Opera Beethovena w Operze Bałtyckiej
„Fidelio”, choć jest jedyną operą Ludwiga van Beethovena, nie jest w jego kompozytorskim dorobku odosobnionym przykładem zaangażowania w walkę o równość społeczną. 2020 ogłoszono Rokiem Beethovena, ale Fidelia Opera Bałtycka wystawi także w 30. rocznicę zjednoczenia Niemiec, jednego z wydarzeń, które rozstrzygnęły o politycznej osobowości współczesnej Europy.
Reżyser spektaklu sięga po przykład rodzącej się dopiero „Solidarności” i innych ruchów, które już wówczas zapowiadały kształtowanie się nowego projektu Europy jako splotu państw wzajemnie zależnych od siebie i współpracujących w imię bardziej sprawiedliwego porządku społecznego. Ważnym wątkiem, poruszanym zarówno przez realizatorów, jak i samego Beethovena, jest kwestia miłości oraz poświęcenia dla drugiej osoby. Czy to dostatecznie stabilne podwaliny nowego ładu?
Działalność artystyczna Opery Bałtyckiej skupia się na prezentowaniu dzieł, które na tle światowej kultury wyróżnia nie tylko przygotowanie muzyczne, ale i gra z ważnymi kontekstami społecznymi. "Fidelio" – historia oddanej żony, która z narażeniem własnego życia pragnie uratować ukochanego niesprawiedliwie wtrąconego do więzienia – zdecydowanie wpisuje się w nurt opery zaangażowanej.
Kierownictwo muzyczne: José Maria Florêncio
Reżyseria i inscenizacja: Michael Sturm
Scenografia i kostiumy: Katarzyna Zawistowska
OBSADA
Leonora:
Katarzyna Wietrzny / Elena Aleksejewna Tchesnokova
Marcelina:
Ewa Tracz / Ewa Majcherczyk
Florestan:
Jacek Laszczkowski / Tomasz Kuk
Pizarro:
Artur Janda / Leszek Skrla
Rocco:
Bogdan Kurowski / Łukasz Konieczny
Jaquino:
Maciej Gwizdała / Jan Żądło
Don Fernando:
Jakub Szmidt
Więźniowie:
Piotr Nowacki / Witalij Wydra
bilety:
premiera 100–140 zł
spektakl 60–100 zł
spektakle:
3 października 2020 – premiera
4, 24 i 25 października 2020
Premiera opery "Fidelio" emitowana będzie również w formule live streamingu. Dostęp będzie możliwy do wykupienia za pośrednictwem portalu Bilety24. Szczegółowe informacje o dostępie oraz cenie biletu znane będą w późniejszym terminie.
Opera podczas pandemii – bezpieczna przestrzeń
W trakcie pandemii dokładamy wszelkich starań, aby Opera Bałtycka była miejscem bezpiecznym i chętnie odwiedzanym przez widzów. Dlatego też przygotowaliśmy specjalne wytyczne, które mają zapewnić bezpieczeństwo widzom i artystom – zapewniają organizatorzy – Niezwykłym wydarzeniem będzie ekspozycja całej orkiestry, bo ze względów bezpieczeństwa widownia przearanżowana została do połowy objętości, a na miejscu przedniej części ustawiono podesty, na których będą grali muzycy. Bezpieczna przestrzeń została przygotowana również dla publiczności – melomani usadzani będą co drugie miejsce, udostępnione zostaną dodatkowe wyjścia z Opery, będzie można korzystać z większej liczby toalet, a na terenie całej Opery dostępne będą dezynfekatory, z których zaleca się korzystać w miarę potrzeby.
Podczas premiery oraz w trakcie pozostałych spektakli w Operze Bałtyckiej obowiązywać będą szczególne zasady bezpieczeństwa. Na spektakl przyjść mogą wyłącznie osoby zdrowe. Widzowie zobowiązani są do posiadania maseczki, przyłbicy lub kawałka materiału zakrywającego nos i usta. Obowiązkowe będzie zasłanianie nosa i ust podczas całego pobytu w Operze Bałtyckiej. Przy wejściu do Opery zbierane będą oświadczenia, które zalecamy wypełnić w domu i dostarczyć podpisane (wzór oświadczenia dostępny jest na stronie Opery w zakładce Info http://operabaltycka.pl/pl/informacje-o-biletach), ale można je też będzie wypełnić na miejscu. Przestrzeń dla widzów udostępniona będzie już na godzinę przed spektaklem.
Na godzinę przed spektaklem zamknięta zostanie kasa biletowa – organizatorzy proszą o wcześniejszy odbiór biletów. Na terenie opery nieczynna będzie szatnia oraz bufet, dlatego też sugerowane jest zabranie okryć wierzchnich na widownię lub pozostawienie ich w samochodzie, a także zaopatrzenie się w małą butelkę wody.
Organizatorzy z mocą podkreślają: – Prosimy o stosowanie się do poleceń wydawanych przez obsługę bileterską – prosimy o siadanie na miejscach pokrytych pokrowcami oraz przestrzeganie zasad dla wspólnego bezpieczeństwa widzów i artystów.
{red}