Numer 11 - Muzyczny know-how
Muzyka – ta skomplikowana, trudna dziedzina – dla nas – i dla Was też! – nie ma już tajemnic. Podglądamy ją od kuchni.
Edukacja: Tak sobie rozmawiamy
Kinga A. Wojciechowska: Mateuszek ma dwa i pół roku. Rozbiegany, wesoły, przekorny, wymaga uwagi i zaangażowania. Ewa szuka więc dla synka przeróżnych atrakcji. Pewnego dnia spotyka Magdę, która w swoim domu, przed kamerą, na potrzeby vloga śpiewaczki Justyny Reczeniedi opowiada o edukacji najmłodszych, metodą Gordona. – Na to pierwsze spotkanie wybrałam się z czystej ciekawości. Nie wiedziałam, na czym polega umuzykalnianie. Wcześniej tym się nie interesowałam. Puszczałam Mateuszowi muzykę klasyczną wieczorem, do spania i piosenki dla dzieci – w dzień, do zabawy. I tyle.
(cały artykuł przeczytasz w Presto nr 11)
Jak to działa: Orkiestra wpuszczona w kanał
Marek Żurawski: O tym, że muzyka może uatrakcyjnić spektakl teatralny, że pomaga w przekazaniu emocji, buduje dramaturgię tego, co dzieje się na scenie, wiedziano już bardzo dawno. Spektakle, misteria prezentowane przez wędrownych artystów podczas jarmarków, targów, karnawałów czy innych uroczystości zawierały oprócz scen odgrywanych przez aktorów również interludia muzyczne.
(cały artykuł przeczytasz w Presto nr 11)
Muzyczne ilustracje do artykułu:
„Ryszard Wagner, projektując swój teatr operowy w Bayreuth, odmienił sposób myślenia o przestrzeni teatru operowego. Do dziś stosuje się właśnie jego rozwiązanie.”
Na styku: Osobowość zapisana w nutach
Magdalena Kajszczak: Muzyka jest jak łańcuch. Wpływa na nasze ciało, porusza emocje, następnie staje się środkiem naszej komunikacji z otoczenie.
(cały artykuł przeczytasz w Presto nr 11)
Muzyczne ilustracje do artykułu:
Polihymnia wie, czyli Słowniczek muzykofila
Tajniki greckiej muzy zdradza Anita Kurdziel: Czy można słuchać źle? Za dużo? Niezdrowo? Niestety tak. Co więcej, to dość powszechny problem. W zdominowanym przez bodźce wizualne świecie, współczesny człowiek stale przebywa, a nawet sam tworzy silnie zanieczyszczone i szkodliwe otoczenie akustyczne. Zmiany są niezbędne, a zacząć je warto od swojego prywatnego środowiska dźwiękowego i własnych nawyków słuchowych. Ucho nie posiada powieki, nie da się go po prostu zamknąć na hałas. Jednak można o nie zadbać. Tak więc dla zdrowia – Polihymnia wokół ekologii akustycznej.
(cały artykuł przeczytasz w Presto nr 11)
Gramy także rubryki:
Motyw główny
Solówka
W partyturze
Czułym uchem
Life-style muzyczne
Wróć do Spisu treści Numeru bieżącego
Sprawdź, o czym pisaliśmy w poprzednich numerach