Mieczysław Weinberg powraca
Mieczysław Weinberg to nazwisko, które stopniowo zaczyna być rozpoznawane na świecie wśród melomanów. Z pewnością najnowsze nagranie ECM z utworami tego kompozytora przyczynie się do jego popularyzacji, szczególnie, że nad nagraniem tym czuwał wybitny muzyk naszych czasów Gidon Kremer. Wraz ze swoim zespołem Kremerata Baltica praz solistami takimi jak Daniil Trifonov, Daniil Grishin, Giedre Dirvanauskaite oraz Danielis Runinas nagrali oni dwupłytowy album z wyborem utworów kameralnych oraz orkiestrowych Weinberga.
Mieczysław Weinberg urodził się w Warszawie w roku 1919, jednak większość swojego życia spędził w Moskwie, gdzie zmarł w 1996. Dopiero w ostatnich latach zaczęto na nowo odkrywać jego utwory i wystawiać je w operach oraz salach koncertowych. Nagranie ECM nie tylko zapełnia pewną lukę na rynku wydawniczym, ale prezentuje utwory Weinberga w wyborowym wykonaniu.
Nagranie ECM prezentuje utwory symfoniczne Weinberga takie jak Concertino op. 42 oraz Symfonię no. 10 op. 98. Przyznam, ze mimo, iż utwory te są ciekawe i oryginalne wydały mi się nieco akademickie i suche. Natomiast kolejna płyta z tego albumu prezentuje kameralistykę Weinberga: Sonatę no. 3 op. 126, Trio op. 48 oraz Sonatinę op. 46. To właśnie te utwory dają Weinbergowi miejsce wśród klasyków XX wieku. Na mnie kameralistyka Weinberga szczególnie w wykonaniu Kremera wywarła ogromne wrażenie. Szczególnie otwierająca album Sonata no 3 na skrzypce solo jest utworem niezwykle wirtuozerskim, pełnym barw i ekspresji. Natomiast smyczek Kremera sprawia, że nie sposób przestać słuchać tego nagrania. Kremer wykonuje tę sonatę z dużą dozą energii, ale i odrobiną nostalgii. Trio jest lżejsze w swojej konstrukcji oraz nastroju, natomiast po nim następuje energetyczna Sonatina.
Gidon Kremer osobiście czuwał nad każdym utworem wykonując go lub będąc koncertmistrzem/dyrygentem. Efektem jest bardzo uważne podejście do partytur. Kremer skupia się na detalach i wydobywa każdy szczegół z tej muzyki. Z pewnością nie jest to album tylko dla historyków muzyki albo poszukiwaczy muzycznych ciekawostek. Muzyka Weinberga jest tutaj zaprezentowana przez wybitnych muzyków na wysokiej klasy nagraniu, tak iż każdy może się przekonać, że nie mamy do czynienia wyjątkowymi utworami, którym należy się miejsce w kanonie XX wieku.
Jacek Kornak