OPERA RARA 2019: tradycja i eksperyment
Już po raz jedenasty w Krakowie odbędzie się festiwal Opera Rara. W ramach cyklu od 31 stycznia do 17 lutego 2019 roku zobaczymy m.in. cztery produkcje sceniczne: od Rameau, przez Mozarta do Glassa, oraz wokalne recitale w gwiazdorskiej obsadzie, wśród których znajdziemy m.in. Danielle de Niese, Patricię Petibon czy Jakuba Józefa Orlińskiego.
Czym jest Opera Rara?
Ideą festiwalu Opera Rara jest zderzenie dwóch wizji opery: jej tradycyjnego oblicza oraz prowokacyjnych eksperymentów. Takie podejście, dając możliwość opowiadania tej samej historii na wiele sposobów, stanowi dobry punkt wyjścia do otwierania słuchaczy na różne interpretacje opery. Rozmowa o niej może stać się w ten sposób jednocześnie rozmową o społeczności, współczesności i jej problemach. Festiwal Opera Rara odbędzie się w Krakowie od 31 stycznia do 17 lutego 2019 roku.
Dla jednych „Don Giovanni” jest oczywistością. Dla innych, którzy nie są stałymi bywalcami opery, będzie absolutną rzadkością. Rolą Opery Rara jest prezentowanie zarówno rzadkich scenicznych dzieł muzycznych, jak i tych najbardziej znanych – ale zawsze w sposób świeży i nieoczywisty. Opera Rara 2019 to także nowe pasmo społeczno-edukacyjne zatytułowane GENERACJA OPERA, którego celem jest przeprowadzenie serii działań pozwalających osobom z różnych środowisk oraz o różnych korzeniach uwolnić własną kreatywność. Stąd też jedno z największych arcydzieł repertuaru operowego „Così fan tutte” W. A. Mozarta z udziałem chóru społecznego i na scenie Teatru Łaźnia Nowa w Nowej Hucie, czyli w dzielnicy Krakowa, która ostatnio znajduje się w centrum zainteresowania. Non nova, sed nove – rzecz nie nowa, ale podana w nowy sposób. Tak jest zawsze w przypadku spektakli, które reżyseruje Cezary Tomaszewski: pewnie i tym razem będzie on wraz ze swoimi ideami krok przed nami.
Piękno kontrastów: od Rameau do Glassa
Festiwal Opera Rara 2019 rozpocznie natomiast kompletne przeciwieństwo opery Mozarta, czyli dzieło Jeana-Philippe’a Rameau „Hyppolite et Aricie”. „Così fan tutte” nie cieszyła się szczególną popularnością w czasach Mozarta, doczekał on raptem kilku spektakli. Natomiast dzieło Rameau zostało wystawione 40 razy pod rząd, podobnie było w drugiej inscenizacji. To zdecydowanie jeden z największych szlagierów tamtych czasów, który jednocześnie był wielkim skandalem.
Rameau oznacza dla muzyków i realizatorów wielkie wyzwanie, i także dlatego festiwal rozpoczyna się tak mocnym akcentem – wydarzeniem scenicznym o międzynarodowym charakterze. Krakowska Orkiestra Festiwalowa koordynowana przez Capellę Cracoviensis będzie w nim towarzyszyć solistom – gościom z Polski i zagranicy. Ważną dla całego przedsięwzięcia postacią jest Sjaron Minailo. Pochodzący z Izraela, a mieszkający w Holandii reżyser-performer słynie ze swoich związków z innowacyjnym światem sztuki współczesnej. Praca Sjarona Minailo nad dziełem Rameau to zestawienie elektryzujące, godne festiwalu Opera Rara 2019.
Mamy też w programie kilka powtórzeń, mam tu na myśli operę współczesną prezentowaną już na pierwszym festiwalu Opera Rara. Oprócz dużych przedstawień scenicznych festiwal Opera Rara prezentuje również tzw. Second space i w tę ideę wpisuje się opera Philipa Glassa – „A Madrigal Opera”. Na festiwalu Opera Rara poszerzamy pole znaczenia opery zwłaszcza wobec powszechnie funkcjonującego zestawu skojarzeń, odwołujących się jednak przede wszystkim do nurtu klasycznego. Opera Rara to wyjście poza schemat: prezentujemy zarówno opery barokowe, jak i eksperymentalne inscenizacje czy recitale wokalne. – podsumowuje Jan Tomasz Adamus, Dyrektor Artystyczny festiwalu.
Bilety na festiwal Opera Rara 2019 trafią do sprzedaży w piątek 26 października o godz. 15.00 i będą dostępne m.in. w sieci Eventim oraz w sieci punktów InfoKraków.
{info. pras}