Opera Śląska włącza się w obchody Międzynarodowego Dnia Głuchych
W niedzielę, 30 września o godz. 18.00, na deskach Opery Śląskiej, będzie można zobaczyć balet „Szeherezada/Medea” Nikołaja Rimskiego-Korsakowa / Samuela Barbera, w reżyserii i choreografii Roberta Bondary. Prezentacją tego właśnie spektaklu, który miał premierę pod koniec ubiegłego sezonu, Opera Śląska włącza się w obchody Międzynarodowego Dnia Głuchych i Języka Migowego. Partnerami wydarzenia są Polski Związek Głuchych i Bytomskie Stowarzyszenie Niesłyszących.
- Od kilku lat obserwuję pozytywne nastawienie instytucji kultury do osób niepełnosprawnych - mówi Adam Stromidło, przewodniczący Rady Głównej Polskiego Związku Głuchych i prezes PZG o/Małopolska. – Pracownicy tych placówek, biorą udział w konferencjach i warsztatach dotyczących obsługi niepełnosprawnego uczestnika wydarzeń kulturalnych. Serce rośnie, bo oferta kulturalna skierowana również do odbiorców niepełnosprawnych, jest naprawdę bogata. Trzeba jednak podkreślić, że dotyczy to jednak w głównej mierze dużych miast. Cieszymy się, że w Bytomiu, właśnie w Operze Śląskiej, można z takiej oferty skorzystać, podobnie jak w katowickim Muzeum Śląskim – dodaje.
Międzynarodowy Dzień Głuchych i Języka Migowego to święto obchodzone corocznie w ostatnią niedzielę września , ustanowione w 1958 roku przez Światową Federację Głuchych. Celem jest zwrócenie uwagi polityków, władz, opinii publicznej i mediów na problemy osób niesłyszących na całym świecie, na ich prawa, osiągnięcia oraz obawy w codziennym życiu.
Łukasz Goik, dyrektor Opery Śląskiej, podkreśla, że spotkanie w operze z baletem w tym wyjątkowym dniu, nie jest przypadkowe .
- Taniec niesie w sobie uniwersalny przekaz, który pozwala na taki sam odbiór każdemu melomanowi, bez względu na jego niepełnosprawność. Sztuka baletowa działa na wszystkie zmysły, dociera do najbardziej głębokich poziomów wrażliwości. Specjalnie tego wieczoru zaprezentujemy nasz ostatni premierowy tytuł baletowy „Szeherezada/Medea” . Historie przekazana są emocjami, które tworzy ruch ciała, gesty, mimika i zbyteczne(a) jest komunikacja werbalna - mówi dyrektor.
Miłość, zazdrość, zdrada i zemsta – to uczucia, które dramatycznie zmieniają życie bohaterów „Szeherezady/Medei”. Robert Bondara w swojej wersji wyzbywa się orientalizmu i baśniowości. Jego celem było pokazanie to, co tych historiach jest uniwersalne, bliższe obecnemu widzowi i jego problemom. Akcja toczy się w domach współczesnych rodzin. Obserwujemy skomplikowane relacje młodych ludzi, to, jak nie potrafią sobie radzić z emocjami, niepewność, brak partnerstwa i zaufania, zazdrość i kompleksy. Reżyser położył nacisk na eksponowanie psychologicznej głębi postaci.
W „Szeherezadzie” domownicy są podglądani przez ukryte kamery monitoringu. To pomysł podejrzliwego Szahrijara, który śledzi w ten sposób każdy krok żony Zobeidy i służby. Jego zazdrość zamienia się w obsesję i doprowadza do tragedii. Zazdrość, ale też poczucie poniżenia i chęć zemsty, są przyczyną tragicznych wyborów w „Medei”. Tytułowa bohaterka, żyje w świecie zdominowanym przez mężczyzn, obracających się w kręgach władzy i polityki. Nie spełnia się w roli żony, a złe uczucia, które się w niej rodzą, stają się silniejsze nawet od instynktu macierzyńskiego…
„Lubię na scenie widzieć nie tyle tancerzy, ale ludzi, z którymi potrafię się utożsamić. I tak samo widzowie.” Robert Bondara, reżyser, wypowiedź w „Dzienniku Zachodnim”
Specjalną ofertę kulturalną, z okazji Międzynarodowy Dnia Głuchych i Języka Migowego, przygotowało także Muzeum Śląskie w Katowicach. Dzień przed spektaklem „Szeherezada/Medea”, 29 września o godz. 16.00, odbędzie się spotkanie z Michałem Justyckim, który zaprezentuje grafiki alfabetu palcowego, oraz wykład prof. Mariusza Pałki z ASP dotyczący zmysłów, tekstu i znaku. Natomiast o godz. 17.00 zaplanowano slam poetycki w polskim języku migowym.
Wydarzenie jest objęte patronatem Presto.
{info. pras}