Moniuszko, Poulenc i Honegger w interpretacji Stefanosa Tsialisa [koncert w Filharmonii Krakowskiej]
Podczas najbliższych koncertów oratoryjnych, jakie odbędą się w Filharmonii Krakowskiej w piątek 31 maja o godz. 19.30 i w sobotę 1 czerwca 2019 o godz. 18.00, Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Stefanos Tsialis. W programie koncertów znalazły się trzy kompozycje autorstwa Moniuszki, Poulencka i Honeggera.
Stefanos Tsialis od pięciu lat jest dyrektorem artystycznym Państwowej Orkiestry w Atenach. Syn Greka i Dunki, władający aż ośmioma językami, dyrygował do tej pory ponad 80 zespołami w Europie, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Afryce Płd., w tym także Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, z którą miał już okazję pracować w 2007 roku. Dzięki wieloletniej współpracy z kompozytorem Mikisem Theodorakisem, uznawany jest obecnie za jednego z wiodących w świecie interpretatorów muzyki swego rodaka. W interpretacji artysty usłyszymy uwerturę do opery Paria Stanisława Moniuszki (wykonanie to wpisuje się w obchody dwustulecia urodzin kompozytora), a ponadto Glorię Francisa Poulenca i III Symfonię Liturgiczną Arthura Honeggera.
Zarówno Poulenc, jak i Honegger przynależeli do tzw. paryskiej Grupy Sześciu i choć estetyka ich kompozycji różni się znacznie, jednak podczas filharmonicznych koncertów zaprezentowane zostaną utwory o podobnym charakterze, ze względu na podjętą tematykę religijną. Uroczysta Gloria należy do najbardziej cenionych kompozycji Poulenca. Przeznaczona na orkiestrę i chór, z partią solową sopranu (w wykonaniu krakowskim usłyszymy Jolantę Kowalską-Pawlikowską), powstała dzięki zamówieniu Muzycznej Fundacji Kusewickiego, założonej przez wieloletniego szefa Bostońskiej Orkiestry Symfonicznej. Ten właśnie zespół prawykonał dzieło w 1961 roku. III Symfonia Liturgiczna jest próbą artystycznej odpowiedzi na doświadczenie traumy II wojny światowej. Poszczególne części dzieła, odwołujące się do układu łacińskiej mszy (Dies Irae, De profundis clamavi, Dona nobis pacem) obrazują „gwałt i spustoszenie, zwątpienie, nadzieję i w końcu walkę i obronę przed złem”. W historii utworu również pojawia się wątek bostoński, Honegger zadedykował bowiem kompozycję Charlesowi Munchowi, przez wiele lat związanego z bostońską orkiestrą. Prawykonanie utworu odbyło się w 1946 roku, wkrótce później dzieło zabrzmiało w Filharmonii Krakowskiej – w 1949 roku filharmonicy krakowscy wykonali je pod batutą samego Witolda Rowickiego.
Filharmonia Krakowska
31.05.2019 godz. 19:30
01.06.2019 godz. 18:00
KONCERTY ORATORYJNE
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Stefanos Tsialis – dyrygent
Jolanta Kowalska-Pawlikowska – sopran
Moniuszko, Poulenc, Honegger
{info. pras}