Pożegnanie lata [muzyka Kilara na festiwalu „Kolory Polski”]

-
23.08.2022
Anna Bernacka_for. Michał Heller

Pożegnanie lata bywa trudne: coraz krótsze dni, coraz chłodniejsze wieczory i powracająca rutyna dnia codziennego nie nastrajają optymistycznie. Ale można spojrzeć na ten czas inaczej: pożegnanie lata to jednocześnie zapowiedź jesieni, którą co roku wzbogacają koncerty w Filharmonii Łódzkiej. Koncert 27 sierpnia, będący ostatnią w tym roku propozycją letniego festiwalu „Kolory Polski”, stanowi pomost między brzmieniami lata a dźwiękami jesieni.

W programie znajdzie się ulubiona przez słuchaczy muzyka filmowa i utwory związane z Łodzią, a obsada zapowiada pełne rozmachu propozycje symfoniczne i oratoryjne nowego sezonu artystycznego.

 

Wojciech Kilar (1932–2013) uważany jest za jednego z największych polskich kompozytorów XX wieku i jednocześnie jednego z najwybitniejszych światowych twórców muzyki filmowej. Międzynarodową sławę przyniosła mu partytura do filmu „Dracula” Francisa Forda Coppoli (1992). W Polsce Kilar współpracował między innymi z Jerzym Hoffmanem („Trędowata”, 1976), Andrzejem Wajdą („Ziemia obiecana”, 1974, „Pan Tadeusz”, 1999), Romanem Polańskim („Dziewiąte wrota”, 1999), Kazimierzem Kutzem, Wojciechem Hasem. Począwszy od „Struktury kryształu” stworzył muzykę do niemal wszystkich obrazów Krzysztofa Zanussiego. 

 

Kilar wielokrotnie podkreślał, że najbardziej ceni swoje kompozycje autonomiczne, nie związane z ekranem. Należy do nich poemat symfoniczny „Exodus”, nawiązujący do wyjścia Izraelitów z Egiptu pod wodzą Mojżesza. Ujęty w formę dynamicznego crescenda, opartego na jednym, powtarzającym się temacie zaczerpniętym z folkloru żydowskiego, utwór ten nawiązuje do zamysłu Ravelowskiego „Bolera”.

 

Kompozytorem silnie związanym z Łodzią przez znaczną część swojego życia aż do śmierci w 2019 roku był Zdzisław Szostak. Wykształcony w Katowicach, przez pewien czas związany z Poznaniem, ostatecznie osiadł w Łodzi, gdzie w 1971 roku został zastępcą dyrektora do spraw artystycznych i dyrygentem w Filharmonii Łódzkiej, a wkrótce także – pedagogiem w Akademii Muzycznej. Był ceniony jako kompozytor, w tym twórca muzyki filmowej (m.in. „Aria dla atlety”, „Limuzyna Daimler-Benz”, serial „Królowa Bona”), ale także jako dyrygent. Cechowało go genialne wręcz wyczucie czasu i nastroju, owocujące znakomitymi nagraniami muzyki dla dużego i małego ekranu. Szostak dyrygował także własnymi utworami, spośród których za najcenniejszą uważał „Missa latina” („Mszę łacińską”). Utwór ten uznaje się za opus magnum Szostaka i podsumowanie jego kompozytorskiego dorobku, a sam kompozytor mówił, że jest to „hołd dany Panu Bogu”. Prawykonanie utworu miało miejsce w 2005 roku, zaledwie tydzień przed śmiercią papieża Jana Pawła II. Msza została zadedykowana papieżowi-Polakowi.

 

POŻEGNANIE LATA

KONCERT 23. KOLORÓW POLSKI

27 sierpnia 2022, 19.00

 

Wykonawcy:

Patrycja Krzeszowska-Kubit – sopran

Anna Bernacka – mezzosopran

Grzegorz Wierus – dyrygent

Chór i Orkiestra Symfoniczna FŁ

 

Program:

W. Kilar – Polonez z filmu „Pan Tadeusz”

W. Kilar – Walc z filmu „Trędowata”

W. Kilar – Wokaliza z filmu „Dziewiąte wrota”

W. Kilar – Walc z filmu „Ziemia obiecana”

Z. Szostak – „Missa latina” (fragmenty)

W. Kilar – „Exodus”

 

Więcej informacji i bilety TUTAJ

 

{info. pras]

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.