Olga Jorge Antunesa w Operze Bałtyckiej - europejska prapremiera
W Brazylii uznawana za jedną z rewolucyjnych bohaterek, Olga Benário Prestes pozostaje słabo znana polskiemu odbiorcy. Polityką zainteresował ją ojciec – socjaldemokrata i prawnik udzielający darmowych porad robotnikom fabrycznym. Bardziej radykalna Olga dołączyła do komunistycznej młodzieżówki już jako piętnastolatka, wspominając później, że na jej przynależność światopoglądową większy wpływ wywarły akta klientów jej ojca niż komunistyczne manifesty.
Jednak, jak podkreśla dyrektor Opery Bałtyckiej i reżyser spektaklu, Romuald Wicza-Pokojski, w spektaklu najważniejsza „jest miłość, w której pobrzmiewają echa burzliwej historii XX wieku”. W roku 1934 Olga zostaje wybrana, by towarzyszyć brazylijskiemu liderowi komunistycznemu Luísowi Carlosowi Prestesowi. Planowana przezeń rewolucja upadła, a Olga trafiła do więzienia w Rio de Janeiro, będąc już w ciąży. W międzyczasie relacja spiskowców przerodziła się bowiem w związek romantyczny.
Ówczesny prezydent Brazylii, Getúlio Vargas, wysyła Olgę – jako „prezent” dla Adolfa Hitlera i reżimu nazistowskiego – do więzienia dla kobiet w Berlinie, gdzie rodzi się jej córka – Anita, cudownie uratowana przez dziadków ze strony ojca. Olga, przeniesiona w 1938 roku do Lichtenburga, rok później trafia pierwszym transportem więźniarek do Ravensbrück, statecznie zaś znalazła się wśród żydowskich więźniów politycznych zamordowanych w komorze gazowej zakładu dla obłąkanych w Bernburgu wczesną wiosną 1942 roku.
Ostatnim aktem duchowego oporu Olgi Benário był list do męża i córki, który otrzymali lata po jej śmierci. Córka Olgi, Anita Leocádia Prestes, jest historyczką, do której wiedzy częstokroć odwoływał się kompozytor. Jorge Antunes – profesor Uniwersytetu w Brazylii, pionier muzyki elektronicznej – napisał operę w latach 1987–1997, ale zobaczyć ją mógł dopiero w 2006 roku na scenie Theatro Municipal de São Paulo.
Europejska prapremiera spektaklu w Operze Bałtyckiej w Gdańsku odbyła się 11 października. Olga zostanie wystawiona w Operze Bałtyckiej osiem razy od października 2019 do marca 2020 roku. Pomysłodawcą inscenizacji jest dyrygent José Maria Florêncio, dyrektor muzyczny Opery Bałtyckiej. Spektakl wyreżyserował dyrektor naczelny Opery – Romuald Wicza-Pokojski. Za scenografię odpowiada Hanna Wójcikowska-Szymczak.
Najbliższe spektakle:
22.11.2019 godz. 19:00
23.11.2019 godz. 18:00
27.03.2020 godz. 19:00
28.03.2020 godz. 18:00
29.03.2020 godz. 17:00
{info. pras}