Repertuar polski po portugalsku, czyli koncert Orquestra Metropolitana de Lisboa w Filharmonii Krakowskiej
W niedzielę 24 października 2021 roku o godz. 18.00 w ramach Festiwalu Muzyka Polska odNova, którego pomysłodawcą i i wielkim orędownikiem jest jego dyrektor artystyczny – Sebastian Perłowski, na estradzie Filharmonii Krakowskiej wystąpi orkiestra symfoniczna z Lizbony – Orquestra Metropolitana de Lisboa pod batutą jej szefa i głównego dyrygenta, Pedro Nevesa. Wieczór koncertowy uświetni udział dwóch solistów – portugalskiego wirtuoza klarnetu, Nuno Silvy oraz znanego dobrze krakowskiej publiczności pianisty, kameralisty, laureata nagrody fonograficznej Fryderyk oraz nagrody Orfeusz „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej” – Piotra Sałajczyka.
W programie prezentowanym przez portugalskich muzyków znalazły się przede wszystkim utwory polskich kompozytorów. Koncert otworzą dwie kompozycje Karola Kurpińskiego – cenionego kompozytora XIX-wiecznej Warszawy i dyrygenta operowego w Teatrze Narodowym – uwertura do opery Dwie chatki oraz Koncert klarnetowy B-dur, z którego do naszych czasów zachowała się jedynie pierwsza część – allegro sonatowe z trzema tematami, poprzedzone wstępem. Utwór ten jest obowiązkową pozycją dla uczestników Międzynarodowego Konkursu Klarnetowego im. K. Kurpińskiego, który odbywa się we Włoszakowicach, rodzinnej miejscowości kompozytora.
Kolejną polską kompozycją w repertuarze muzyków z Lizbony będzie utrzymane w stylu brillant Adagio et Allegro concertans op. 24 Franciszka Mireckiego, krakowianina, absolwenta wydziału filologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, a po podróży do Włoch, gdzie studiował włoską muzykę operową – także twórcy szkoły śpiewu dramatycznego oraz teatru operowego. W partii solowej usłyszymy Piotra Sałajczyka.
Kolejnym utworem zaprezentowanym przez Orquestra Metropolitana de Lisboa przed krakowską publicznością będzie kompozycja z kanonu, a mianowicie IV Symfonia c-moll Franza Schuberta, nazwana przez niego samego Tragiczną, choć trudno dociec z jakich przyczyn, jeśli ów „tragizm” nie miał dotyczyć jedynie tonacji mollowej. Nie obędzie się oczywiście także bez portugalskich akcentów – nieoficjalne źródła donoszą, iż dodatkowo w sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej zaprezentowana zostanie kompozycja portugalskiego kompozytora, Luísa de Freitas Branco, zatytułowana Duas Melodias para orquestra de cordas, czyli ni mniej, ni więcej tylko „dwie melodie na orkiestrę smyczkową”.
{info. pras}