Lekcja romantyzmu w Filharmonii Krakowskiej
Kolejne koncerty Filharmonii Krakowskiej w przestrzeni Muzeum Lotnictwa Polskiego to ukłon w stronę młodszej publiczności, dla której są one nie tylko przeżyciem natury estetycznej, ale także wydarzeniem edukacyjnym.
W czwartek 5 marca oraz w piątek 6 marca 2020 roku o godz. 18.00 Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Gila Raveha wystąpi w ramach cyklu koncertów symfonicznych dla młodzieży licealnej – Musica-ars amanda. Tegoroczna odsłona tej serii zatytułowana „Z historii muzyki” porządkuje informacje o muzycznych stylach i epokach, przypominając ich najważniejszych przedstawicieli. Część muzyczną repertuaru marcowej odsłony serii pt. „W świecie romantyzmu” uzupełni prelekcja dra Krzysztofa Cyrana, teoretyka muzyki krakowskiej Akademii Muzycznej.
Okres romantyzmu, który w historii muzyki obejmuje cały XIX wiek jest tak dalece zróżnicowany i obfity w nowe zjawiska i tendencje, że wymagał dogłębnego przestudiowania i muzycznej analizy. Dlatego też po styczniowych koncertach z serii Musica-ars amanda, podczas których wykonywane były dzieła Carla Marii von Weber, Hectora Berlioza, Fryderyka Chopina czy Franza Schuberta, nastąpić musi odłona druga prezentująca zjawiska dojrzałej fazy tej epoki. Podczas najbliższych koncertów będą więc wykonywane utwory reprezentatywne dla takich tendencji romantyzmu, jak muzyka instrumentalna nawiązująca do wzorców klasycznych i autonomiczna wobec zewnętrznych treści oraz przeciwnie – podporządkowana programowi literackiemu. W programie znalazły się zatem Uczeń czarnoksiężnika Paula Dukas, I Koncert wiolonczelowy a-moll Camille’a Saint-Saënsa, wstęp do Tristana i Izoldy Richarda Wagnera oraz I część IV Symfonii Johannesa Brahmsa.
W ramach nagrody III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Krzysztofa Pendereckiego z 2018 roku, przed krakowską publicznością wystąpi 22-letnia wiolonczelistka koreańskiego pochodzenia, zwyciężczyni wspomnianego współzawodnictwa – Hayoung Choi. Artystka urodzona w Europie, kształciła się w Korei Południowej, a następnie w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Na swoim koncie ma ponadto laury w międzynarodowych konkursach wiolonczelowych: im. Johannesa Brahmsa w Austrii, Antonio Janigro w Chorwacji czy Justusa Dotzauera w Niemczech. Konkurs im. Pendereckiego, którego program obejmował repertuar od baroku po współczesność, łącznie z kompozycjami jego patrona, stał się przełomowym w jej karierze, zaś I Koncert wiolonczelowy Saint-Saënsa – pozostaje ulubionym od wielu lat i doczeka się wreszcie wykonania z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej. „Utwór ten znajduje się w moim repertuarze od bardzo dawna, bo grałam go, kiedy miałam 9 lat. (…) Uwielbiam to, że mogę w nim pokazać różne oblicza wiolonczeli – z jednej strony bardzo dramatyczne, z drugiej urzekająco liryczne. To fantastyczny utwór, pełen różnych brzmień i barw, bardzo symfoniczny i niezwykle efektowny” – mówi Hayoung Choi w wywiadzie dla Filharmonii Krakowskiej.
{info. pras}