NOSPR po francusku
W niedzielę, 17 listopada, podczas poranku symfonicznego Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, prowadzona przez Michała Klauzę, wykona utwory francuskich kompozytorów z 1 połowy XX wieku: najbardziej ekscentrycznego twórcy fin de siècle’u Erika Satiego oraz dwóch jego ideologicznych zwolenników, wchodzących w skład Grupy Sześciu: Francisa Poulenca i Dariusa Milhauda.
Koncert rozpocznie urocza suita Erika Satiego La belle excentrique, o przekornym podtytule „poważna fantazja”, w skład której wchodzą 4 krótkie części: Grand ritollrnelle, Marche franco-lunaire, Valse du „Mysterieux baiser dans l’oeil”. Pomysły melodyczne w utowrze wywiedzione z muzyki popularnej, wsparte jednak interesująca harmoniką, wskazują na charakterystyczny, stworzony przez Satiego styl, określany przez samego kompozytora hasłem musique d'ameublement (w Polsce funkcjonuje określenie „tapeta muzyczna”). Utwór powstał we współpracy z Jeanem Cocteau, który znacząco ingerował w jego pierwsze wykonanie w 1921 r.
Kolejnym utworem Poranku będzie Koncert fortepianowy Francisa Poulenca z Pawłem Kubicą w partii solowej. Poulenc nigdy nie ukończył regularnych studiów muzycznych, a mimo to był znakomitym pianistą i kompozytorem. Jego twórczość, należąca do stylu neoklasycznego, kumuluje szereg wpływów, którym ulegał dzięki swej wrażliwości i silnym związkom z paryskim światem kultury pierwszej połowy XX w. Na jego twórczość wpływ miały: muzyka Strawińskiego, Bartóka, Schönberga, Debussy’ego i Ravela, a także sztuki wizualne oraz literatura (jako członek Les Six związany był z Jeanem Cocteau, przyjaźnił się z poetami z Montparnasse’u). Późny – bo napisany w 1950 r. – Koncert fortepianowy, integrując wszystkie fascynacje kompozytora, jest jednak wyrazem indywidualnego stylu, przejawiającego się w bogatej skali wyrazowej przy jednoczesnym zachowaniu prostych środków: przejrzystej formy, lekkiej faktury i diatonicznej melodyki.
Na koniec publiczność usłyszy muzykę do baletu Le boeuf sur le toit, skomponowanego w 1919 r. Już sam tytuł dzieła (Byk, a właściwie Wół na dachu) wskazuje na surrealistyczne ujęcie tematu. Materiał motywiczny nawiązuje do muzyki popularnej i tanecznej Brazylii, w której kompozytor spędził dwa lata podczas I wojny światowej. Pierwotnie utwór został wykorzystany w niemym filmie Charliego Chaplina, następnie kompozytor przekształcił go w balet (farsę pantomimiczną), z librettem Jeana Cocteau. Premiera odbyła się w lutym 1920 r. w Théâtre des Champs-Élysées ze scenografią Raoula Dufya i kostiumami Guy-Pierre’a Fauconneta. Jako aktorzy wystąpili klowni ze słynnego paryskiego cyrku Medrano. Warto wspomnieć, że tytuł baletu wykorzystany został jako nazwa paryskiej kawiarni – variete, otwartej w 1921 r., będącej miejscem spotkań paryskiej socjety artystycznej z Jeanem Cocteau i jego wyznawcami na czele.
Poranek rozpocznie się o godz. 12.00 w Sali im. G. Fitelberga (Katowice, pl. Sejmu Śl. 2). Całość poprowadzi Michał Klauza, a komentarzem opatrzy Marcin Majchrowski. Bilety w cenie 25 zł (ulgowe – 15 zł) dostępne będą w kasie NOSPR, kasie Teatru Śląskiego, punktach Ticketportal, na stronach www.ticketportal.pl, www.ebilet.pl oraz www.sklep.tauron-pe.pl.