KULENTY | MOZART | SIBELIUS

-
27.10.2021

Ważną misją Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa jest promocja muzyki polskiej – i tej historycznej, i najnowszej. Zawsze wielką radością i satysfakcją jest dla zespołu udział w prawykonaniach dzieł i taką okazją będzie koncert, podczas którego zabrzmi najnowszy utwór Hanny Kulenty, jednej z najciekawszych indywidualności kompozytorskich współczesnej polskiej sceny muzycznej. Autorka w swym bogatym i różnorodnym dorobku ma także kompozycje na różne instrumenty solowe, wykorzystując ich potencjał „do ujawniania realności i nierealności”, a solistom towarzyszy zwykle orkiestra o rozbudowanym składzie.

 

30 października 2021, godz. 19.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

 

Roman Widaszek | klarnet

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

George Tchitchinadze | dyrygent

 

Hanna Kulenty – Alinea | PRAWYKONANIE

Wolfgang Amadeus Mozart – XXXII Symfonia G-dur KV 318

 

Jean Sibelius – Peleas i Melisanda op. 46

 

Alinea odwołuje się do konwencji koncertu, ale gatunek jest tu jednak umowny, upłynniony, pozostaje na usługach treści muzycznej i doświadczeniowej. Utwór jest jednoczęściowy, zbudowany na dialogu linii melodycznych klarnetu i fortepianu, którym towarzyszy duży zespół orkiestrowy. Główny temat o charakterze pseudotonalnym wybrzmiewający w instrumentach solowych ma być dialogiem dwóch światów. Solistą zapowiadającego się bardzo atrakcyjnie prawykonania będzie klarnecista Roman Widaszek, charyzmatyczny i wszechstronny wirtuoz swego instrumentu, artysta o imponującym dorobku koncertowym i nagraniowym. Współpracując z wybitnymi polskimi kompozytorami (m.in. Zbigniew Bargielski, Mikołaj Górecki, Marcel Chyrzyński, Krzysztof Herdzin), dokonał wielu prawykonań utworów solowych i kameralnych jemu dedykowanych. Jako jeden z nielicznych klarnecistów gra również na rzadko spotykanym instrumencie – altowym basethornie.

Obok wyczekiwanej premiery nowego dzieła usłyszymy także dwa inne, atrakcyjne utwory. Dramat belgijskiego symbolisty Maurice’a Maeterlincka Peleas i Melisanda (1894) stał się inspiracją dla wielu dzieł muzycznych, wśród których szczególnie znana jest opera Claude’a Debussy’ego oraz poemat symfoniczny Arnolda Schönberga. Tworzono także muzykę incydentalną do teatralnych wystawień tego dzieła – skomponował ją m.in. Gabriel Fauré, a także wielki kompozytor fiński, Jean Sibelius. Obaj ci twórcy przetworzyli swe kompozycje w atrakcyjne koncertowe suity i ta pióra Sibeliusa zabrzmi podczas koncertu. Wykonana zostanie również młodzieńcza Symfonia G-dur, trzydziesta druga (!) w dorobku zaledwie dwudziestotrzyletniego w chwili jej skomponowania Mozarta, utrzymana w konwencji „włoskiej”.

Koncert poprowadzi George Tchitchinadze – jeden z najbardziej lubianych muzyków Gruzji, który błyskawicznie zdobył uznanie publiczności i krytyków ze względu na imponujące muzyczne umiejętności, smak i wyobraźnię, a jednocześnie ciepło i wrażliwość w kontaktach z publicznością i z muzykami. Rozpoczął swoją karierę jako dyrygent operowy w 1998 roku, przez kolejne dekady dał się poznać jako wszechstronny artysta, obecny na wielu ważnych scenach i estradach swojego kraju i za granicą. Obecnie prowadzi klasę dyrygentury i stoi na czele Wydziału Operowego w Państwowym Konserwatorium w Tbilisi. George Tchitchinadze współpracował z wieloma polskimi orkiestrami, a wszystkie jego koncerty w naszym kraju spotykały się z gorącym przyjęciem. [pmac]

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

 

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Organizator zastrzega prawo do wprowadzania wszelkich zmian w koncertach, a także możliwość ich odwołania

 

Na koncert dostępne są bezpłatne wejściówki! Miejsca są numerowane, a liczba miejsc ograniczona.

 

Prosimy o wysyłanie zgłoszeń do 27 października 2021 roku na adres mailowy [email protected] wraz z podaniem liczby miejsc (2 miejsca na 1 zgłoszenie), imienia i nazwiska uczestników oraz numeru telefonu kontaktowego wszystkich osób chcących wziąć udział w wydarzeniu. Każdy otrzyma od nas potwierdzenie przyznania wejściówki/wejściówek oraz Oświadczenie uczestnika wydarzenia do wypełnienia (wzór dokumentu jako załącznik poniżej), co będzie jednoznaczne z możliwością uczestniczenia w koncercie.

Wejściówki będą wydawane w dniu koncertu, na godzinę przed rozpoczęciem, w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, na podstawie wydrukowanego maila z potwierdzeniem biura POSI i wypełnionego Oświadczenia uczestnika wydarzenia.

 

Podczas wydarzenia obowiązują zasady ustalone w Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii wraz z ich aktualizacjami: https://www.gov.pl/web/koronawirus/aktualne-zasady-i-ograniczenia, , a w szczególności:

a. zasłaniania nosa i ust maseczką w obszarach ogólnodostępnych,

b. zachowania dystansu społecznego,

c. jak najczęstszego korzystania z płynów do dezynfekcji rąk, które będą dostępne na miejscu.

 

Oświadczenie uczestnika wydarzenia w związku ze stanem epidemii SARS-COV-2: https://bit.ly/3mgy5Mw

 

Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl

 

{info. pras}

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.