Ogród Pendereckiego

W pierwszą rocznicę śmierci Krzysztofa Pendereckiego, najwybitniejszego polskiego kompozytora, współczesnego i światowego autorytetu w dziedzinie muzyki klasycznej, Instytut Adama Mickiewicza zaprasza do PendereckisGarden.pl - „Ogrodu Pendereckiego”, wirtualnej przestrzeni wypełnionej muzyką, filmami i tekstami poświęconymi maestro.

Wielkie pozamuzyczne dzieło Krzysztofa Pendereckiego – Ogród w Lusławicach - stało się inspiracją do stworzenia specjalnej platformy cyfrowej, poświęconej kompozytorowi. PendereckisGarden.pl, podobnie jak prawdziwy ogród, będzie rozkwitał – z czasem zostanie wzbogacony o nowe treści i funkcjonalności.

„Niezwykle cieszę się z premiery Ogrodu, projektu poświęconego dwóm zamiłowaniom mojego męża – muzyce i przyrodzie. Wierzę, że inicjatywa Instytutu Adama Mickiewicza przybliży międzynarodowej publiczności jego świat i jego wielką indywidualność, a kolejnym pokoleniom twórców pozwoli się nimi inspirować” – mówi Elżbieta Penderecka.

„Ogród to miejsce. Tak właśnie myślimy o tym projekcie. Nie strona, nie portal, tylko miejsce spotkania z Krzysztofem Pendereckim i z tymi, których inspirował. Z jego twórczością i pasją. Odbiorcy mogą sprawdzić, co łączy Dies irae Pendereckiego
z Guerniką Picassa, posłuchać koncertu w amfiteatrze, poznać gatunki drzew w ogrodzie w Lusławicach, a w przyszłości „spacerować” w ogrodowym labiryncie.” – mówi Barbara Krzeska, zastępca dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza.

Projekt, przygotowany również w języku angielskim, skierowany jest do odbiorców z całego świata. Do melomanów, ale też tych, którzy muzykę Krzysztofa Pendereckiego znają tylko z filmów Davida Lyncha czy Stanleya Kubricka lub nie znają jej wcale.

„Ogród Pendereckiego” zapewnia wszechstronny przegląd spuścizny kompozytora, prezentując skalę oraz znaczenie kulturowego fenomenu muzyki Pendereckiego, która krzyżuje się z wieloma gatunkami, w tym z muzyką filmową, rockiem, jazzem, muzyką klasyczną i elektroniczną. Świadectwo fenomenu muzyki Pendereckiego dali sami artyści: Hania Rani, Max Richter, Robert Piotrowicz, Skalpel, Paweł Romańczuk, Jeajoon Ryu i Piotr Orzechowski, tworząc na zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza utwory dedykowane pamięci kompozytora. Nowe, krótkie utwory – dźwiękowe, wizualne
i audiowizualne – składają się na pejzaż cyfrowego ogrodu, w którym Pendereckiego wspominają między innymi: Anne-Sophie Mutter, Arto Noras, Jeajoon Ryu, Katarzyna Budnik-Gałązka, Szymon Nehring, Janusz Wawrowski i Marcin Zdunik.

Od 29 marca, od godziny 20.00, w wirtualnym amfiteatrze „Ogrodu Pendereckiego” można będzie obejrzeć wyjątkowy koncert. Premierowo zabrzmią nowe zamówienia kompozytorskie Instytutu – „Prelude a la Cadenza” Hani Rani oraz „Testament” Maxa Richtera. Ponadto usłyszymy jazzowe improwizacje Atom String Quartet na temat wybranych dzieł Krzysztofa Pendereckiego. Artyści podzielą się z nami swoimi wspomnieniami o mistrzu, opowiedzą także w jaki sposób jego muzyka nieustannie inspiruje ich do twórczego działania.

Koncert będzie dostępny tutaj: https://pendereckisgarden.pl/en/the-amphitheatre

Projekt jest częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022.

{info. pras}

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prestoportal.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów