Młode talenty zagrają z Sinfonią Iuventus
Podczas najbliższego koncertu Sinfonii Iuventus będziemy mieli okazję usłyszeć młodych, szczycących się wieloma sukcesami na prestiżowych konkursach uczniów szkół muzycznych II stopnia. Występ z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus - również młodym, lecz w pełni już profesjonalnym zespołem absolwentów muzycznych akademii - jest dowodem uznania dla ich talentów i pracy, ale też sprawdzianem ich umiejętności.
Warto przyjść na ten koncert i wspierać najlepszych uczniów – w niedalekiej przyszłości zapewne cenionych wirtuozów, zapraszanych do polskich i zagranicznych sal koncertowych! Dodatkową zachętą jest bardzo atrakcyjny i różnorodny program. Zabrzmią dwa koncerty fagotowe – klasyczny utwór osiemnastoletniego Mozarta to pierwszy z napisanych przez niego kilku koncertów na instrumenty dęte i do dziś najczęściej wykonywany ze wszystkich koncertów fagotowych. Wśród polskich fagocistów nieustającą popularnością cieszy się klasycyzujący, pełen wdzięku i humoru utwór Michała Spisaka z 1944 r. – ów nieco dziś zapomniany kompozytor należał do sporego grona polskich uczniów sławnej Nadii Boulanger, a miłość, którą obdarzył Francję od czasu studiów u niej przesądziła o wyborze tego kraju jako miejsca zamieszkania. Puzon to instrument o bardzo długiej tradycji, od epoki średniowiecza i renesansu szczególnie często łączony z głosami wokalnymi, z uwagi na swą śpiewność i zdolność gry chromatycznej (czego początkowo nie potrafiły naturalne trąbki i rogi). Późno trafił do orkiestry i stosunkowo rzadko bywał obsadzany w ściśle solowej roli. Francuski kompozytor Henri Tomasi poświęcił mu jeden z najbardziej dziś znanych koncertów, traktując z całą powagą przebogatą paletę ekspresyjną puzonu, jego zdolność do lirycznej kantyleny eksponowanej tu zwłaszcza w onirycznej części pierwszej oraz subtelnym nokturnie stanowiącym drugie ogniwo, ale też możliwości wirtuozowskie obecne (jednak nie pierwszoplanowo) w żywym finale – tańcu tambourin rodem z barokowych suit. Wreszcie klejnot późnoromantycznej muzyki wiolonczelowej i zarazem ostatni z koncertów solowych Antonína Dvořáka – ów długo namawiany był do skomponowania koncertu na wiolonczelę, prosił go o niego m.in. przyjaciel Hanuš Wihan, lecz czeski mistrz nie był początkowo przekonany, czy delikatnie brzmiąca wiolonczela się do tego nadaje. Dopiero podczas pobytu w USA przekonał się, słuchając tamtejszych wirtuozów, jak ogromne możliwości drzemią w tym instrumencie – tam też skomponował swój Koncert h‑moll, prawykonany z wielkim sukcesem w Londynie w 1896 r. Odtąd to dzieło na trwałe weszło do światowego repertuaru i należy do najczęściej wykonywanych i nagrywanych koncertów wiolonczelowych. Koncert poprowadzi Marek Wroniszewski, utalentowany dyrygent młodego pokolenia, decyzją jury uznany za najlepszego polskiego uczestnika X Międzynarodowego Konkursu im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach w 2017 r., obecnie zastępca dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.
27 kwietnia 2019, godz. 19.00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina (Sala Koncertowa)
Wykonawcy:
Antoni Dąbrowski | fagot
Michał Balas | wiolonczela
Rafał Łukasiak | fagot
Maciej Prokopowicz | puzon
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Marek Wroniszewski | dyrygent
W programie:
Michał Spisak Koncert na fagot i orkiestrę
Antonín Dvořák Koncert h-moll na wiolonczelę i orkiestrę op. 104
przerwa
Wolfgang Amadeus Mozart Koncert B-dur na fagot i orkiestrę KV 191
Henri Tomasi Koncert na puzon i orkiestrę
{Piotr Maculewicz}