Najlepsze wydania zremasterowane 2014

31.12.2014

Posłuchajcie wytypowanych przez Forbesa najlepszych albumów klasycznych kończącego się właśnie 2014 roku. Propozycje przygotował Jens F. Laurson, któremu to zadanie corocznie jest powierzane od przeszło dziesięciu lat. Tu propozycje albumów, które w tym roku doczekały się zremasterowania i dzięki nowej technologii mamy szansę na usłyszenie kultowych często wykonań w doskonałej jakości.

Maria Callas Remastered

Warner wydał kolekcję płyt Marii Callas w nowej, zremasterowanej wersji. Wydanie to jest bardzo staranne, ma kolekcjonerski zamysł – wszystkie płyty zamknięte są w sygnowanym jej nazwiskiem pudełku (możecie zobaczyć np. TU). Dlaczego Maria Callas? Jest to ikona wokalistyki klasycznej, posiadała sopran dramatyczny, a pomimo 40 lat od jej śmierci, partie wokalne, które wykonywała, dalej brzmią przepięknie i jej interpretacje brzmią aktualnie.

Leoš Janáček, Erwin Schulhoff – String Quartets

Kwartety smyczkowe tych dwóch kompozytorów wykonuje czeski Talich Quartet, który od lat cieszy renomą w świecie muzyki klasycznej. Kwartety te są mało znane i choć były już wydawane na płytach, według opinii krytyków, ta interpretacja zasługuje na szczególną uwagę.

Ferenc Fricsay

Kompilacja nagrań dyrygenta Ferenca Fricsay’a. Laurson stwierdza, że gdyby nie przedwczesna śmierć w wieku 48 lat, byłby uważany za mistrza równego Karajanowi czy Kleiberowi. Jego nagrania nie były w pełni dostępne, a dzięki wydaniu Deutsche Grammophon jest okazja do zapoznania się ze wieloma jego interpretacjami.

Dama Pikowa – Piotr Czajkowski

Odnowiona edycja nagrań sprzed 40 lat, gdzie główne partie zaśpiewały wschodzące gwiazdy Teatru Bolszoj. Dla wielu z nich było to pierwsze, debiutanckie nagranie. Całością pokierował Boris Khaikin. Wytwórnia Melodiya wróciła na ryek fonograficzny kilka lat temu, dlatego też to nagranie ponownie miało szansę zaistnieć.

Arnold Schoenberg – Pieśni

Jest to pierwsze wydanie wszystkich pieśni Schoenberga. Na czterech płytach CD znajdziemy m.in. Gurre-Lieder, Brettl Lieder czy 15 poezji z „Księgi wiszących ogrodów”. Nie wszystkie dzieła Schoenberga wydają się straszne i nieprzyjazne słuchaczom. Może warto się przełamać i zapoznać?

Clarinet Concerto, Overture and Arias from La Clemenza di Tito, Adagio K.411, Trauermusik K.477 – W. A. Mozart

Z pozoru mix różnych utworów, okazuje się połączony wspólnym mianownikiem – jest nim Anton Stadler, który przyjaźnił się z kompozytorem. Dzięki temu powstał oczywiście koncert klarnetowy oraz pięknie brzmiące partie klarnetowe, które możemy usłyszeć w pozostałych kompozycjach na tym albumie. Tutaj klarnecista Eric Hoeprich wydobywa z nich cały urok.

Josef Rheinberger – Organ works

Laurson przedstawia nam dość mało znanego kompozytora, jakim był Rheinberger. Codzienna praca organisty pozwoliła mu na napisanie pokaźnej ilości utworów – w tej kompilacji znajdziemy aż 12 płyt z jego utworami. Jeśli macie chęć na łagodniejszą odmianę Maxa Regera, jest to dobra propozycja.

Christoph Willibald Gluck – Orfeo ed Euridice

Orfeusz i Eurydyka Glucka mają status przełomowego dzieła w operze. Jednak to wykonanie pod batutą Rene Jacobs brzmi zupełnie inaczej, jakby zeszło ze swojego majestatycznego podium. Jeśli wierzyć recenzentom, opisują ją terminami ‘funky’ i ‘rocking’. Musi być to interesujące…

Anton Bruckner – Symphony No.2

Jest to reedycja nagrania z 1974r. Dyrygent Carlo Maria Giulini jest jednym z czołowych interpretatorów muzyki Brucknera. Inni dyrygenci, których publiczność uwielbia za ich wersje symfonii kompozytora, postawili poprzeczkę wysoko, a są to m.in. Karajan czy Skrowaczewski. Sami oceńcie, jak brzmią Filharmonicy Wiedeńscy pod batutą Giuliniego.

Johann Sebastian Bach – Goldberg Variations

Grigory Sokolov w kolejnej na tej liści reedycji. Jest to zapis z 1982 roku, jeden z nielicznych, gdyż pianista nie jest skory do nagrań. Warto posłuchać interpretacji jednego z najsłynniejszych pianistów na świecie.

JT

 

Oryginalny artykuł znajdziesz TU.

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.