największa zagraniczna wystawa poświęcona dorobkowi Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia
„Through the Soundproof Curtain. The Polish Radio Experimental Studio” to pierwsza tak obszerna i kompleksowa zagraniczna wystawa poświęcona imponującemu dorobkowi Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Przez pół roku prezentowana będzie w jednym z najważniejszych europejskich ośrodków związanych ze sztuką nowych mediów - ZKM | Center for Art and Media w Karlsruhe . Inicjatorem i współorganizatorem ekspozycji jest Instytut Adama Mickiewicza w ramach zagranicznego programu obchodów 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.
Wystawa oraz towarzyszący jej program spotkań i koncertów jest częścią szerszego, interdyscyplinarnego programu przygotowanego przez IAM. Zapoczątkowały go poświęcone Studiu: konferencja w Muzeum Sztuki w Łodzi oraz wystawa i cykl koncertów podczas Huddersfield Contemporary Music Festival w 2017 roku. Dwie płyty CD z archiwalnymi nagraniami ze Studia oraz utworami współczesnych mistrzów muzyki eksperymentalnej zainspirowanych dorobkiem warszawskich pionierów trafiły już do 9 tysięcy prenumeratorów prestiżowego brytyjskiego magazynu „The Wire”. Z kolei kolektyw PanGenerator zainspirowany „Symfonią elektroniczną” Bogusława Schaeffera stworzył interaktywną instalację „Apparatum”, która zaprezentowana zostanie m.in. podczas tegorocznej Nocy Muzeów w ZKM w Karlsruhe oraz jako wydarzenie towarzyszące festiwalowi Warszawska Jesień. Planowane jest także wydanie pierwszej anglojęzycznej publikacji poświęconej fenomenowi Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia.
![]()
Krzysztof Wodiczko, „Instrument osobisty” 1–3, 1969, dokumentacja performance. Krzysztof Wodiczko, Muzeum Sztuki w Łodzi
Na wystawie „Through the Soundproof Curtain. The Polish Radio Experimental Studio”, przygotowanej przez kuratorski duet stworzony przez Daniela Muzyczuka (Muzeum Sztuki w Łodzi) i Michała Mendyka (Instytut Adama Mickiewicza), zwiedzający zobaczą wysmakowane graficznie partytury, usłyszą spektakularne, kosmiczne efekty dźwiękowego i przyjrzą się archaicznym z dzisiejszej perspektywy, a pionierskim w tamtych czasach, narzędziom codziennej pracy inżynierów Studia. Specjalnie wyselekcjonowany zestaw filmów zaprezentuje Studio jako ośrodek godzący neoawangardowe eksperymenty audiowizualne z udźwiękowianiem kina popularnego. Na 700 m2 przestrzeni wystawienniczej zaprezentowanych zostanie blisko 200 obiektów i utworów ze zbiorów polskich instytucji i kolekcjonerów, ale też dorobek zagranicznych twórców, którzy przybywali do warszawskiego Studia z USA, Europy Zachodniej czy Skandynawii. Ekspozycję dopełni wątek architektoniczny: dokumentacja projektu wnętrza Studia, czyli tzw. „Czarnego pokoju” stworzonego przez legendarnych architektów Oskara i Zofię Hansenów.
14 lipca z okazji otwarcia wystawy odbędzie się koncert Krzysztofa Knittla - jednego z najwybitniejszych kompozytorów Studia Eksperymentalnego - oraz współczesnych twórców, którzy jako inspiracje wykorzystują dorobek Studia. Norweska kompozytorka i wokalistka Maja Ratkje zaprezentuje utwory, dla których źródło stanowiły dźwiękowe próbki Eugeniusza Rudnika. Jak mówi artystka „byłam zafascynowana niekonwencjonalnym wykorzystaniem głosu oraz nagrań terenowych w jego [Eugeniusza Rudnika] kompozycjach”. Z kolei eksperymenty dźwiękowe Bohdana Mazurka zainspirowały włoskiego twórcę muzyki elektronicznej Valerio Tricoliego. Artysta wykorzystuje w swoich pracach archaiczny magnetofon szpulowy marki Revox, podobny do sprzętu, którym posługiwali się w Studiu Eksperymentalnym Mazurek i Rudnik. Rudnik oraz Mazurek pozostali wierni analogowej domenie, podczas gdy młodsi twórcy Studia podążali chętnie za kolejnymi przemianami narzędzi i estetyk, związanymi przede wszystkim z rozwojem technologii cyfrowej. Krzysztof Knittel upodobał sobie działania performatywne, rozpięte między elektroniczną improwizacją a audiowizualnym happeningiem. Jego najnowsze dzieło free for(m) macwin, które zostanie zaprezentowane w Karlsruhe, to w istocie unikatowy cyfrowy instrument.
![]()
Oskar i Zofia Hansenowie, „Moje Miejsce, Moja Muzyka", projekt Pawilonu Muzyki dla festiwalu „Warszawska Jesień” w Warszawie, 1958. Dzięki uprzejmości Igora Hansena.
Studio Eksperymentalne Polskiego Radia zostało powołane do życia w 1957 roku w Warszawie, stając się miejscem unikatowym w skali całego Bloku Wschodniego. Przez kilka dekad oferowało przestrzeń artystycznej autonomii i kreatywnej wolności. Dysponując najnowocześniejszą wówczas technologią mogło sprostać oczekiwaniom różnorodnych twórców, przyciągając także artystów zza żelaznej kurtyny. W Studiu pracowali kompozytorzy z Europy Zachodniej, Skandynawii i Stanów Zjednoczonych, m.in. Arne Nordheim, Kĺre Kolberg, Hugh Davies, Lejaren Hiller, Roland Kayn i Dubravko Detoni.
Główną domeną działalności Studia stała się autonomiczna „muzyka na taśmę”, powstało w nim również wiele ścieżek dźwiękowych dla filmu, radia i telewizji. Twórcy związani ze Studiem zajmowali się komponowaniem, nagrywaniem i promocją nowych form muzycznych, poprzez przygotowywanie audycji dźwiękowych, organizację wykładów i warsztatów dla kompozytorów. Studio stało się unikatowym laboratorium dla architektów, artystów wizualnych i performerów, takich jak m.in. Oskar i Zofia Hansenowie, Krzysztof Wodiczko, Kazimierz Urbański i Józef Robakowski.
Muzyka ilustracyjna oraz pionierskie dokonania w dziedzinie sound designu były podstawowym i oficjalnym celem działalności Studia. W praktyce oznaczało to, że dźwiękowe eksperymenty realizowane w warszawskiej siedzibie Polskiego Radia wywarły istotny wpływ na rozwój nie tylko muzyki współczesnej, ale także na kulturę popularną i masową wyobraźnię w całej środkowo-wschodniej Europie. Podobne studia wcześniej działały jedynie w Londynie (The BBC Radiophonic Workshop), Paryżu (Studio d’Essai), Kolonii (WDR Studio für elektronische Musik) i Mediolanie (Studio di Fonologia RAI).
ZKM | Center for Art and Media Karlsruhe powstało w 1989 r. stając się jedną z najbardziej innowacyjnych instytucji na świecie zajmujących się prezentacją sztuki nowych mediów. Równocześnie z wystawą poświęconą Studiu Eksperymentalnemu Polskiego Radia w ZKM otwarta zostanie przekrojowa ekspozycja ”Art in Motion. 100 Masterpieces with and through Media. An Operative Canon”.
Wystawa organizowana przez ZKM | Center for Art and Media Karlsruhe i Instytut Adama Mickiewicza.
Partnerem wystawy jest Muzeum Sztuki w Łodzi.
Projekt jest realizowany przy wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Wystawa współorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza jako część międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021. Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021.