MUZYCZNE MOSTY - inicjatywa współpracy międzyinstytucjonalnej
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie otwiera się na nowe kierunki współpracy międzyinstytucjonalnej. Z jej inicjatywy oraz przy znaczącym wkładzie wykonawczym, w marcowym repertuarze instytucji pojawią się koncerty, będące efektem wielopłaszczyznowej współpracy z innymi podmiotami w środowisku kultury muzycznej.
MUZYCZNE MOSTY to zatem projekt zawierający w swoim założeniu długoterminowe partnerstwo, którego skutkiem będą produkcje koncertowe powstałe na zasadzie kooperacji instytucji muzycznych o różnym zasięgu oddziaływania – od miasta, poprzez region, kraj, aż do skali międzynarodowej. Pierwsze efekty tego współdziałania widoczne będą już w najbliższych dniach, szczególnie zaś w repertuarze drugiej połowy marca tego roku.
Koncertem sygnalizującym współpracę o zasięgu międzynarodowym był prolog Festiwalu Szymanowski/ Polska/ Świat (5 marca 2021 roku). Tegoroczna edycja festiwalu, którego zasadnicza część odbędzie się we wrześniu, to efekt współpracy pomiędzy instytucjami muzycznymi krajów Grupy Wyszehradzkiej – z Ostrawy, Żyliny, Budapesztu i Krakowa, zrzeszonymi w ramach Wyszehradzkiej Platformy Muzycznej SZYMANOWSKI, umożliwiającej przenikanie dziedzictwa muzycznego krajów uczestniczących w projekcie.
Na pierwszej linii współdziałania międzyinstytucjonalnego znajduje się Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, dla której studentów filharmonia jest niejednokrotnie punktem docelowym kariery muzycznej. Na mocy podjętej współpracy, 21 marca 2021 roku o godz. 18.00, w ramach 25. Dni Bachowskich, Chór Filharmonii Krakowskiej wraz z Orkiestrą Barokową Akademii Muzycznej pod batutą Stanisława Krawczyńskiego wykona Mszę h-moll Johanna Sebastiana Bacha. W koncercie udział wezmą soliści: Aldona Bartnik i Jolanta Kowalska-Pawlikowska – sopran, Ewa Wolak – alt, Maciej Gocman – tenor oraz Marcin Wolak – bas.
Następny koncert pod hasłem MUZYCZNE MOSTY to efekt kooperacji ze Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena, wynikiem której 27 marca 2021 o godz. 19.30 Chór Filharmonii Krakowskiej wykonana w siedzibie NOSPR w Katowicach Missę solemnis Beethovena w ramach jubileuszowego, 25. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia oraz zespół chóralny Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Jacek Kaspszyk, w partiach solowych wystąpią Aleksandra Kubas-Kruk – sopran, Małgorzata Pańko – mezzosopran, tenor Adam Zdunikowski oraz Tomasz Konieczny śpiewający basem.
Dzień później, w Niedzielę Palmową 28 marca 2021 roku o godz. 18.00, w ramach partnerstwa z Capellą Cracoviensis, planowany jest wspólny koncert pod batutą Jana Tomasza Adamusa. W wykonaniu zespołu Capelli Cracoviensis oraz Chóru Kameralnego Filharmonii Krakowskiej zabrzmi Pasja wg św. Jana Johanna Sebastiana Bacha. W partiach solowych wystąpią: Jolanta Kowalska-Pawlikowska i Michalina Bienkiewicz – sopran, Matylda Staśto-Kotuła – alt, Karol Kozłowski – tenor (Ewangelista, Sebastian Szumski – bas (Jezus) oraz Przemysław Józef Bałka – bas (Piłat).
29 marca tego roku przypada pierwsza rocznica śmierci profesora Krzysztofa Pendereckiego, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów, związanego z Filharmonią im. Szymanowskiego, formalnie – jako jej dyrektor artystyczny w latach 1988-1990, ale przede wszystkim jako twórca dzieł, których światowych i polskich prawykonań przez szereg lat dokonywały zespoły Filharmonii Krakowskiej. Aby uczcić pamięć profesora, tego dnia o godzinie 19.00, Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą Macieja Tworka wykona w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach utwory autorstwa zmarłego kompozytora: Stabat Mater z Pasji wg św. Łukasza, O gloriosa Virginum, Missę brevis, Agnus Dei oraz Pieśń cherubinów.
{info.pras.}