższych miesiącach odbędzie się w Warszawie jeszcze kilka koncertów z twórczością Miłosza Bembinowa, część z nich pod patronatem „Presto”. Najbliższy już 5 kwietnia o 19.30 w Kościele Akademickim św. Anny - „Astrolabium Sings Bembinow” pod dyr. Kingi Litowskiej, promujący ww. płytę (nominacja do nagrody Fryderyk w kategorii Album roku – muzyka chóralna), a 29 kwietnia o 19.30 w Katedrze Polowej WP koncert muzyki chóralnej z udziałem Chóru Varsoviae Regii Cantores, Chóru Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz Ensemble Vocale Col Canto z Francji pod dyrekcją samego kompozytora i z udziałem francuskiej solistki Amelie Ridouard w finałowym „Stabat Mater”. Zupełną odmianą może natomiast okazać się koncert kameralny, który odbędzie się 17 maja w Pałacu Szustra – „Pytania do ogrodu”, podczas którego dwa cykle pieśni Miłosza Bembinowa („Letters. From Dusk Till Dawn” i premierowy „Pytania do Ogrodu” do słów Sławomira Tomasika w ramach programu MKiDN „Kolekcje – priorytet: Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca) wykonają: Katarzyna Kowalska – Smoleń i Wojciech Świętoński (Koło Solistów i Kameralistów Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków).