Poznajcie laureatów ogólnopolskiego konkursu wiedzy o Szymanowskim

-
07.06.2022
Poznajcie laureatów ogólnopolskiego konkursu wiedzy o Szymanowskim

Za nami szósta edycja konkursu „20 spojrzeń na…”, poświęcona Karolowi Szymanowskiemu. Organizatorzy – Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie oraz krakowska Archidiecezjalna Szkoła Muzyczna II st. im. ks. kard. Franciszka Macharskiego – uhonorowali w ten sposób 140. rocznicę urodzin kompozytora.

Chęć udziału w wydarzeniu, które odbyło się 21 maja 2022 r. w Krakowie i zostało objęte patronatem honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zgłosiła się rekordowa liczba uczestników – 64 uczniów szkół muzycznych II stopnia z 10 województw.

 

„20 spojrzeń na…” to ogólnopolski cykl konkursów wiedzy o życiu i twórczości wybranego kompozytora, którego rocznica urodzin lub śmierci wypada w danym roku. Przedsięwzięcie o tej atrakcyjnej formule ma na celu głównie oswajanie uczniów z muzyką XX w. – większość jego odsłon poświęcono kompozytorom tego stulecia. W literaturze konkursu znajduje się zwykle kilka lektur oraz wybór 20 utworów – „spojrzeń” na twórczość danego kompozytora (poczynając od „20 spojrzeń na Dzieciątko Jezus” Oliviera Messiaena, któremu została poświęcona pierwsza edycja). Uczestnicy tegorocznej odsłony wnikliwie studiowali monografię „Szymanowski. Liryka i ekstaza Tadeusza Zielińskiego” oraz hasło Zofii Helman z Encyklopedii muzycznej PWM. Lista utworów Szymanowskiego, z którymi się zapoznawali, dostępna jest na stronie https://asm2.edu.pl/ogolnopolski-konkurs-20-spojrzen/.

 

W ramach pierwszego, pisemnego etapu każdy z uczestników miał za zadanie zidentyfikować krótkie fragmenty muzyczne oraz rozwiązać szereg zadań na specjalnie przygotowanej karcie pracy, obejmującej wiedzę z zakresu życia i twórczości kompozytora. Do etapu drugiego (finału) awansowało siedmiu najlepszych zawodników. Otwarty dla publiczności finał był pełen konkursowych emocji: każdy z uczestników wybierał najbliższe mu kategorie pytań, jeśli udzielił złej odpowiedzi, pytanie było zadawane wszystkim pozostałym uczestnikom, a część zadań miała charakter „kto pierwszy, ten lepszy”.

 

Zmaganiom uczestników przyglądało się powołane przez CEA jury: prof. dr hab. Wiesław Delimat (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, dyrektor ASM w Krakowie – przewodniczący), prof. dr hab. Stanisław Krawczyński (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie), prof. dr hab. Aleksandra Paszek-Trefon (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach), dr Michał Lewicki (Biblioteka Jagiellońska w Krakowie) oraz dr Marek Dolewka (ASM w Krakowie – sekretarz jury, koordynator konkursu).

Po zliczeniu punktów z obu etapów jurorzy wydali następujący werdykt:

 

I nagroda: Michał Rąpała (ZSM im. I. J. Paderewskiego w Krośnie, przygotowanie: p. Joanna Wojewoda),

II nagroda: Alicja Rydel (ZSM w Gdańsku-Wrzeszczu, przygotowanie: p. Joanna Krzyżak),

III nagroda ex aequo: Maurycy Czarnecki (ZSM w Gdańsku-Wrzeszczu, przygotowanie: p. Joanna Krzyżak), Zofia Kozłowska (ZSM im. S. Moniuszki w Łodzi, przygotowanie: p. Wanda Wyszkowska)

 

Wyróżnienia:

 

Igor Dudek (ZPSM im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej, przygotowanie: p. Katarzyna Kozina),

Antonina Kolanek (ZSM im. O. Kolberga w Radomiu, przygotowanie: p. Ewa Gęga-Osowska),

Maja Krzanowska (ZPSM im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej, przygotowanie: p. Katarzyna Kozina).

 

Przyjrzyjmy się uczestnikom, którzy zajęli miejsca na podium. Czym się interesują i co zafascynowało ich w postaci i muzyce Karola Szymanowskiego?

 

Zofia Kozłowska (20 l.) ukończyła już szkołę muzyczną w Lublinie w klasie fortepianu, a teraz kształci się w Łodzi jako wokalistka. W konkursach z historii muzyki fascynuje ją możliwość zagłębiania się w biografie kompozytorów i dostrzegania, jak często ich losy się zazębiają. W twórczości Szymanowskiego szczególnie poruszają ją dzieła powstałe w latach I wojny światowej – jak stwierdza młoda artystka, tak wspaniałe pomimo panującej wokół grozy.

 

Maurycy Czarnecki (18 l.) to pianista, który interesuje się też tańcem dawnym, matematyką i ogrodnictwem. – Na początku twórczość Szymanowskiego średnio mi się podobała – zdradza. – Ale wiele osób mówiło mi, że jest to naprawdę piękna muzyka, więc postanowiłem, że chcę się do tego przekonać (śmiech) – dodaje. W postawie Szymanowskiego zaimponowała mu jego skłonność do walki o swoje (np. gdy formułował riposty na krytyki swoich utworów). Z kolei w muzyce – wyczulenie na barwę, instrumentację, harmonię, jak też postrzeganie Chopina nie tylko jako mistrza liryki, lecz także formy. Obecnie Maurycy ćwiczy Balladę As-dur i sam to mistrzostwo dostrzega.

 

Laureatka drugiego miejsca Alicja Rydel (25 l.) uczy się w klasie wokalnej, a jedną z jej pozamuzycznych pasji jest skandynawistyka. – Pomyślałam, że Zieliński [autor konkursowej lektury, monografii „Szymanowski. Liryka i ekstaza”] chyba trochę przesadza, że tak się rozpływa nad twórczością Szymanowskiego. Że – tak jak się wypowiadają niektórzy krytycy – to jedynie epigon, a w ogóle to prawie wszystkie jego utwory są naprawdę brzydkie! Jednak im dłużej ich słuchałam, im bardziej wgryzałam się w język muzyczny Szymanowskiego, tym mocniej się zachwycałam. – mówi. Alicję ujęła też wielobarwna osobowość kompozytora i zdolność do zawiązywania bliskich, zażyłych relacji.

 

Zwycięzca konkursu Michał Rąpała (18 l.) to perkusista i pianista, który jako uczeń liceum rozwija też zainteresowania chemiczne. Muzyka Szymanowskiego urzekła go przede wszystkim swoją różnorodnością. – Tych dzieł jest stosunkowo niewiele, a widać w nich rękę mistrza i nieustanny rozwój. Fascynuje mnie też indywidualność Szymanowskiego jako twórcy. Nie można go dopasować do żadnej grupy – impresjonistów, neoklasyków czy kontynuatorów Schönberga. Nie można określić jego stylu żadnym innym pojęciem, jak stylem Szymanowskiego – mówi Michał.

 

Jak się okazało, wszyscy laureaci mają już na koncie inne konkursowe zmagania. Zofia zwyciężyła w tegorocznym Wielkopolskim Konkursie Wiedzy o życiu i twórczości Kazimierza Serockiego. Maurycy kilka miesięcy temu wygrał Ogólnopolski Konkurs z Literatury Muzycznej „Muzyczny zwierzyniec”, a w zeszłym roku został finalistą z wyróżnieniem olimpiady artystycznej w sekcji historii muzyki. Alicja otrzymała wyróżnienie na zeszłorocznej edycji „20 spojrzeń na…” poświęconej Igorowi Strawińskiemu. A Michał w kwietniu tego roku zajął II miejsce na ogólnopolskim konkursie z zasad muzyki w Łomży.

 

Każdy uczestnik konkursu otrzymał nagrodę rzeczową, a finaliści także finansowe ufundowane przez Centrum Edukacji Artystycznej. Alicja zamierza dzięki tym środkom spełnić swoje marzenie i usłyszeć na żywo Martę Argerich – w wiedeńskim Musikverein we wrześniu tego roku. Maurycy chciałby przeznaczyć nagrodę na warsztaty krytyki muzycznej w Dusznikach-Zdroju (jeśli tylko uda mu się tam zakwalifikować). A jak deklarują Zofia i Michał, na razie odłożą pieniądze na swoją dalszą naukę. O inne atrakcyjne nagrody zadbali partnerzy konkursu: serwis streamingowy IDAGIO, NOSPR (organizator Międzynarodowego Konkursu im. Karola Szymanowskiego), portal edukacyjny Arkana Melomana oraz sklep Ósemkowa.pl. A nauczyciele przygotowujący laureatów otrzymali egzemplarze świeżo wydanej książki „Zaginiona wiolonczelistka” z rąk jej autorki Anny Bałenkowskiej.

 

Wszyscy laureaci podkreślili niezwykłe zaangażowanie swoich nauczycieli i skuteczność przygotowań prowadzonych pod ich okiem. Receptą na sukces okazały się m.in. specjalnie przygotowywane fiszki, wymyślanie sobie nawzajem pytań konkursowych czy słuchanie utworów z partyturą. Maurycy przyznał nawet, że nie udało mu się przeczytać monografii Zielińskiego w całości. Regularne spotkania i materiały, jakie otrzymywał od swojej profesor, skutecznie mu to jednak zrekompensowały.

 

Po zakończeniu konkursowych zmagań uczestnicy i ich nauczyciele wypełnili anonimowe ankiety. W wielu opiniach podkreślano sprawną organizację wydarzenia, swobodną, bezstresową atmosferę, atrakcyjną formułę pytań i przyjazną postawę jurorów. Miejmy nadzieję, że również przyszłoroczna edycja konkursu „20 spojrzeń na…” spotka się z tak entuzjastycznym przyjęciem i zmotywuje młodych melomanów do dalszego odkrywania bogactwa muzyki XX w.!

 

Marek Dolewka

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.