Numer 13 - Motyw Główny
Anatomia prowokacji
Prowokacja #1: Umysł i ciało potrzebują równowagi
Psychologdr Beata Mieńkowska odpowiada Elizie Szulińskiej w specjalnym wywiadzie dla Presto: W jakim celu czasem łamiemy tabu? Czy bodźce pozytywne działają na nas równie silnie jak te negatywne? Czym grozi życie w stresie i jak rozładowywać napięcia oraz co zapamiętuje nasze ciało?
(cały artykuł przeczytasz w Presto #13)
Prowokacja #2: Sztuka uświadamia
Pisząc o prowokacji nie przemilczymy udziału Pomarańczowej Alternatywy i jej twórcy, lidera – Waldemara Majora Frydrycha. Specjalnie dla Presto powiedział…
(cały artykuł przeczytasz w Presto #13)
Ilustracja do artykułu:
Niech żyje komuna! Niech żyje socjalizm! W latach 80. XX wieku. Szczyt prowokacji? Sprawdźmy…
https://www.youtube.com/watch?v=trey-tmIGHc
Prowokacja #3: Stwórz autoportret duszy
Zapytaliśmy projektantkę i graficzkę, dr Katarzynę Stanny o prowokację w sztuce. Odpowiedziała, że temat ten podjęła w artykule „Tabu i wstyd w fotografii czy zimny i nagi obiektyw?” prezentowanym na łamach pisma (seria XVIII 2012) poświęconego literaturze okolicznościowej i użytkowej „Napis”, wydawanego przez Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk. Z tego artykułu pochodzi opublikowany poniżej fragment...
(cały artykuł przeczytasz w Presto #13)
Prowokacja #4: Opera jest dla wszystkich
Grzegorz Hardej, Warszawska Opera Kameralna: W dzisiejszych czasach powinniśmy dbać o publiczność i przypominać o rzeczach pięknych i wartościowych. Sztuka powinna albo nas rozbawić, albo sprowokować do myślenia. Opera gwarantuje…
(cały artykuł przeczytasz w Presto #13)
Muzyczna ilustracja do artykułu:
Jedno z najpiękniej prowokujących do myślenia dzieł – obecnych od niedawna na deskach WOK, to „Operetka” z tekstem Witolda Gombrowicza, muzyką Michała Dobrzyńskiego i w reżyserii Jerzego Lacha.
https://www.youtube.com/watch?v=K03idnHBrNU
Prowokacja #5: Słuchacz ma być kulturalny
Kinga A. Wojciechowska: Czego potrzeba współczesnemu artyście, aby być dobrym prowokatorem?
Marcin Łopacki: Odpowiedź na to pytanie należałoby zacząć od określenia, jakie działania artystyczne są prowokacją i dlaczego oddziałują na odbiorcę.
Mamy dzieło i odbiorcę.
Nasz hipotetyczny odbiorca pozbawiony jest dostępu do…
(cały artykuł przeczytasz w Presto #13)
Muzyczna ilustracja do artykułu:
Nasz gość lubi rozmawiać i lubi opowiadać o muzyce, która jest jego życiem. Odpocznijmy trochę od prowokacji… A może nie…
https://www.youtube.com/watch?v=K4Gl7lmZ-oA
Prowokacja #6: Weź pigułkę
Eliza Szulińska: Malujesz, rysujesz. Prowokujesz?
Marcin Miko Mikołajczyk: Współczesne działania twórcze w ogromnej mierze opierają się na prowokacji, ale nie zawsze chodzi o…
(cały artykuł przeczytasz w Presto #13)
Prowokacja #7: Artysta idzie do więzienia
Justyna Domasłowska-Szulc, wiceprezeska Fundacji Dom Kultury:
Prowokacja? Nie jest przez nas zamierzona. Nie kierujemy się prowokacją. Ważna jest dla nas praca z ludźmi. Wybieramy do naszych projektów artystów, którzy nam się podobają także ze względu na umiejętność pracy z ludźmi. Ale paradoksalnie…
(cały artykuł przeczytasz w Presto #13)
Muzyczna ilustracja do artykułu:
Artur Żmijewski w więzieniu. I jego dzieła też. Mamy na to dowody:
https://www.youtube.com/watch?v=WaQNsT7VhWM
Prowokacja #8: Opera jest dla młodych
Kinga A. Wojciechowska: Czy trzeba dziś prowokować środowisko twórcze?
Grzegorz Hardej: Trzeba dziś tworzyć dla młodych artystów. Trzeba promować polskich młodych artystów ponieważ wyjadą i będą chlubą innych. Jeśli to oznacza prowokację, to…
(cały artykuł przeczytasz w Presto #13)
Muzyczna ilustracja do artykułu:
Jeden z projektów Sceny Młodych Warszawskiej Opery Kameralnej: Futuropera. Tak będzie wyglądać opera przyszłości?
https://www.youtube.com/watch?v=rlwwH-qOpLA
Prowokacja #9: Instrument – rekwizyt
Ewa Liebchen: Współczesne wykonawstwo coraz częściej odchodzi od formuły koncertowej w kierunku sytuacji bardziej teatralizowanych, gdzie ważny jest gest, ruch, obraz. Muzyk przestaje być…
(cały artykuł przeczytasz w Presto #13)
Muzyczna ilustracja do artykułu:
Jeszcze. Jeszcze ciągle brzmią jak instrumenty…
https://www.youtube.com/watch?v=7_gahziUrUs
Prowokacja #10: Ważny jest poziom rzemieślniczy
Kinga A. Wojciechowska: Prowokacja w sztuce to przywilej, obowiązek, czy kamuflaż artysty?
Waldemar Raźniak: Nie mam poczucia, że prowokacja w sztuce jest obowiązkiem artysty. Weźmy przykład choćby Cameraty Florenckiej. We Florencji uprawiano sztukę, która oprócz wskrzeszania tradycji i ideałów antycznych, była…
(cały artykuł przeczytasz w Presto #13)
Prawie-muzyczna ilustracja do artykułu:
Joanna Szalona, Królowa – w reżyserii naszego gościa – tak się dobrze zapowiadała:
https://www.youtube.com/watch?v=LqGEojlgPuk
Prowokacja #11: Muzyka nie jest po to, żeby się podobać
Marcin Stańczyk: Przychodzą mi do głowy dwa utwory, które uznawane są czasem za prowokacyjne. Pierwszy z nich to Muzyka możliwa I (2015), jeden z ostatnich moich utworów. W największym skrócie polega on na tym…
(cały artykuł przeczytasz w Presto #13)
Prowokacja #12: HOROSKOP DLA ARTYSTÓW
Przepowiada ElSzu
(cały horoskop przeczytasz w Presto #13)
Prowokacja #13: Zadawać pytania, na które istnieją odpowiedzi
Zofia Smolarska: Zbyt często odnoszę wrażenie, że nasz ideał sztuki rządzi się tą samą zasadą co szkolne wypracowanie. Mówi ona, że dzieło powinno pozostawić odbiorcę z pytaniem z gatunku „odwiecznych”, na które ludzkość nie znalazła wciąż odpowiedzi.
(cały artykuł przeczytasz w Presto #13)
Prowokacja #14: Surrealizm to ja
Aleksandra Wittchen: Jest rok 1936, w Londynie odbywa się Międzynarodowa Wystawa Surrealizmu. Wypełniona po brzegi publiczność czeka na mówcę, który ma wygłosić wykład. W końcu zjawia się on, ubrany w staroświecki żelazny kostium nurka. Po chwili zaczyna się dusić, a jego ugruntowana pozycja szalonego ekscentryka wszystkim daje do zrozumienia, że ożywiona gestykulacja to zaplanowany element przedstawienia, a nie dramatyczne wołanie o pomoc.
(cały artykuł przeczytasz w Presto #13)
Muzyczna ilustracja do artykułu:
Po wąsach łatwiej go poznać, niż po umiejętnościach i osiągnięciach. Poznajcie…
https://www.youtube.com/watch?v=iXT2E9Ccc8A
Prowokacja #15: Kostium opada, skandal odsłania
Katarzyna Gardzina-Kubała: Święto wiosny” było zaprzeczeniem wszystkiego, czego oczekiwano od baletu: „taneczności”, wdzięku, urody, subtelnego piękna i powabu. Było prymitywne, toporne, rozwrzeszczane muzycznie i brutalne w treści. Skandal przetrwał w legendzie, sam spektakl trzeba było zdjąć z afisza po paru wstawieniach.
(cały artykuł przeczytasz w Presto #13)
Muzyczna ilustracja do artykułu:
Historia skomplikowanego instrumentu w niecałe cztery minuty? Spróbujmy…
https://www.youtube.com/watch?v=rM6-DJZc6uI
dr Bożena Fabiani: Prawdziwy talent prowokacji nie potrzebował
Katarzyna Gardzina-Kubała: Święto wiosny” było zaprzeczeniem wszystkiego, czego oczekiwano od baletu: „taneczności”, wdzięku, urody, subtelnego piękna i powabu. Było prymitywne, toporne, rozwrzeszczane muzycznie i brutalne w treści. Skandal przetrwał w legendzie, sam spektakl trzeba było zdjąć z afisza po paru wstawieniach.
(cały artykuł przeczytasz w Presto #13)
Manifest euforystyczny
Eliza Szulińska: Euforyzm stanowi przeciwwagę dla Śmiertelnej Powagi. Śmiertelna Powaga to trucizna. Zabija powoli, ale bardzo skutecznie. Najpierw…
(cały manifest przeczytasz w Presto #13)
Gramy także rubryki:
Muzyczny coming-out
W partyturze
Muzyczny know-how
Life-style muzyczne
Presto filmowe
Wróć do Spisu treści Numeru bieżącego
Sprawdź, o czym pisaliśmy w poprzednich numerach