Muzyka a struktury mózgowe
W dniach 4 – 12 kwietnia 2014 r. we Wrocławiu odbył się 29. Festiwal Musica Polonica Nova, a w ramach niego szereg prawykonań polskiej muzyki współczesnej.
W gronie młodych kompozytorów znaleźli się m.in.: Justyna Kowalska - Lasoń, Piotr Komorowski, Mateusz Ryczek, Dariusz Przybylski oraz Tomasz Opałka.
W festiwalu uczestniczyli również młodzi muzycy z Koła Solistów i Kameralistów Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, którzy prawykonali utwór wrocławskiego kompozytora Adriana Foltyna – „ReDem Q-Int” na fortepian, kwartet smyczkowy i elektronikę w sali Centrum Technologii Audiowizualnych. Koncert okazał się wielkim sukcesem i zebrał szereg pozytywnych recenzji.
[gallery]421[/gallery]
„ReDem Q – Int” - dość klasyczne w instrumentacji dzieło kameralne - wykonane zostało z wielkim zaangażowaniem przez pianistę Wojciecha Świętońskiego oraz Kwartet Smyczkowy Nostadema w składzie Jakub Nowak i Kamil Staniczek na skrzypcach, Aleksandra Demowska-Madejska na altówce oraz Joanna Citkowicz na wiolonczeli. Warstwę elektroniczną realizował sam kompozytor.
Utwór łączący cechy kompozycji algorytmicznej z klasycznym instrumentarium powstał w ramach zamówień Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Kolekcje: priorytet- zamówienia kompozytorskie" (program realizowany przez Instytut Muzyki i Tańca), a współorganizatorem koncertu było ww. Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków.
Koncepcja tego trzyczęściowego kwintetu związana jest z badaniami kompozytora nad percepcją harmonii muzycznej przez struktury mózgowe. ReDim to deklaracja języka programowania, która oznacza redefinicję danego ciągu zmiennych. Pierwsza i trzecia część utworu oparta jest na zbliżonym materiale algorytmicznym, zaś część druga stanowi segment pełen wyciszenia i szmerowych efektów sonorystycznych. Zespół wykonał wirtuozowskie partie części skrajnych bardzo błyskotliwie, z pełną znajomością budowy formalnej dzieła. Wielkie brawa należą się pianiście, który znakomicie zagrał niezwykle skomplikowaną partię fortepianu, umiejętnie wyważając proporcje pomiędzy stroną wirtuozowską a muzyczną zwłaszcza w trzeciej części utworu. Interesująca okazała się również partia altówki - stapiająca się z efektami sonorystycznymi taśmy, ale zarazem zwracająca uwagę słuchaczy.
Utwór, choć trudny w odbiorze, jest w rzeczywistości kompozycją spajającą nowoczesne idee z tradycją awangardy z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych.
Mamy nadzieję usłyszeć Wojciecha Świętońskiego oraz Kwartet Nostadema z kwintetem „ReDim Q-Int” podczas najbliższego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.