Krakowice ogłaszają Nagrodę Kilara
Kraków i Katowice zacieśniają współpracę w dziedzinie kultury. 28 września Prezydenci Krakowa Jacek Majchrowski i Katowic Piotr Uszok oraz Prezes wytwórni filmowej Alvernia Studios podpisali list intencyjny w sprawie wspólnego ustanowienia Nagrody im. Wojciecha Kilara. Nagroda pod wspólnym patronatem obu Prezydentów została ogłoszona tego samego dnia podczas uroczystej Międzynarodowej Gali Muzyki Filmowej: FMF świętuje 100-lecie ASCAPu w Hali Ocynowni Arcellor Mittal Polska wieńczącej 7. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie.
fot. Wojciech Wendzel
Udział w Kapitule Honorowej Nagrody potwierdzili: prof. Krzysztof Penderecki, Andrzej Wajda, Roman Polański i Krzysztof Zanussi. Radę merytoryczną Nagrody stanowią dyrektorzy ważnych instytucji kulturalnych, filmowych i muzycznych, m.in. dyrektor Narodowej Orkiestry Symfoniczna Polskiego Radia, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Polskiego Instytutu Muzyki i Tańca, TVP Kultura, Krakowskiego Biura Festiwalowego, Festiwalu Muzyki Filmowej, Alvernia Studios, Instytucji Kultury Katowice - Miasto Ogrodów, RMF Classic.
Wręczana za całokształt twórczości Nagroda im. Wojciecha Kilara będzie przyznawana wyjątkowym i oryginalnym kompozytorom muzyki filmowej, którzy pozostają wierni tradycyjnej sztuce komponowania realizując jej idee poprzez samodzielnie tworzenie instrumentacji i pisanie utworów, które w oderwaniu od obrazu nie tracą na czytelności. Nagrodzony kompozytor powinien również niezwykle sprawnie posługiwać się językiem muzycznym, jak również kreatywnie operować kolorystyką, barwą i fakturą. Nagroda ma w założeniu nobilitować kompozytorów tworzących w duchu Złotej Ery w muzyce filmowej, nawiązujących do ideałów zapoczątkowanych przez Siergieja Prokofiewa i Dymitra Szostakowicza. Wyróżniać będzie twórców, którzy podobnie jak Wojciech Kilar, poświęcali tworzeniu muzyki filmowej ogromnie dużo uwagi i skupienia, czerpali inspiracje z ludowych melodii, nawiązując do narodowych tradycji muzycznych i przedkładając narodową tożsamość nad postmodernistyczny pęd globalizujący także muzykę. W partyturach nagrodzonego kompozytora bez problemu można będzie wyróżnić uwerturę, tematy i wszelkie możliwe ich przetworzenia, czy to agogiczne i instrumentacyjne czy harmoniczne i barwowe.
Nagrodą będzie wspólnie ufundowana sesja nagraniowa z udziałem dowolnej orkiestry z chórem z Katowic lub Krakowa i jej nagranie oraz postprodukcja w Alvernia Studios.
Celem ustanowienia Nagrody jest przede wszystkim pielęgnowanie pamięci o wybitnym kompozytorze i promowanie etosu twórcy, współpraca kulturalna i filmowa obydwu ważnych miast, budowanie silnego wizerunku branżowego Krakowa i Katowic w międzynarodowym przemyśle filmowym i nagraniowym oraz podkreślanie wagi kompozytorów w interdyscyplinarnym świecie filmu.
Ogłoszenie Nagrody odbyło się na podczas Międzynarodowej Gali Muzyki Filmowej: FMF świętuje 100-lecie ASCAPu – Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Wydawców. Opieką samego tylko Stowarzyszenia objętych jest blisko 460 tysięcy kompozytorów, songwriterów i wydawców muzycznych. Członkami ASCAP byli m.in. Max Steiner, Henry Mancini, Jerry Goldsmith, Alex North, Louis Armstrong, Elmer Bernstein, a obecnie Michael Giacchino, John Powell, Hans Zimmer, Gustavo Santaolalla, Elliot Goldenthal i inni.
Gala na 100-lecie Stowarzyszenia była największym wydarzeniem uświetniającym jubileusz ASCAP poza granicami Stanów Zjednoczonych. W Hali Ocynowni usłyszeliśmy suity z kultowych produkcji ilustrowanych na wielkim ekranie fragmentami filmów w jakości HD. Koncert uświetnili swoją obecnością zaproszeni kompozytorzy: Patrick Doyle (Henryk V, Wiele hałasu o nic, Harry Potter i Czara Ognia, Thor, Gosford Park, Rozważna i romantyczna, Indochiny), Dario Marianelli - zdobywca Oscara, Złotego Globu oraz Ivor Novello Award za film Pokuta, (skomponował muzykę do filmów Duma i Uprzedzenie, Pokuta, Solista oraz Anna Karenina); Elliot Goldenthal - Laureat Oscara i Złotego Globu w 2003 roku za muzykę do filmu Julie Taymor Frida (2002). Skomponował muzykę doWywiadu z wampirem, Michael Collins, Wrogowie publiczni, Batman Forever, Czas zabijania, Obcy3); Hans Zimmer – nominowany w sumie do 10 Złotych Globów, 10 Nagród Grammy i 9 Oscarów, Zdobywca Oscara za muzykę do Króla Lwa. Skomponował muzykę do blisko 100 filmów, m.in. Sherlocka Holmesa, Rain Mana, Gladiatora, Króla Lwa, Lepiej być nie może, Żona pastora, Cienka czerwona lini, Księcia Egiptu, Hannibala, Helikopter w ogniu, Piraci z Karaibów; Garry Schyman. Laureat nagrody przyznawanej przez BAFTA – British Academy of Film and Television Arts (BioShock, BioShock 2 i BioShock Infinite).
Wojciech Kilar odwiedził osobiście Kraków na 5. Festiwalu Muzyki Filmowej w związku z nadzwyczajną Galą Urodzinową na 80. urodziny kompozytora. Warto podkreślić, że ASCAP w 1992 roku ofiarował Kilarowi swoją nagrodę za muzykę do Draculi Francisa Copolli.
Obok listu intencyjnego ustanawiającego Nagrodę, Prezydenci Krakowa i Katowic 28 września podpisali list o współpracy kulturalnej obydwu miast.
Prezydent Majchrowski zadeklarował pełne wsparcie i pomoc Katowicom w ubieganiu się o tytuł miasta kreatywnego w dziedzinie muzyki UNESCO. Kraków posiada tytuł miasta kreatywnego w dziedzinie literatury uzyskany jesienią 2013 r.