Małgorzata Carmen Walewska
W swojej pierwszej wersji "Carmen" ujęta była w formę zbliżoną do opery komicznej, gdzie fragmenty śpiewane przeplatały się z partiami mówionymi.
Fakt ten, według ówczesnego zwyczaju, zamykał jej drogę na scenę Wielkiej Opery paryskiej, premiera musiała się więc odbyć w Operze Komicznej. Uczęszczająca tam publiczność gustowała raczej w lekkich, zabawnych komediach muzycznych i nie w smak jej było tragiczne zakończenie dzieła Bizeta - oto jeden z powodów chłodnego przyjęcia Carmen.
Ważniejszą jednak przyczyną niechętnego początkowo stosunku publiczności i krytyków było śmiałe nowatorstwo treści. Bizet przełamał bowiem niepisaną tradycję nakazującą czerpać tematy oper ze świata mitów i legend lub też z dawnych epok historycznych i z życia tzw. „wyższych sfer". W miejsce konwencjonalnych, częstokroć pełnych sztucznego patosu postaci bohaterów wprowadził na sceną operową żywych, współczesnych ludzi - żołnierzy, przemytników i robotnice z fabryki cygar.
Z czasem jednak niezwykła barwność muzyki, jej żywiołowy temperament i swoista „hiszpańska" egzotyka, kunsztowność i elegancja, blask i efektowność, w połączeniu ze znakomitym librettem odniosły zdecydowane zwycięstwo.
Realizatorami krakowskiej premiery są wybitni i znani artyści: Laco Adamik (reżyseria), Tadeusz Kozłowski (kierownictwo muzyczne), Barbara Kędzierska (scenografia i kostiumy), Katarzyna Aleksander-Kmieć (choreografia).
Kiedy? 19 i 21 września. Szczegółowe informacje na stronie: http://www.opera.krakow.pl/
Źródło: materiały organizatora