Utwory, które mają głos - ich historia i tajemnice:
Partytura wagi państwowej
|
Maria Napieraj: Polityka? Wydarzenia z pierwszych stron gazet?
A może pierwsza próba nuklearna? To nie jest temat na operę! |
(cały artykuł przeczytasz w Presto nr 5) |
Muzyczne ilustracje do artykułu: |
„Doctor Atomic, Batter my heart” z opery J. Adamsa, w wykonaniu George'a Finleya:
|
Inna opera polityczna J. Adamsa: „Nixon w Chinach”, scena pierwsza:
|
Fragment ekranizacji „Śmierć Klinghoffera” – chór wygnanych Palestyńczyków:
|
Aria z opery „Nixon in China” w wykonaniu Hye Jung Lee:
|
Tradycja w kontrataku
|
Oskar Łapeta: Kilku mrożącym krew w żyłach scenom z „Lśnienia” S. Kubricka towarzyszy muzyka, która czerpie z tradycji prawosławnego obrzędu. To fragment „Jutrzni” Krzysztofa Pendereckiego, którego utwory wokalne ciągle budzą silne emocje. |
(cały artykuł przeczytasz w Presto nr 5) |
Muzyczne ilustracje do artykułu: |
Koncertowe wykonanie pierwszej części „Siedmiu Bram Jerozolimy” - dyryguje kompozytor:
|
Wybór najlepszych fragmentów „Jutrzni”. Filmik otwiera część wykorzystana przez Kubricka w „Lśnieniu”:
|
„Stabat Mater” z „Pasji” - zaskakujące połączenie: chorał gregoriański we współczesnej technice komponowania:
|
„Kadysz” to ostatni duży utwór Krzysztofa Pendereckiego skomponowany na zespół wokalno-instrumentalny:
|
Zabójca sopranów
|
Oskar Łapeta: Nie wystarczy biegle znać fiński i czysto zaśpiewać ten utwór. W „Luonnotar” trzeba tchnąć życie, emocje i znaczenie. I sprostać bezkompromisowym wymaganiom kompozytora. |
(cały artykuł przeczytasz w Presto nr 5) |
Muzyczne ilustracje do artykułu: |
Bardzo rzadko wykonywana wersja „Luonnotar” na głos i fortepian. Taka forma może obnażyć wszelkie słabości sopranu:
|
Pierwsze nagranie poematu Sibeliusa w wykonaniu Elizabeth Schwarzkopf. Nawet ona miała problemy z tą partyturą:
|
Gramy także rubryki:
Motyw główny
Solówka
Muzyczny know-how
Czułym uchem
Life-style muzyczne
Wróć do Spisu treści Numeru bieżącego
Sprawdź, o czym pisaliśmy w poprzednich numerach
Opublikuj: