Nagroda The Gramophone Classical Music Awards 2017 dla polskiej płyty. Album Kwartetu Śląskiego „Grażyna Bacewicz, Kwartety smyczkowe I-VII” doceniony nagrodą w kategorii muzyka kameralna.
The Gramophone Awards zaliczane są do najbardziej prestiżowych wyróżnień w świecie muzyki klasycznej. Nagrody przyznawane są przez brytyjskie magazyny The Gramophone i Presto Classical od 40 lat.
Płyta Kwartetu Śląskiego wygrała z nominowanymi w kategorii muzyka kameralna nagraniami Danish Quartet (utwory Abrahamsena, Adčsa i Nřrgĺrda) i The Nash Ensemble (utwory Brucha).
Uroczysta gala, podczas której wręczone zostaną nagrodyodbędzie się 13 września w Londynie. Tego dnia ogłoszony zostanie także laureat nagrody głównej – wyłoniony z grona zwycięzców poszczególnych 12 kategorii.
„Grażyna Bacewicz, Kwartety smyczkowe I-VII” wydany został przez brytyjską wytwórnię Chandos przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza w ramach programu Polska Music. Album, który ukazał się rok temu, szybko zyskał przychylność krytyków i cieszył się pozytywnymi recenzjami. BBC Magazine docenił go aż 5 gwiazdkami. Utwory Grażyny Bacewicz znalazły się na 3. miejscu najczęściej emitowanej muzyki klasycznej w brytyjskich stacjach radiowych. Zaowocowało to rosnącym zainteresowaniem i modą na muzykę polskiej kompozytorki. Mamy nadzieję, że nagroda dodatkowo to zainteresownie wzmocni.
Chandos zaprezentował kwartety Bacewicz w kolejności chronologicznej, i trzeba powiedzieć, że nie ma lepszej drogi do świata dźwięków kompozytorki. Pójdź tą ścieżką a trudno będzie nie przekonać się do tego, że to dzieła, które mogą być prezentowane obok cyklów kwartetów smyczkowych napisanych przez Tipetta, Brittena, Szostakowicza i Bartóka.
Gramophone
Kwartet Śląski gra wszystkie kwartety z otwartym brzmieniem, nie dramatyzując, bardzo dobrze radząc sobie ze zmianami tempa; naprawdę nie ma do czego się przyczepić! To prawdziwa przyjemność znaleźć kwartet wykonujący utwory w sposób przybliżający je nowej publiczności, nie domagającego się nowej, wyróżniającej się interpretacji klasyka.
North East Music Magazine
„Grażyna Bacewicz, Kwartety smyczkowe I-VII” ukazał się dzięki współpracy Instytutu Adama Mickiewicza z wytwórnią Chandos Records, która rozpoczęła się w 2011 r. wraz z powstaniem programu Polska Music. Dzięki tej współpracy systematycznie ukazują się albumy z najlepszą polską muzyką symfoniczną i kameralną m.in Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego, Mieczysława Karłowicza i Andrzeja Panufnika. Trwają przygotowania do wydania drugiego albumu z muzyką Grażyny Bacewicz.
1 września o godz 18:00 (UK time, czyli o 19:00 czasu polskiego) Kwartet Śląski bedzie gościem w audycji "In Tune" BBC Radio 3, podczas której zagra na żywo i opowie o płycie "Chandos / Bacewicz Complete String Quartets".
Szersze informacje o płycie. Jest to pierwsza płyta Kwartetu Śląskiego w wydawnictwie Chandos. Na dwupłytowym albumie znalazły się perły polskiej kameralistyki – wszystkie kwartety smyczkowe Grażyny Bacewicz.
Na życiu kompozytorki – podobnie jak w przypadku Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Panufnika – odcisnęły się piętnem wielkie polityczne i militarne konflikty ubiegłego wieku. Jej dzieła odzwierciedlają zarówno dwudziestowieczne traumy, jak i zmieniające się nurty stylistyczne w muzyce współczesnej. Siedem kwartetów smyczkowych z lat 1938-1965 stanowi dobitny barometr tych zmian. Wytyczają one kierunek dynamicznego rozwoju kompozytorskiego autorki oraz świadczą o jej dogłębnym rozumieniu instrumentów smyczkowych. I Kwartet powstał po studiach w Paryżu, które Bacewicz odbywała u Nadii Boulanger (kompozycja) oraz André Toureta i Carla Flescha (skrzypce). II Kwartet powstawał w Warszawie podczas II Wojny Światowej, a kwartety III, IV i V to dzieła z okresu powojennego, naznaczonego doktryną socrealizmu. Z kolei kwartety VI i VII to czas eksplozji muzycznej awangardy w Polsce oraz jej entuzjastycznej recepcji za granicą w drugiej połowie lat pięćdziesiątych.
W repertuarze Kwartetu Śląskiego dzieła polskich kompozytorów zajmują szczególne miejsce. Zespół słynie m.in. z interpretacji kwartetów Henryka Mikołaja Góreckiego i Karola Szymanowskiego.
Miałem szczęście poznać Wandę Bacewicz – siostrę kompozytorki, której obiecałem nagranie wszystkich kwartetów. I teraz się spełnia ta obietnica, z czego osobiście bardzo się cieszę.
- Arkadiusz Kubica
Kwartet Śląski koncertował na estradach większości krajów europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, Japonii, Chinach i Korei Południowej. Występował w tak renomowanych salach jak Concertgebouw w Amsterdamie, Konzerthaus w Wiedniu, De Singel
w Antwerpii, Schauspielhaus w Berlinie, Tivoli w Kopenhadze, Salle Pleyel w Paryżu, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Jordan Hall w Bostonie, Hoam Art Hall w Seulu czy Bellas Artes w Mexico City.
Kwartet Śląski istnieje nieprzerwanie od 1978 roku. Zespół doskonalił swoje umiejętności na kursach mistrzowskich prowadzonych przez artystów z takich kwartetów jak LaSalle, Amadeus, Juiliard, Smetana czy Berg. Repertuar Kwartetu Śląskiego to ponad 400 utworów kameralnych, z czego około 300 to literatura XX i XXI wieku. Śląscy kameraliści dokonali ponad 100 prawykonań kwartetów smyczkowych kompozytorów polskich i obcych, z czego znaczna część jest im dedykowana.
silesian-quartet.com
Chandos Records jest jedną z wiodących wytwórni fonograficznych na świecie, słynącą z nagrań zapomnianych pereł muzyki klasycznej. Jedną z inicjatyw wytwórni jest koncepcja serii nagraniowych – nakładem Chandos ukazały się dotychczas m.in. cykle albumów z dziełami Parry'ego i Waltona; aktualne projekty cykliczne Chandos Records poświęcone są twórczości Graingera, Berkeley'a i Bridge'a. Powszechnie uznawana za niedoścignioną w zakresie jakości dźwięku, wytwórnia jest laureatem wielu prestiżowych nagród za niepowtarzalną, naturalną barwę swoich nagrań. W ramach serii Chandos „Muzyka Polska”, która powstaje przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza w ramach programu Polska Music do tej pory ukazało się osiem płyt z rejestracją nagrań symfonicznych dzieł Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego.
chandos.net
iam.pl/en/muzyka-polska-series
Polska Music
Program Polska Music, prowadzony przez Instytut Adama Mickiewicza, aktywnie wspiera wykonania polskiej muzyki klasycznej na świecie przez wybitnych artystów zagranicznych. Jest pomysłodawcą produkcji scenicznych i koncertów, promotorem muzyki współczesnej, inicjatorem nowych zamówień kompozytorskich, patronuje również licznym wydawnictwom książkowym i fonograficznym.
Polska Music regularnie współpracuje z wieloma renomowanymi instytucjami z całego świata, takimi jak: BBC Symphony Orchestra, Berliner Philharmoniker, Bregenzer Festspiele, Chandos Records, Chicago Symphony Orchestra, Philharmonie de Paris-Cité de la Musique, Ensemble Musikfabrik, Huddersfield Contemporary Music Festival, Klangforum Wien, Lincoln Center Festival, London Philharmonic Orchestra, London Symphony Orchestra, Los Angeles Philharmonic, Lyric Opera of Chicago, Philharmonia Orchestra, Philharmonie de Paris-Cité de la Musique, Rambert Dance Company, Royal Opera House oraz 59 Productions.
Program Polska Music powstał w 2011 roku z inicjatywy Instytutu Adama Mickiewicza – narodowej instytucji kultury, której zadaniem jest promocja polskiej kultury na świecie i aktywny udział w międzynarodowej współpracy kulturalnej. Więcej informacji o programie Polska Music – na stronie www.polskamusic.iam.pl
Więcej informacji o polskiej kulturze na świecie oraz biogramy twórców na portalu culture.pl.
{na podstawie info. pras. Instytutu Adama Mickiewicza}