Oddźwięki. Nowa muzyka polska
Czy muzyka jest oddźwiękiem rzeczywistości? A może raczej to sztuka wywołuje oddźwięk w świecie? Które wydarzenia ze świata rezonują najmocniej w świadomości współczesnych twórców? Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza na cykl koncertowy zatytułowany „Oddźwięki. Nowa muzyka polska”.
Podczas trzech spotkań zabrzmią prawykonania nowych kompozycji, a także utwory pokazujące szerszy kontekst podejmowanych tematów. Co więcej, przed każdym koncertem kompozytorzy oraz specjalni goście spotkają się z słuchaczami, aby opowiedzieć o swojej muzyce i o tym, na ile dzisiejszy świat wpływa na ich myślenie o sztuce i proces komponowania.
Na cykl „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” złożą się trzy koncerty, które odbędą się 1 grudnia, 17 stycznia i 29 marca w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Usłyszeć będzie można m.in. utwory specjalnie zamówione przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Styczniowy koncert ukaże ponadto szerszy kontekst dla muzyki najnowszej, sięgając do twórczości Mieczysława Wajnberga, w 100-lecie jego urodzin.
Rozważania na temat czasu i muzyki rozpocznie podczas grudniowego koncertu (1.12.2018, godz. 19:00) poemat symfoniczny Polonia Resurrecta Grzegorza Duchnowskiego, zainspirowany 100. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości. Odniesienia historyczne będą również podstawą narracyjną drugiego prawykonywanego dzieła, Time Capsule Macieja Zielińskiego. W tej kompozycji autor poprowadzi słuchaczy przez różne epoki historyczne, pokazując, jak zmieniał się sposób posługiwania się orkiestrą symfoniczną. Program dopełni I Symfonia Jana Duszyńskiego, absolwenta nowojorskiej Juilliard School, którego muzyka znana jest nie tylko z sal koncertowych, ale również z filmów np. Władysława Pasikowskiego – Pokłosie czy Jack Strong.
Drugi koncert cyklu (17.01.2019, godz. 19:00) skupi się wokół tego samego zagadnienia – oddźwięku czasów, w których żyją twórcy, w ich muzyce, na przykładzie kompozytorów wcześniejszego pokolenia. Zabrzmi wówczas muzyka z połowy ubiegłego wieku – Koncert wiolonczelowy Mieczysława Wajnberga i IX Symfonia Dymitra Szostakowicza. W przypadku tych dwóch twórców rzeczywistość XX wieku rezonuje w pisanej przez nich muzyce wyjątkowo wyraźnie. W roku 100. urodzin Mieczysława Wajnberga, świat wojen i totalitaryzmów, które znajdowały oddźwięk w jego dziełach, wydaje się być już odległym wspomnieniem. Na ile jednak problem poruszane w jego muzyce są uniwersalne, pokaże zestawienie z twórczością kompozytorów, którzy dziejowe kataklizmy znają tylko z podręczników historii.
Ostatni koncert (29.03.2019, godz. 19:00) to powrót do muzyki najnowszej w postaci dwóch prawykonań. Paweł Mykietyn i Aleksander Kościów, których utwory zabrzmią w marcu, to niemal rówieśnicy Macieja Zielińskiego, Grzegorza Duchnowskiego i Jana Duszyńskiego. Każdy z nich reprezentuje jednak zupełnie inne podejście do muzyki. Do Mykietyna przylgnęła etykietka naczelnego postmodernisty polskiej muzyki. Tworzone przez niego konstrukcje cechuje w równych proporcjach niezwykle wysoki poziom artystycznej sublimacji, jak również autentycznego nihilizmu i zdumienia faktem, że w muzyce ciągle jeszcze da się powiedzieć coś nowego. Aleksander Kościów swoje twórcze poszukiwania często kieruje w stronę tradycji, w niej poszukując inspiracji, z niej czerpiąc składniki dalszych kompozytorskich przetworzeń. Artysta realizuje się w równym stopniu na polu muzycznym, jak i literackim.
Podczas cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” organizatorzy pragną nie tylko pokazywać muzykę współczesną, ale również współczesność muzyki – zarówno tej komponowanej dzisiaj, jak i 50 czy 100 lat temu. Prawykonania nowych utworów, spotkania z kompozytorami i repertuarowe odniesienia do historii składają się na unikalny obraz zależności między światem sztuki a światem codziennych spraw i wielkich przemian historycznych czy społecznych.
Więcej informacji na stronie www.sinfoniavarsovia.org
{info. pras}