Poznaliśmy laureatów Fryderyków 2024 w kategoriach muzyki poważnej!

-
30.04.2024
Poznaliśmy laureatów Fryderyków 2024 w kategoriach muzyki poważnej!

Jubileuszowa Gala Muzyki Poważnej Fryderyk Festiwal 2024 za nami! Znamy laureatów tegorocznych Fryderyków! Dwa Fryderyki dla Rafała Blechacza za album Chopin w kategorii Album Roku Recital Solowy oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej, Fryderyk dla Jakuba Józefa Orlińskiego za płytę Beyond w kategorii Muzyka Dawna i Łukasza Borowicza za potrójny album sygnowany jego nazwiskiem w kategorii Muzyka Oratoryjna i Operowa.

 

Za nami jubileuszowa Gala Muzyki Poważnej Fryderyk Festiwal 2024! Gospodarzem ceremonii była Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Łukasza Borowicza, a na znanej z doskonałej akustyki estradzie NOSPR usłyszeliśmy {oh!} Trio pod kierunkiem wybitnej skrzypaczki Martyny Pastuszki, wirtuoza skrzypiec Jakuba Jakowicza, barytona Szymona Mechlińskiego, wybitnego pianistę Marcina Maseckiego, Martę Gidaszewską i Roberta Łaguniaka tworzących wspólnie uznane na świecie Polish Violin Duo oraz klarnecistę Jana Jakuba Bokuna i jego muzycznego towarzysza, brawurowego gitarzystę Jakuba Kościuszko. 

 

Finałowy koncert odzwierciedlał różne style i epoki muzyczne, charakterystyczne dla poszczególnych kategorii Fryderyków. Zabrzmiała więc muzyka francuskiego baroku, XX-wieczna symfonika, koncertująca muzyka romantyczna, arie z oper Giacomo Pucciniego i Zygmunta Noskowskiego, jak również utwór współczesnej kompozytorki Anny Rocławskiej-Musiałczyk („Two contrasts for a duo”). W drugiej części gali pojawił się lżejszy repertuar: improwizacje Maseckiego na temat tanga zazębiły się z „Tangiem” z „Koncertu podwójnego” na klarnet i gitarę Astora Piazzolli. Akustyka sali koncertowej NOSPR pięknie „poniosła” tę różnorodną muzykę, a mnie pozostaje mieć nadzieję, że program gali okazał się kwintesencją tego, co muzyka poważna (klasyczna) może zaoferować słuchaczom – powiedziała Anna S. Dębowska, dyrektorka programowa Gali Muzyki Poważnej Fryderyk Festiwal 2024.

 

Największe emocje tego wieczoru towarzyszyły jednak nominowanym do Fryderyków w jubileuszowej 30. edycji konkursu. Do tych najważniejszych nagród przemysłu muzycznego, Związek Producentów Audio Video, organizator Fryderyk Festiwalu, rokrocznie notuje setki zgłoszeń. Od momentu ogłoszenia nominacji do Fryderyków po otwarcie kopert z imionami laureatów efekt głosowania członków Akademii Fonograficznej jest wielką tajemnicą, więc emocje z każdym dniem tylko rosną. W muzyce poważnej o Fryderyka w tym roku ubiegali się wykonawcy nominowani w jedenastu kategoriach.

 

Pierwszym zwycięzcą wieczoru okazał się kontratenor Jakub Józef Orliński. W kategorii Album Roku Muzyka Dawna Akademia Fonograficzna wyróżniła jego album Beyond nagrany wspólnie z zespołem Il Pomo d’Oro z kompozycjami Claudio Monteverdiego, Giulio Caccini, Giovanniego Cesare Netti, Adama Jarzębskiego.

 

Powody do radości mieli również pianista Wojciech Świętoński, sopranistka Anna Mikołajczyk-Niewiedział i skrzypaczka Marta Piórkowska, czyli wykonawcy kompozycji Stanisława Wisłockiego na podwójnym albumie Stanisław Wisłocki – Solo & Chamber Works. Wyjechali z NOSPRu z Fryderykiem w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna – Duety.

 

Anna Mikołajczyk-Niewiedział wraz z Agnieszką Rehlis, zmarłym w ub. roku Jarosławem Brękiem, Ravel Piano Duo, Chórem Polskiego Radia w Krakowie oraz Orkiestrą i Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Piotra Borkowskiego i Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego znaleźli się również w grupie muzyków wyróżnionych Fryderykiem. Statuetkę otrzymali w kategorii Album Roku Muzyka Orkiestrowa za album Paweł Łukaszewski – Symphoniae Sacrae 1. Nagrodę z rąk Karola Papały z zarządu Związku Artystów Wykonawców STOART, partnera Gali Muzyki Poważnej, odebrał sam kompozytor – Paweł Łukaszewski.

 

W kategorii Album Roku Muzyka Kameralna – Wokalna Akademia nagrodziła album Władysław Żeleński – Pieśni wszystkie z utworami wykonywanymi między innymi przez Łukasza Hajduczenię (baryton), Monikę Korybalską (mezzosopran), Karola Kozłowskiego (tenor), czy Urszulę Kryger.

 

Skrzypaczka Martyna Pastuszka oraz wiceprzewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Henryk Borczyk wręczyli Fryderyka dla najlepszego albumu z muzyką kameralną w większych składach. Nagrodę w tej kategorii otrzymali Kwartet Śląski, klarnecista Piotr Lato i pianista Piotr Sałajczyk za album Eugeniusz Knapik – Chamber Works. To już dziesiąty Fryderyk w bogatej kolekcji nagród Kwartetu.

 

Nagrodą w kategorii Album Roku Muzyka Koncertująca Akademia postanowiła wyróżnić płytę Polish Music for Cello and Orchestra z utworami w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Narodowej i wiolonczelisty Marcina Zdunika pod batutą Andrzeja Boreyko.

 

Dramatoopera na aktorów, chór, solistów, trzy perkusje i elektronikę, czyli Oresteja Agaty Zubel z librettem Mai Kleczewskiej głosami Akademii została uhonorowana Fryderykiem w kategorii Album Roku Muzyka Chóralna. „Martwienie się o czystość gatunku uważam za niepotrzebne” – powiedziała w wywiadzie Agata Zubel, tłumacząc śmiałe żonglowanie estetykami i brzmieniami na płycie, a Akademia Fonograficzna dała wyraz, że podziela jej stanowisko.

 

Łukasz Borowicz, nazwany przez prowadzącego Galę Muzyki Poważnej Roberta Kamyka „dyrygentem Fryderyków”, miał tego wieczoru szczególne podwody do radości. Sygnowana jego nazwiskiem płyta, potrójny krążek z operą Stanisława Moniuszki i operą Zygmunta Noskowskiego Zemsta za mur graniczny, opartą na komedii Aleksandra Fredry, dostała Fryderyka w kategorii Muzyka Oratoryjna i Operowa.

 

W kategorii Album Roku Muzyka Współczesna statuetkę odebrali klawesynistka Alina Ratkowska i saksofonista Paweł Gusnar za podwójny album LE CLAVECIN MODERNE plus SAXOPHONE. „Nie tworzymy dla poklasku, ale ta nagroda dodaje nam siły i determinacji” – powiedzieli nagrodzeni, przyznając, że Fryderyk jest zwieńczeniem ich osiemnastoletniej współpracy.

 

Największym zwycięzcą wieczoru okazał się jednak Rafał Blechacz. Jego album Chopin został wyróżniony w kategorii Album Roku Recital Solowy oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej.

 

Kulminacyjnym punktem wieczoru był moment przyznania Złotego Fryderyka w muzyce poważnej. W tym roku Akademia Fonograficzna nagrodziła tym niezwykle cenionym wyróżnieniem klasyka współczesności, wybitnego kompozytora, pianistę i pedagoga Krzysztofa Meyera.

 

Organizacja Fryderyków w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach była nie tylko uroczystym zwieńczeniem 30. edycji Fryderyk Festiwalu, ale też swoistym hołdem oddanym muzyce klasycznej. Gratuluję wszystkim nominowanym i laureatom. Jestem przekonany, że nagrody Fryderyków dodadzą skrzydeł ich dalszej karierze – powiedział Bogusław Pluta, dyrektor generalny ZPAV.

 

Pełna lista laureatów i nominowanych do nagrody Fryderyk 2024 znajduje się na stronie: https://fryderyki.pl/fryderyk-2024/.

 

Organizatorzy wydarzenia: Związek Producentów Audio Video, Akademia Fonograficzna, dajprawokulturze.pl.

Partner główny: Województwo Śląskie.

Współgospodarz wydarzenia: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Partnerzy wydarzenia: Związek Artystów Wykonawców STOART, Škoda, Orlen, House of Diamond, Tejo, LaBiostetique.

Patroni medialni Gali Muzyki Poważnej: Onet.pl, magazyn „Presto”.

Producent wydarzenia: High Events.

 

Fryderyki to najważniejsze narody muzyczne przyznawane od 1995 r. przez Akademię Fonograficzną, czyli powołane przez Związek Producentów Audio Video jury, w skład którego wchodzi niemal 1800 artystów, twórców, producentów, dziennikarzy i reprezentantów branży fonograficznej. Nominowani do Fryderyków wyłaniani są w drodze tajnego głosowania wszystkich członków Akademii podzielonej na trzy sekcje: muzyki rozrywkowej, poważnej i jazzowej. Członkowie Akademii mogą należeć wyłącznie do jednej sekcji i tylko w jej obrębie mają prawo głosu. Dzięki temu każdy ma szansę wypowiedzieć się w tej dziedzinie muzyki, która jest mu najbliższa.

 

Zwycięzcy są wybierani w drugiej turze tajnego głosowania. Wówczas członkowie Akademii wskazują już tylko jedną pozycję w danej kategorii. W przypadku uzyskania tej samej liczby głosów przez dwie lub więcej nominowanych pozycji odpowiedniemu zwiększeniu ulega liczba zwycięzców.

 

Związek Producentów Audio Video (ZPAV) jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów muzycznych, zrzeszającym ok. 90% rynku muzycznego w Polsce. Posiada zezwolenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego na zbiorowe zarządzanie prawami producentów fonograficznych. Od momentu powstania w 1991 r. ZPAV prowadzi działania na rzecz dynamicznego rozwoju rynku muzycznego w Polsce.

 

Jest grupą krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1400 firm w 66 krajach). ZPAV działa na forum legislacyjnym, współpracuje z organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w dziedzinie ograniczenia naruszeń praw autorskich i pokrewnych, prowadzi szerokie działania edukacyjne oraz promocyjne, wspierające rozwój rynku muzycznego, m.in. opracowuje Oficjalną Listę Sprzedaży (OLiS) oraz przyznaje wyróżnienia Złotych, Platynowych i Diamentowych Płyt.

 

Od 1995 r. ZPAV jest organizatorem Fryderyków – nagród muzycznych, przyznawanych przez środowisko muzyczne: muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną, zrzeszonych w Akademii Fonograficznej.

 

www.fryderyki.pl

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.