Muzyka pogranicza
W lecie nawet wytrawni melomani mogą na chwile oderwać się od muzyki poważnej i posłuchać dla odmiany nieco innych gatunków. Szczególnie gdy nadarza się taka okazja jak najnowszy album argentyńskiego bandeonisty Dino Saluzziego oraz ostatni album z muzyką bałkańską wybitnego dyrygenta Kristjana Järviego.
Dino Saluzzi argentyńską muzykę już nagrywa od kilku dekad. Nie są to jednak popularne tanga, tylko utwory inspirowane folklorem z regionu Pampa. “El Valle de la Infancia” to najnowszy album, który Saluzzi nagrał z członkami swojej rodziny oraz przyjaciółmi, z którymi współpracuje od lat. Nie jest to z pewnością folkowy album. Wprawdzie Saluzzi inspiruje się muzyką z Pampas, ale jego muzyka przełamuje granice gatunków – to połączenie jazzu, folku, a nawet klasyki ze współczesną muzyką latynoamerykańską. Jego muzyka jest niezwykle nastrojowa. Saluzzi to czarodziej bandeonu, który swoją grą przenosi nas w magiczny świat Gauchów.
El Valle de la Infancia, Dino Saluzzi Group, ECM 2014
Kristjan Järvi znany jest przede wszystkim jako wybitny wykonawca muzyki romantycznej. Na swoim najnowszym albumie udowadnia, że z pewnością nie gorzej niż muzykę klasyczną jest w stanie wykonywać muzykę Bałkańską. “Balkan Fever” orkiestrowych improwizacji inspirowanych muzyką krajów Bałkańskich. Większość z utworów na tym albumie zostało napisanych i zaaranżowanych przez Theodosii Spassova, który również gra na tym albumie na kavalu – flecie, który jest uznawany za najstarszy instrument świata. “Balkan Fever” jest unikalnym projektem muzycznym, który prezentuje bogactwo muzyki tego regionu poczynając od rumuńskich tańców, poprzez wpływy Tureckie, a kończąc na muzyce Greckiej oraz Słowiańskiej. Album ten to swoista fuzja różnorodnych tradycji, stylów i muzycznych perspektyw, ale co najważniejsze album ten to ponad godzina energetycznej muzyki.
Balkan Fever, MDR Leipzig Radio Symphony Orchestra, Kristjan Järvi, Naïve 2014
Jacek Kornak