Niemieckie Requiem w Teatrze Wielkim w Poznaniu
Ein deutsches Requiem Johannesa Brahmsa to dzieło muzyczne o wielkim znaczeniu w twórczości tego wybitnego kompozytora. Niemieckie Requiem było jedną z jego pierwszych tak dużych form muzycznych, a zarazem otworzyło przed nim najbardziej prestiżowe sale koncertowe w całej Europie.
Sam kompozytor powiedział dyrektorowi muzyki katedry w Bremen, że wolałby, aby jego dzieło znane było jako „ludzkie requiem”, a nie requiem „niemieckie”. Tego ostatniego określenia użył w liście do Clary Schumann po to tylko, by zaznaczyć, że wykorzysta fragmenty niemieckiej Biblii Marcina Lutra, a nie tekst łacińskiej liturgii mszy za zmarłych. Kompozytor tak dalece dbał o uniwersalność swego dzieła, że ominął nawet fragmenty zbyt jednoznacznie chrześcijańskie, a więc ograniczające ważność Requiem do jednego tylko wyznania.
A jednak w innym, czysto muzycznym sensie jest to dzieło prawdziwe niemieckie: perfekcyjnie zintegrowane motywicznie – uważny słuchacz niech szuka tego, co dzieje się przez cały utwór z motywem zbudowanym z małej tercji i półtonu – technicznie mistrzowskie ze swymi fugami i niecodzienną instrumentacją. Prawdziwe arcydzieło „muzyki czystej”. Tylko, że Brahms nie wierzył chyba w wymyślony za jego czasów podział na muzykę czystą i programową, skoro jego arcydzieło „czystej muzyki” jest zarazem ogólnoludzkim mierzeniem się ze śmiercią.
Teatr Wielki w Poznaniu
28 października 2018 18:00
Sopran - Aleksandra Olczyk
Baryton - Michał Partyka
Kierownictwo muzyczne - Gabriel Chmura
Przygotowanie chóru - Mariusz Otto
{info. pras}