Numer 14 - Motyw Główny
Misterium Muzyki
Vanessa Rogowska, redaktor prowadząca: Drogi Czytelniku, oddaję Ci lekturę Presto jako wypadkową dróg wielu osób, na której byłam świadkiem. Zawarte treści to nie obowiązujący kanon, ale możliwość refleksji nad sobą i wzajemnego czerpania z bogactwa, jakie wszyscy w sobie nosimy, mimo że inni (czytaj: tworzący chaos i cierpienie współczesnego świata) próbują mówić inaczej. Ja zaś używam wzniosłego języka oddając sprawie szacunek i moc, aby każdy mógł z niej czerpać według potrzeb. Wierzę w zmianę. Wierzę w piękno.
Intelekt to za mało
O czym nie wie jury Konkursu Chopinowskiego, co możemy sobie przypomnieć pod wpływem dźwięków i co naprawdę pozwala nam zrozumieć muzyka – z psychologiem, dr Elżbietą Galińską rozmawia Vanessa Rogowska.
(cały wywiad przeczytasz w Presto #14)
Kąpiel w dźwięku
Vanessa Rogowska: Z Wojtkiem Blecharzem spotkałam się w październiku w Warszawie podczas Festiwalu „Instalakcje", którego jest kuratorem. Wspólnie z innymi uczestnikami wykonaliśmy utwór "Schischtung" Martina Hiendla – rodzaj dźwiękowej, intymnej medytacji skupionej na obecności i procesie słuchania. Utwór na tyle subtelny, że dźwięk padającego deszczu wyznaczył nam inne miejsce do wykonania niż pierwotnie. Po takim doświadczeniu rozmowa staje się naturalną koniecznością.
(cały wywiad przeczytasz w Presto #14)
Ilustracje do artykułu
Cisza i skupienie będą potrzebne do posłuchania, wtopienia się w ten utwór:
https://www.youtube.com/watch?v=CBgVTlWd5Bo
Próbka muzycznego misterium – opera „Transcryptum” Wojtka Blecharza:
https://www.youtube.com/watch?v=920FkctTSNA
Wylać serce przed Bogiem
Kto śpiewa, modli się dwa razy – pisał św. Augustyn. Zgodnie potwierdzają to rabin, pastor, ksiądz, pop i islamski sufi. Wysłuchały Sylwia Błażej, Vanessa Rogowska i Anna Świerzyńska
(wszystkie wypowiedzi przeczytasz w Presto #14)
Ilustracja do artykułu
Muzyka tak piękna, że aż mogłaby posłużyć za dowód istnienia Boga… Agni Parthene (Αγνή Παρθένε), znany też jako Hymn św. Nektariusza – hymn maryjny używany w liturgii bizantyjskiej:
https://www.youtube.com/watch?v=vcjHIboGArk
Miłość lubi ciszę
Anna Markiewicz: Trudno oprzeć się wrażeniu, że żyjemy w erze gadania. Cisza jest pełna niezręczności. Wszystko więc sobie opowiadamy, tłumaczymy, określamy, systematyzujemy i mówimy, mówimy, mówimy…
(cały artykuł przeczytasz w Presto #14
A poza tym dowiesz się, dlaczego jedni z nas stają się muzykami a inni nie – także pióra Ani)
Muzyczne przestrzenie kompozytorów
Anna Świerzyńska: Przyroda, wyobraźnia, śpiew Catalani, własny park, a nawet stajnia. To tylko niektóre źródła inspiracji kompozytorów. Z zapytaniem o mistyczny świat muzyki udajemy się do samych twórców. To w ich wewnętrznym świecie funkcjonuje to, co ponadzmysłowe.
(cały artykuł przeczytasz w Presto #14)
Ilustracja do artykułu
O swoich inspiracjach opowiada Wojciech Kilar w filmie Violetty Rotter-Kozery i Zdzisława Sowińskiego:
https://www.youtube.com/watch?v=tbCbDDZQ_a0
Jacek Kaspszyk: Nigdy nie wiem, czy mam rację
Kinga A. Wojciechowska: O misterium muzyki rozmawiam z Jackiem Kaspszykiem, dyrygentem i dyrektorem artystycznym Filharmonii Narodowej. Spotykamy się w jego biurze. Dzieli nas wszystko: on – artysta, ja – ekonomistka, on – komunikuje się muzyką, ja – słowem. Kiedy otrzymywał pierwsze nagrody, ja bardzo niechętnie przychodziłam właśnie na świat… Ja podziwiałam go już wielokrotnie, podczas koncertów, on widzi mnie pierwszy raz w życiu. Obcy sobie ludzie, a mamy rozmawiać o czymś tak osobistym jak muzyka. Trudna sprawa. Jeśli jednak misterium muzyki działa, to uda nam się tę przepaść zasypać – myślę sobie, zadając pierwsze pytanie.
– Czy jest Pan osobą wierzącą?
(cały wywiad przeczytasz w Presto #14)
Ilustracja do artykułu
Każde spotkanie z utworem to przygoda. Ale czy dyrygowanie kilka razy pod rząd tym samym koncertem Chopina nie jest nudne? Dowiesz się z Presto. Tymczasem posłuchaj:
https://www.youtube.com/watch?v=ZdjcX7wWJKg
Sztuka nie jest luksusem
Vanessa Rogowska: Nie będzie to tekst o codziennym zastosowaniu sztuki w miejscu szczególnie jej potrzebnym. Chciałabym taki napisać, ale nie mogę ze względu na peryferyjność zdarzenia i luksus, za jaki jest uznane w szczególności przez prawodawców. Zrobię coś innego. Podzielę się moim doświadczeniem zawodowym i udam się do praktyka. Danuta Kaniowska-Górniak, psychoterapeuta i arteterapeuta z dwudziestopięcioletnim doświadczeniem klinicznym, należąca do polskich prekursorów wdrażania muzyki w terapii pacjentów szpitala psychiatrycznego.
(cały artykuł przeczytasz w Presto #14)
Czarna ścieżka
Vanessa Rogowska: Autentyczność, zaangażowanie, przemiana są rozpisanymi w czasie kolejnymi etapami muzycznych podróży. Wyszliśmy z Afryki, ale to tam najdłużej mieszkaliśmy. W niektórych z nas odzywają się echa dawnych przodków muśnięte pierwotnym rytmem łączącym nas poza wymiarem kultury.
(cały artykuł przeczytasz w Presto #14)
Ilustracja do artykułu
Piotr Baron – spadkobierca muzyki Johna Coltrane’a, w której tak mocno słyszalny jest pierwiastek duchowy:
https://www.youtube.com/watch?v=X2eePqZLlEU
City Bum Bum pozwala wrócić do korzeni…
https://www.youtube.com/watch?v=ZQ8HKmhoCrc
Nasza tradycja: Niewysychające źródło natchnień
Z Adamem Strugiem rozmawia Sylwia Błażej: Pana obcowanie z muzyką wynikało z przypadku czy potrzeby?
(cały wywiad przeczytasz w Presto #14)
Ilustracja do artykułu
Tak brzmi polska tradycja muzyczna w interpretacji Adama Struga:
https://www.youtube.com/watch?v=GXT1yqdJ9sA
Smak malin
Martyna Kaźmierczak: Otwieram żółte od nowości wydanie sonaty fortepianowej A-dur D959 Schuberta. Po raz kolejny rozkładam na czynniki pierwsze, badam, analizuję. Przypominają mi się słowa: „Mnichom i uczonym nie wolno akceptować moich poglądów – z szacunku. Muszą je analizować tak, jak złotnik sprawdza jakość kruszca. Trąc, skrobiąc, pocierając, topiąc.” (Budda). A więc trę, skrobię, pocieram i topię – dźwięk po dźwięku.
(cały artykuł przeczytasz w Presto #14)
Ilustracja do artykułu
Pollini gra sonatę. Poszukaj smaku malin w tych dźwiękach:
https://www.youtube.com/watch?v=EClFYa3APA8
Salon Esencjonalny: Po co jest sztuka?
Zaprasza Eliza Szulińska: Nie jest żadną tajemnicą, że nowe połączenia w mózgu powstają wtedy, kiedy myśli podążają innymi niż zwykle ścieżkami. O sztuce zazwyczaj piszą teoretycy. Dlatego w Salonie Esencjonalnym będą spotykać się artyści, pasjonaci, znawcy sztuki i naukowcy. Nikt nie wie, co z tego wyniknie. Droga w nieznane rozpoczyna się od najbardziej elementarnego pytania – po co jest sztuka?
(Salon otwarty w Presto #14)
Gramy także rubryki:
Muzyczny coming-out
W partyturze
Muzyczny know-how
Life-style muzyczne
Presto filmowe
Wróć do Spisu treści Numeru bieżącego
Sprawdź, o czym pisaliśmy w poprzednich numerach