Opowieść o kupidynie w Polskiej Operze Królewskiej
Czasem piątkowy wieczór z muzyką dawną może się okazać jednym z najcudowniejszych pomysłów dla wszystkich pragnących spokojnej, ale i niebanalnej rozrywki. „L'Amour prigioniero” to solidna koncertowa realizacja online – jedna z tych, które w ostatnim czasie można było obejrzeć na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej.
Podczas koncertu usłyszeliśmy utwory dwóch kompozytorów późnego baroku: Nicoli Porpory (1686–1768) i Johanna Adolfa Hassego (1699–1783). Obaj byli związani z Neapolem, który uchodził za jeden z najważniejszych ośrodków muzycznych tamtego okresu. Ich twórczość znacząco wpłynęła na rozwój gatunku opery. Na omawianym tu koncercie natomiast zabrzmiały zarówno utwory instrumentalne, jak i wokalno-instrumentalne. W pierwszej części usłyszeliśmy Sinfonię op. 2 nr 2 Porpory – wdzięczną, pełną finezji, wykonaną z polotem przez Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona pod dyrekcją znakomitej klawesynistki Lilianny Stawarz, zaś w drugiej kantatę przywołaną w tytule koncertu – „L'Amour prigioniero” Hassego z 1761 r., do tekstu znanego librecisty Pietra Metastasia. Wyśpiewana imponującymi głosami Marty Boberskiej (sopran) i Anny Radziejewskiej (mezzosopran) opowieść koncentruje się na losach Amora, który został podstępnie uwięziony przez sprzymierzeńców Diany, bogini łowów, i wchodzi z nią w dialog. I choć obie panie brzmiały momentami nieco agresywnie na tle miękkiego brzmienia instrumentalnego, to wysoka klasa wykonania pozostaje bezdyskusyjna, a sam duet sprawiał wrażenie wyjątkowo zgranego i stylowego. Podsumowując, za nami jeden z najprzyjemniejszych koncertów, których można było wysłuchać w warunkach domowych tej wiosny.
(MB)