MUZYKA W KINIE: Krakowski Festiwal Filmowy
Zakończył się prestiżowy 54. Krakowski Festiwal Filmowy, a w ramach niego międzynarodowy konkurs dokumentalnych filmów muzycznych DocFilmMusic!
W tegorocznym DocFilmMusic wśród dziesięciu pełnometrażowych filmów dokumentalnych o tematyce muzycznej znalazły się dwa filmy polskie: „Za to, że żyjemy, czyli punk z Wrocka” w reżyserii Tomasza Nuzbana oraz „Nowa Warszawa” w reżyserii Bartosza Konopki o aktorce Stanisławie Celińskiej. Pozostałe to m.in. „Dominguinhos” (Brazylia) w reżyserii Joaquima Castro, Mariana Aydara i Eduardo Nazariana, „James Booker – maharadża z Luizjany” (USA) w reżyserii Lily Keber, „Studio muscle Shoals” (USA) w reżyserii Grega Camalier, „Pożegnanie z Trianą” (Hiszpania) w reżyserii Ricardo Pachón oraz „W deszczowy dzień” (Bułgaria) w reżyserii Andreya Chertova.
Złoty Hejnał dla reżysera najlepszego filmu wręczono Amandzie Sans i Miquelowi Galofré za film „Pieśni odkupienia” (Jamajka, Hiszpania). Wyróżnienie otrzymał Chelsea Mcmillan za film „Mój domek na prerii” (Kanada). Filmy oceniało jury w składzie: Jan Kanty – Pawluśkiewicz (przewodniczący, Polska), Dick Fontaine (Wielka Brytania) oraz Peter Rippl (Niemcy).
Nagrodę jury studenckiego konkursu DocFilmMusic (Anita Bugajska, Maja Korbecka, Ula Szanduła) otrzymał film „Rap idzie na wojnę” w reżyserii Jeske Acevedo (Kuba, USA) z uzasadnieniem: „Wiele filmów z konkursu zapoznaje nas z muzyką, która przeminęła. Naszą nagrodę dostaje film, który pokazuje, że muzyka ma nadal ogromną siłę. Ludzie na Kubie boją się mówić, ale nie boją się zaśpiewać razem z Los Albaneos. Rap es guerra.”
Wszystkie filmy w festiwalowym tygodniu dodatkowo zostały pokazane na specjalnych seansach w Kinie Kultura w Warszawie.
Co ciekawe, akcentów muzycznych nie zabrakło też w pozostałych konkursach. Wśród krótkich metraży zwycięzcą i laureatem Złotego Smoka został reżyser Jerzy Kucia za film animowany „Fuga na wiolonczelę, trąbkę i pejzaż”. Jest to drugi film animowany tego twórcy odwołujący się do tematyki muzycznej. Pierwszy, „Strojenie instrumentów”, powstał w 2000 roku i pokazywał względność zdarzeń, eksponując rolę przypadku. Całość miała formę „symfonii obrazowo – dźwiękowej”.
„Fuga…” to z kolei refleksyjna opowieść utrzymana w poetyckiej formule filmowej opartej na relacji obrazu i muzyki. Film przywołuje wydarzenia, które miały miejsce w przedstawionej na ekranie scenerii, a wszystko po to, by ukazać proces poszukiwania specyfiki pejzażu i wyzwalania ludzkich emocji.
Jerzy Kucia (ur. w 1942 r.) – scenarzysta, autor opracowania plastycznego, producent i reżyser filmów animowanych oraz pedagog – jest absolwentem Wydziału Malarstwa i Grafiki ASP w Krakowie (1976 r.), gdzie od 1981 roku prowadzi Pracownię Rysunku Filmowego. Jest także członkiem zarządu ASIFA (Association Internationale du Film d'Animation) oraz Polskiej Akademii Filmowej, a od 2011 roku zastępcą członka Zarządu Głównego Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Złoty Róg (ufundowany przez Prezesa Telewizji Polskiej S.A.) w Międzynarodowym Konkursie Dokumentalnym oraz Złoty Lajkonik (ufundowany przez Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich) w Konkursie Polskim powędrował do Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego za film „Efekt Domina” (76 min., Polska, Niemcy), do którego muzykę napisał Maciej Cieślak (autor muzyki m.in. do „Królika po berlińsku” Bartosza Konopki z 2009 roku).
Smok Smoków – nagroda organizatorów Krakowskiego Festiwalu Filmowego od 1998 roku przyznawana twórcom filmów dokumentalnych i animowanych, w uznaniu całokształtu dorobku artystycznego – został wręczony Bogdanowi Dziworskiemu (wybitny polski operator, reżyser i profesor zwyczajny sztuki filmowej i fotografiki).
Komentarz od redakcji: „Cieszy fakt, że na Krakowskim Festiwalu Filmowym tyle muzyki i że powstał osobny konkurs muzyczny, zwycięzcom gratulujemy! Mamy tylko nadzieję, że w przyszłości znajdzie się w nim jeszcze więcej filmów i przynajmniej jeden opowiadający o muzyce…klasycznej”.
Więcej informacji na stronie Krakowskiego Festiwalu Filmowego: http://www.krakowfilmfestival.pl/pl/