Muzyka bez podziałów
JACEK KORNAK: Niezależna firma fonograficzna ECM już nas przyzwyczaiła do nietypowych projektów muzycznych. Tym razem ukazały się dwa albumy, które z pewnością zwrócą uwagę koneserów, ale myślę, że mogą się również spodobać szerszej publiczności.
“Amores Pasados” to najnowszy album Johna Pottera, który zawiera pieśni i piosenki z towarzyszeniem lutni. To niezwykła mieszanka kompozycji pochodzących z różnych okresów. Znajdziemy tutaj utwory z XVII wieku, piosenki Stinga, Tony’ego Banksa i Johna Paula Jonesa, który napisał trzy piosenki, od których album wziął swój tytuł. Intymna, nastrojowa aranżacja Johna Pottera sprawia, że utwory na tym albumie mają oryginalny charakter. Słychać w nich wpływ progresywnego rocka, ale zarazem folku i klasycznej tradycji. Potter udowadnia, że w pięknej muzyce nie ma podziałów.
Kolejnym albumem, który niedawno ukazał się na rynku, jest nagranie wydane z okazji 70. urodzin pianisty jazzowego Keitha Jarretta. Na tym albumie nie znajdziemy jednak jego charakterystycznych improwizacji, ale koncerty fortepianowe Bartóka i Barbera. Nagrania tych koncertów pochodzą z połowy lat 80., jednak nigdy wcześniej nie były wydane. Jarrett gra utwory Barbera i Bartóka z energią, ale nie brak tutaj też liryzmu, a nawet pewnej śpiewności. Jarrett w swojej grze zwraca szczególną uwagę na melodyjność utworów, co momentami zaskakuje, szczególnie w przypadku Bartóka. W nagraniu nie słyszymy jazzowego pianisty, który eksperymentuje z repertuarem, ale wielkiego artystę, który porywa swoją techniką oraz indywidualną interpretacją.
Jacek Kornak