Krzysztof Herdzin - Człowiek Orkiestra [koncert Sinfonii Iuventus]
Choć niekiedy nadużywa się określeń typu „ikona polskiego jazzu”, to w przypadku Krzysztofa Herdzina jest ono ze wszech miar zasadne i zasłużone.
Ten artysta – pianista, kameralista, dyrygent, kompozytor, aranżer, lider zespołów, producent, wykładowca akademicki – należy do ścisłego grona najświetniejszych muzyków swojego pokolenia i mimo że na ogół kojarzy się go ze sceną jazzową, jest równie aktywny w obszarze muzyki klasycznej (jako świetnie wykształcony absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, m.in. w klasie znakomitej K. Popowej-Zydroń) oraz popu. Już na początku lat 90. współpracował z gigantami polskiej sceny, saksofonistami Janem Ptaszynem Wróblewskim i Januszem Muniakiem, grał też w zespole Zbigniewa Namysłowskiego. W ciągu blisko 30 lat kariery jako pianista związany był m.in. z „City Jazz Trio” Jacka Pelca, „Back To The Bass” Mariusza Bogdanowicza, „Quintessence ’96” Eryka Kulma, grupami West, Ostatni Dzwonek, KGB, kwartetami Zbigniewa Namysłowskiego, Janusza Muniaka, Jana Ptaszyna Wróblewskiego, Kazimierza Jonkisza, Wojciecha Staroniewicza, Michała Kulentego, Cezarego Konrada, Dawida Lubowicza, sekstetem Marka Napiórkowskiego, zespołami Edyty Geppert, Anny Marii Jopek, Ewy Bem, Haliny Frąckowiak, Danuty Błażejczyk, Anny Serafińskiej, Doroty Miśkiewicz, Mieczysława Szcześniaka. Obecnie prowadzi własne Trio, Big Band, występuje solo, koncertuje w zespole Anny Marii Jopek.
W swojej autorskiej dyskografii ma dwadzieścia albumów, a jako pianista, dyrygent, kompozytor i aranżer brał udział w nagraniu ponad dwustu CD – do tej pory otrzymał osiemnaście Złotych i pięć Platynowych Płyt dla aranżera. Jest pierwszym polskim kompozytorem, który nagrał dla londyńskiej wytwórni DECCA monograficzną płytę Suite On Polish Themes z jedną z najsłynniejszych orkiestr świata – Academy of St. Martin in the Fields. Wybrane kompozycje, między innymi z tego arcyciekawego albumu, znajdą się w programie grudniowego koncertu pod batutą samego twórcy i z udziałem świetnych solistów, Katarzyny Budnik (altówka) oraz Pawła Gusnara (saksofon). Program podkreśli aktywność Herdzina jako uznanego kompozytora, którego utwory różnych form i gatunków (między innymi zamawiane przez Związek Kompozytorów Polskich oraz Instytut Muzyki i Tańca) rozbrzmiewały podczas prestiżowych festiwali oraz w najlepszych polskich i zagranicznych salach koncertowych. Sam autor tak komentował swe londyńskie nagranie: „Kompozycje zawarte na płycie Suita na tematy polskie określiłbym stylem impresjonistyczno-neoklasycznym, mocno związanym z polskim folklorem. To współczesna muzyka z rozszerzoną tonalnością, inspirowana zarówno moimi polskimi mistrzami: Karolem Szymanowskim, Grażyną Bacewicz, Tadeuszem Bairdem, Wojciechem Kilarem, jak i Szostakowiczem, Prokofiewem czy francuską grupą Les Six”.
[Piotr Maculewicz]
7 grudnia 2019, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Warszawa
Wykonawcy:
Katarzyna Budnik – altówka
Paweł Gusnar – saksofon
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Krzysztof Herdzin – dyrygent
Program:
Krzysztof Herdzin:
Preludium asertywne (Assertive Prelude)
Nieasertywna toccata (Nonassertive Toccata)
Suita na tematy polskie (Polka / Olender / Mazurek / Krakowiak / Polonez / Zbójnicki)
Poemat symfoniczny Szkice zimowe
Koncert podwójny na altówkę i saksofon (Allegro / Adagio con pieta / Vivace burlesco)
Patronat medialny: Polskie Radio – Program II, TVP Kultura, Presto, Art. Post, polmic.pl
Bilety dostępne na: bilety24.pl, eBilet.pl, sklep.polskieradio.pl
{info. pras}