Młodzi na sztandarach wytwórni fonograficznych

27.11.2015
Muzyczna zima Warnera

JACEK KORNAK: Coraz częściej światowe firmy fonograficzne zaczynają wydawać i promować młodych wykonawców. Oczywiście zawsze interesujące jest posłuchanie setnego albumu Marthy Argerich albo Renee Fleming, ale może warto sięgnąć również po te mniej znane nazwiska. Dodam – dziś mniej znane… Najnowsze albumy Warnera oraz Sony udowadniają, że młodzi mają ogromny potencjał i z pewnością nas nie rozczarują.

 

Edgar Moreau to zaledwie 21-letni francuski wiolonczelista, który nieco ponad rok temu podpisał kontrakt z Warner Classics. Jego pierwszy album “Play” był zbiorem krótkich solowych utworów na wiolonczelę. Ostatnio ukazał się jego drugi album “Giovincello” zawierający XVIII-wieczne koncerty wiolonczelowe. Artyście towarzyszy orkiestra Il Pomo D’Oro pod batutą Riccardo Minasiego. Tytuł albumu to gra słów połączenie włoskiego gioia oznaczającego radość, gioventu oznaczającego młodość z cello czyli wiolonczelą. To połączenie słychać w muzyce wykonywanej przez Moreau. Koncerty Haydna, Vivaldiego, Plattiego, Boccheriniego i Graziniego są pełne radości i świeżości. Moreau gra z lekkością i młodzieńczym entuzjazmem, a niezwykle ekspresyjna orkiestra Il Pomo D’Oro dodaje temu albumowi nieco ostrości.

 

Sabine Devieilhe to również francuska artystka, która ostatnio wydała swój drugi album dla Warner Classics. Devieilhe jest niezwykle uzdolnioną sopranistką, która mimo młodego wieku występowała już między innymi na Festiwalu w Glundebourne i w Operze Paryskiej. Jej najnowsze nagranie zatytułowane “Weber Sisters” zawiera utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta napisane specjalnie dla sióstr Weber, których korepetytorem był Mozart. Na nagraniu tym Devieilhe towarzyszy zespół Pygmalion pod batutą Raphaël Pichon. Jest tu niezwykła energia, jest też liryzm, jest coś ekstatycznego, jest po prostu piękno. Devieilhe posiada liryczny, bardzo elastyczny głos, którym operuje z niedoścignioną perfekcją. Pichon dyryguje Mozartem ze swoistą barokową przesadą, świetnie oddając bogactwo barw i rytmów tej muzyki.

 

Młoda argentyńska wiolonczelistka Sol Gabetta jest już dość dobrze znana melomanom na całym świecie. Swój międzynarodowy debiut miała w 2004 roku, gdy wystąpiła wraz z Wiedeńskimi Filharmonikami pod batutą Gergieva. Od tamtego czasu Gabetta zdążyła objechać z koncertami cały świat oraz wydać ponad dziesięć albumów. Do swojego najnowszego albumu dla wytwórni Sony z Koncertem potrójnym Beethovena Gabetta zaprosiła młodego chorwackiego pianistę Dejana Lazića oraz włoskich weteranów baroku: skrzypka Giuliano Carmignolę oraz dyrygenta Giovanniego Antoniniego. Artystom towarzyszy Kammerorchester Basel. Ich Beethoven jest rozpięty między barokową ekspresją a romantycznym patosem. Wykonanie to jest kameralne, momentami dość intymne, ale nie brak też tutaj energii. Gabetta, Carmignola oraz Lazić grają Beethovena wirtuozersko i z pasją. Gabetta wydaje się dominować na tym nagraniu, wykonując muzykę Beethovena dynamicznie, a zarazem z gracją.

 

Dr Jacek Kornak

wykłada socjologię na Wyspach Brytyjskich. Kocha muzykę, w szczególności operę.

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.