Mamy sposób na jesienny splin

24.10.2015
Mamy sposób na jesienny splin

JACEK KORNAK: Podobno zakupy pomagają nie wpaść w jesienną depresję. Sprawdzam tę metodę, nabywając kilka nagrań, które ostatnio pojawiły się na rynku.

Moją uwagę przykuł najnowszy album Renee Fleming. To jedna z najbardziej znanych śpiewaczek operowych naszych czasów, ale tym razem nagrała nie operę, lecz pieśni z przedwojennego Wiednia. Na nagraniu tym towarzyszy jej Emerson String Quartet. Płyta zawiera Lyric Suite Albana Berga, pieśń „Komm, susser Tod” Erica Zeisla oraz Sonety Elizabeth Barrett Browning, do których muzykę napisał Egon Wellesz. Fleming śpiewa dość lekko, subtelnie kreując nieco dekadencką atmosferę tych pieśni. Oczywiście po śpiewaczce tej klasy można oczekiwać technicznej perfekcji, ale Fleming oferuje w swojej interpretacji znacznie więcej. Jest tutaj subtelna zmysłowość i pewna bezpośredniość, która nadaje utworom wyjątkowy charakter.

 
 

Operowy gawędziasz

Pewnym zaskoczeniem może być najnowszy album Christiana Gerhahera. Śpiewak ten, znany przede wszystkim z wykonawstwa niemieckiej muzyki XIX-wiecznej, tym razem sięgnął po Mozarta, a konkretniej po arie z „Czarodziejskiego Fletu” oraz z oper, do których libretto napisał da Ponte. Na albumie towarzyszy mu Freiburger Barockorchester. Jest to dość wysokiej jakości nagranie, które urzeka kameralnymi, ale zarazem niezwykle ekspresyjnymi aranżacjami arii Mozarta. Gerhaher odnalazł własny klucz do tych utworów i wykonuje on je w sposób oryginalny, zwracając szczególną uwagę na teatralność arii. Gerhaher nie tyle śpiewa, co głosem opowiada historie. Jego wykonanie jest niezwykle narracyjne. Słuchając tego nagrania mam wrażenie, że Gerhaher to wyrafinowany operowy gawędziarz, którego opowieści wciągają i uzależniają.

 
 

Wokalna trampolina

Elizabeth Watts jest uważana za jeden z najpiękniejszych głosów współczesnej Wielkiej Brytanii. Jej najnowszy album “Con eco d'amore” zawiera arie z oper, kantat i oratoriów Alessandra Scarlattiego. Na nagraniu artystce towarzyszy The English Concert pod batutą Laurence’a Cummingsa. Sycylijski kompozytor Alessandro Scarlatti, pomimo że uważany jest za ojca neapolitańskiej szkoły operowej, która wywarła ogromny wpływ na rozwój opery, dziś jest wykonywany dość rzadko. Elizabeth Watts udowadnia, że Scarlatti to nie tylko historyczna postać ważna dla rozwoju muzyki, ale twórca, który jest w stanie poruszyć i zachwycić współczesnych melomanów. Arie na tym albumie są niezwykle skomplikowane technicznie. W tym repertuarze Watts udowadnia swoje wybitne umiejętności wokalne, z lekkością skacząc po wokalnej trampolinie tryli Scarlattiego.

 
 

Frywolny repertuar

Pewną przeciwwagę dla tych poważnych nagrań stanowi najnowszy album Natalie Dessay „Fiançailles pour rire” z pieśniami Poulenca, Faurego, Chabriera, Chaussona oraz Duparca. Wiele z tych utworów jest bardzo rzadko wykonywanych, zatem album ten będzie z pewnością gratką dla wielbicieli francuskiej muzyki. Dessay na ten album wybrała dość lekki, nawet nieco frywolny repertuar. Pieśni, choć niektóre z nich brzmią bardziej jak popularne francuskie chanson, w wykonaniu Dessay urzekają liryzmem, melodyjnością i subtelnym humorem. Dessay śpiewa je z delikatnością i elegancją, wspaniale oddając ich francuski charakter. Te z pozoru nieznaczące utwory w jej wykonaniu mienią się od wokalnych kolorów i ukrytych znaczeń. Nie jest to wielka, poruszająca muzyka, jest to po prostu przyjemna wokalistyka, która sprawi sporo radości słuchaczom.

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.