Maya Baczyńska solo: Strange Songs

29.09.2020
fot. Anita Wąsik-Płocińska

Dziwnych piosenek uczymy się sami. I potrafimy je jedynie sami zaśpiewać. Inaczej przestają być takie dziwne – mówi autorka nastrojowego projektu „Strange Songs” Maya Baczyńska.

Mogą być o wszystkim i o niczym, mogą być zasłyszane, mogą być reinterpretowane, mogą być własne. Są intuitywne, improwizowane, niby tradycyjne, lecz nie do końca. Trochę jak organowa polifonia – tutaj wyśpiewana naturalnym głosem. A pomiędzy – ciche, instrumentalne interludia i przestrzeń na zdarzenia, które w innych okolicznościach być może byłyby nie do pomyślenia. I słowa do zasłuchania lub czucia. Zaskakująca, rozwibrowana harmonia dążąca do równowagi – jak dźwięk gongu, jak brzmienie mis dźwiękowych czy dzwonków koshi. Jak energia, która nie mieści się już dłużej w jednym człowieku, a przecież nie może tak po prostu, nieproszona, wyjść – trzeba ją przywołać, zaprosić, nie spłoszyć, pozwolić się jej wyrażać i być – wyjaśnia artystka.

Wraz z performerką zapraszamy na na koncert na pograniczy ciszy i dźwięku, na styku tradycji różnych kultur i bardzo osobistej ich reinterpretacji – „Maya Baczyńska solo: Strange Songs” zabrzmi już w środę 30 września o godz. 20 w PraCoVni Art-Club w Warszawie, niedaleko stacji Metro Marymont.

Szczegóły:

Maja [Maya] Baczyńska – głos, looper, misy dźwiękowe, dzwonki koshi, skrzypce, perkusjonalia, gong
Muzyka i słowa: improwizacje na tematy tradycyjne oraz autorskie

PraCoVnia Art-Club
ul. Popiełuszki 16
Warszawa
30 września 2020 r. (środa) godz. 20
wstęp: 15 zł

Wydarzenie FB:
https://fb.me/e/9bHnJCZZZ

O artystce:

Maja [Maya] Baczyńska – muzyk, reżyser, autorka tekstów do utworów muzycznych (m.in. libretto bajki symfonicznej „Czarodziejska batuta” Zuzanny Niedzielak, libretto Pasji na 5 solistów, chór i orkiestrę Rafała Kłoczki, teksty do utworów: „Liść” Tomasza Jakuba Opałki czy „Porcelanowa lalka” Andrzeja Borzyma jr. i „Hydrologia” Adriana Robaka, znajdujących się w repertuarze Joanny Freszel) oraz poezji i prozy. Absolwentka i doktor sztuk muzycznych Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, absolwentka Akademii Filmu i Telewizji, Laboratorium Reportażu Uniwersytetu Warszawskiego i Wajda School w Warszawie. Członek: Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Związku Autorów i Producentów Audiowizualnych ZAPA. Zastępca redaktor naczelnej w magazynie Presto. Muzyka Film Sztuka oraz redaktor naczelna profilu filmowego Presto, koordynatorka akcji społecznej „My Music Story”. Autorka dokumentów historycznych: „Miła, padnij!” oraz „Rotmistrz Pilecki – przywrócenie pamięci” i założycielka grupy filmowej MUDO Music Documentaries (m.in. „Kilka pytań o słyszenie świata” z cyklu „Portrety kompozytorów”, „Warsaw Music: Suita warszawska II”, „Prawykonanie x 3” zrealizowane we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca). Produkcje MUDO Music Documentaries były pokazywane na festiwalach w kraju i za granicą oraz na antenie TVP Kultura. Laureatka nagród filmowych, muzycznych, teatralnych i poetyckich (m.in. I nagroda w Ogólnopolskim Konkursie Literackim „Śląski Shakespeare”). Stypendystka Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, ZAiKS-u oraz STOART-u. Od 13 lat prowadzi warsztaty i zajęcia muzyczne, w tym integracyjne, dla dzieci, dorosłych i seniorów, a także dla studentów (m.in. w warszawskim Collegium Civitas i Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk). Interesuje się muzyczną terapią z użyciem mis tybetańskich. Regularnie koncertuje w różnych składach (m.in. z Dagny Baczyńską-Kissas, z Marzeną Majcher i Andrzejem Wojciechowskim, Przemkiem Daniłowiczem, Rafałem „Ruffem” Libnerem, Konradem „K’sadhu” Zientarą, Andrzejem Rejmanem, Bogdanem Halickim, Tadeuszem Sudnikiem, Bartoszem Kowalskim, Katarzyną Karpowicz, Damiango Zielińskim, Edwardem Sielickim, Warsaw Gamelan Group, Signal to Noise Ratio, Kawalerami Błotnymi w ramach Skupu Dźwięków Używanych), wykonując muzykę intuicyjną, na styku eksperymentu i tradycji. Chętnie łączy brzmienia etniczne i śpiew biały z ambientową elektroniką oraz improwizuje i tworzy muzykę do spektakli teatralnych i tanecznych (w tym autorskich, jak spektakl synkretyczny „Motyl i wilk” czy autorstwa Krzysztofa Jerzaka, jak np.: „Podzielenie (się)”, „Słowa, słowa, słowa…”, „Hana no michi (Droga kwiatów)”), m.in. na Butoh Kai (Warszawa), Butohpolis. I Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Butoh (Warszawa), Festiwalu Literatura jak Fotosynteza (Warszawa), Fortalicjach. Festiwalu Sztuk Intuitywnych (Zamość), Festiwalu Ale Wiocha (Lubiąż).

 

 

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.