NOSPR: "Witamy w domu"

09.10.2014

„Witamy w domu” - tymi słowami powitała zebranych gości dyrektor naczelny i programowy Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach Joanna Wnuk-Nazarowa, podczas uroczystego koncertu otwarcia nowego gmachu, który od tej chwili stał się oficjalną siedzibą orkiestry.

Po prawie 80 latach tułaczki po różnych salach ten jeden z najbardziej znanych zespołów w kraju wreszcie doczekał się swojego domu. A dom ten naprawdę robi wrażenie. Od momentu spojrzenia na gmach z zewnątrz, po olbrzymie przestrzenie wewnątrz siedziby. 1800 miejsc wielkiej sali koncertowej było zajęte prawie do ostatniego miejsca publicznością od lat czekającą na ten obiekt.

Jak to zwykle przy takich uroczystościach podziękowania trwały bardzo długo, ale też trudno się dziwić, gdy cały budynek powstał od podstaw. W 2006 roku zaczęto się zastanawiać czy warto przerabiać stary budynek NOSPRu i czy w ogóle jest to możliwe by doprowadzić go do światowych standardów. Okazało się, że niestety nie - podjęto więc decyzję o budowie zupełnie nowego gmachu, który z założenia stałby się centrum muzycznym Katowic. Całkowity koszt tej inwestycji wynosił  265 116 695,76 mln zł, a dofinansowanie Unii Europejskiej to suma 135 187 624,42 mln zł.

 

1 października 2014 roku to data, którą Katowice zapamiętają na zawsze, jest to bowiem data wielkiego koncertu otwarcia, który zgromadził wielu wspaniałych gości ze świata sztuki, ale także architektury i władz, bez których wsparcia budynek ten nie powstałby na pewno.

Niekwestionowaną gwiazdą tego wieczoru był Krystian Zimerman, który przez cały czas powstawania siedziby miał wielki wpływ na wygląd i akustykę sali. Bardzo często odwiedzał budowę dając cenne wskazówki architektowi Tomaszowi Koniorowi i jego współpracownikom od strony muzycznej. Za wykończenie sali pod względem akustycznym odpowiadała japońska firma Nagata Acoustics, której pracami kierował mistrz w swojej dziedzinie - Yasushita Toyota. Widzowie praktycznie otaczają estradę. Takie rozwiązanie sprawiło, że w każdym miejscu sali muzyka jest słyszalna dokładnie tak samo. By to uzyskać we wstępnej fazie projektowania zbudowano model sali koncertowej w skali 1:10 w którym to przeprowadzono liczne próby akustyczne wypełniając go azotem i odwzorowując w nim każdy najdrobniejszy szczegół budowanego obiektu.

Podczas koncertu otwarcia zabrzmiał w wykonaniu Krystiana Zimermana 1 koncert fortepianowy Johannesa Brahmsa. Wykonanie to urzekło wszystkich słuchaczy do tego stopnia, że po ostatnich wybrzmiałych akordach dało się już słyszeć tylko oklaski stojącej i wiwatującej publiczności. Nikt z obecnych na sali nie siedział już na miejscu…

Patrząc na grającego Zimermana miało się wrażenie, że orkiestra ma dwóch dyrygentów. Momenty gdy milczał fortepian wcale nie były przerwą dla pianisty. Gdyż zwrócony w stronę orkiestry muzyk gestami i całym sobą przekazywał swoją interpretację utworu. Było to wykonanie naprawdę wybitne i pod każdym względem doskonałe. Nie dziwi więc ten  wielki wybuch entuzjazmu  po zagranym koncercie i uznanie wielu wybitnych gości. Na widowni siedzieli przecież także wybitni muzycy i dyrygenci, którzy już dawniej współpracowali z NOSPREM. Jednym z nich był obecny na sali Krzysztof Penderecki.

Podczas trzech części koncertu melomani usłyszeli także dzieła kompozytorów polskich – Witolda Lutosławskiego – „Tryptyk Śląski”; Krzysztofa Pendereckiego – „Przebudzenie Jakuba”; Henryka Mikołaja Góreckiego „Trzy tańce” i Wojciecha Kilara – „Siwa mgła”.  W tym utworze partię wokalną wykonał wybitny polski tenor Wiesław Ochman.

Gośćmi orkiestry tego wieczoru byli także inni soliści: Ewa Tracz, , Melanie Diener, Anna Lubańska, Christian Elsner i Dimitry Ivashchenko oraz wspaniały Chór Radia Bawarskiego.

Na finał zabrzmiała IX Symfonia Ludwiga van Beethovena, w której gościnnie wystąpił Chór Radia Bawarskiego. W tak monumentalnym dziele najlepiej dało się usłyszeć wszelkie niuanse akustyczne nowej sali NOSPRu. Momentami miało się wrażenie, że orkiestra wręcz otacza słuchacza. Że znajduje się on w samym centrum muzyki dając mu niesamowite wrażenie akustyczne. Godne podziwu było także prowadzenie zespołu przez dyrektora artystycznego, I dyrygenta NOSPR – Alexandra Liebreicha, który prawie 5 godzin muzyki dyrygował z niesamowitą lekkością i wdziękiem.

 

Cudowny był to wieczór dla wszystkich melomanów. Tym, którym jednak nie udało siei być, a o bilety było niestety bardzo trudno, pozostaje tylko podziwiać to wydarzenie na zdjęciach i wybrać się w najbliższym czasie na koncert do Katowic. A oferta koncertowa już jest bardzo bogata, co można sprawdzić odwiedzając odświeżoną stronę NOSPRu - http://www.nospr.org.pl/pl/

 

A dla ciekawych statystyk podajemy jeszcze inne cyfry związane z nowym obiektem:

NOSPR W LICZBACH

 

Czas projektu: 1292 dni

Czas budowy: 897 dni

Powierzchnia terenu opracowania: 43 255,7 m2

Powierzchnia zabudowy: 7874,8 m2

Długość x szerokość x wysokość (główna część budynku): 99,3 x 61,6 x 28,05 m

Powierzchnia całkowita (wg opisu): 35 059,5 m2

Kubatura brutto: 181 810 m3

 

ZAGOSPODAROWANIE TERENU

Powierzchnia utwardzona: 11 800 m2

Ilość posadzonych drzew: 415

Łączna długość ławek w otoczeniu obiektu: 272 m

Łączna długość ławek amfiteatru: 139 m

Ilość opraw oświetleniowych w otoczeniu obiektu: 531

Ilość fontann: 3

Łączna ilość wody w obiegu fontann: >75 m3

 

ELEWACJA

Ilość ceglanych pylonów elewacji budynku: 80

Powierzchnia elewacji klinkierowej: 11 750 m2

Ilość zużytych cegieł elewacyjnych: 611 000

Łączna powierzchnia czerwonej glazury we wnękach elewacji: 3100 m2

Powierzchnia przeszkleń zewnętrznych: 2300 m2

 

KONSTRUKCJA BUDYNKU

Ilość zużytego betonu: 22 900 m3

Ilość stali konstrukcyjnej: 1600 t

Ilość stali zbrojeniowej: 2850 t

 

SALA KONCERTOWA

Ilość wejść dla publiczności: 14

Powierzchnia estrady: 312 m2

Ilość mechanicznie unoszonych zapadni estrady: 21

Wysokość (z konstrukcją): 28,05 m

Poziom balustrady najwyższego balkonu nad estradą: 13,5 m

Poziom ostatniego rzędu najwyższego balkonu nad estradą: 18,4 m

Ciężar sufitu akustycznego: 325 t

Ciężar plafonu akustycznego: 26 t

Ilość sterowanych reflektorów scenicznych WSK: 421

Ilość foteli: 1800

 

SALA KAMERALNA

Powierzchnia estrady sali kameralnej: 91 m2

Ilość opraw oświetlenia ogólnego sali kameralnej: 128 (100% LED)

Ilość foteli sali kameralnej: 300

 

INNE

Przewidywana maksymalna ilość osób przebywających w budynku: 2500

Ilość pomieszczeń: 419

Ilość garderób muzyków: 37

Ilość klatek schodowych: 13

Ilość wind: 7

Ilość drzwi obrotowych: 4

Ilość skrzydeł drzwi: 679

Ilość opraw oświetlenia ogólnego wnętrza budynku: 5055

Łączna długość kabli elektrycznych: 70 km

Łączna ilość stopni schodów w klatkach schodowych: 1200

Ilość umywalek: 170

Ilość toalet publiczności (wg opisu): 74

Ilość klatek schodowych zamkniętych: 8

Ilość klatek schodowych otwartych: 5

Powierzchnia wewnętrzna wykończona kamieniem naturalnym: 5 500 m2

 

Zapraszamy do Katowic!!!

tekst: ks. Adrian Nowak
foto: Bartek Barczyk

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.