Kraków, jesień, jazz...
Siódma doroczna edycja Krakowskiej Jesieni Jazzowej – festiwalu, który przez ten czas stał się jedną z najważniejszych imprez na polskiej mapie muzyki improwizowanej, a także jednym z kluczowych festiwali w Europie – staje się faktem.
Jak co roku zaproszeni do jej udziału goście to najważniejsze postaci tej muzycznej dziedziny. Zarówno artyści owiani przez dekady legendą jak również twórcy, którzy na muzycznej mapie czas swego apogeum mają przed sobą. Oto więc nadarzy się okazja bliskiego spotkania z wielkim Peterem Brötzmannem, który podczas festiwalu zaprezentuje się w trzech zupełnie od siebie różnych odsłonach z zespołami Defibrillator, Damage Is Done współtworzonym razem z inną legendą free jazzu Joe McPhee oraz we wspólnym projekcie z muzykami z Turcji. Osobnym zdarzeniem, wartym szczególnego odnotowania, będą koncerty Barry’ego Guya. Kim jest Barry Guy polscy melomani wiedzą świetnie. Wielki improwizator, wirtuoz kontrabasu i szalenie ceniony interpretator muzyki dawnej w zespołach m.in. Christophera Hogwooda. Nie pierwszy raz zresztą stanie on na krakowskiej scenie. Dwa lata temu przywiózł ze sobą małe składy, formacje kameralne w tym wyborne trio Fermandez / Guy / Lopez i duet ze skrzypaczką i żoną Mayą Homburger. Teraz przez cztery kolejne dni będziemy świadkami artystycznych działań jego koronnej formacji New Orchestra będącej kolejnym twórczym i prawdziwie olśniewającym rozwinięciem legendarnej już London Jazz Composers Orchestra.
I Peter Brötzmann i Barry Guy to reprezentanci sceny europejskiej. Będą także legendy zza Oceanu. Na jednym koncercie na deskach klubu Alchemia pojawi się słynne DKV trio, a więc zespół tworzony przez Kena Vandermarka, Kenta Kesslera i Hamida Drake’a. Przez ostatnie lata nie było łatwo posłuchać tej grupy na żywo i to nie tylko w Polsce, ale również w Europie. Wszyscy trzej panowie zaangażowani we własne projekty, razem, jako DKV Trio pojawiali się sporadycznie. Od pięciu lat również nie wydali ani jednej płyty, choć ich koncerty przez ten czas były pieczołowicie nagrywane i archiwizowane. Krakowski koncert zespołu zbiegnie się ze światową premierą wielopłytowego wydawnictwa dokumentującego właśnie te ostatnie pięć lat jej koncertowej działalności, który wyda nieoceniona krakowska oficyna wydawnicza Not Two Records.
Na scenie festiwalowej tegorocznej edycji KJJ będziemy mogli także posłuchać jednego z współtwórców europejskiej sceny muzyki improwizowanej, Brytyjczyka Trevora Wattsa. W New Orchestra zagra jeszcze inna legenda - wielki mag saksofonu, również Brytyjczyk Evan Parker, a także przedstawiciele polskiej sceny w tym, niewymagający żadnych rekomendacji Mikołaj Trzaska, młody zespół Mikrokolektyw wydający w słynnej chicagowskiej Delmark Records oraz wschodząca gwiazda muzyki improwizowanej Wacław Zimpel wraz z zespołem Hera i gościem specjalnym Hamidem Drakiem.
Krakowska Jesień Jazzowa 2012 to przede wszystkim wyśmienite koncerty wielkich gwiazd. Ale nie tylko! Będą również projekcje filmów o tematyce związanej z jazzem i muzyką improwizowaną, których próżno szukać nawet w programach polskich festiwali filmów dokumentalnych, wernisaż wystawy okładek płyt autorstwa Marka Wajdy oraz konferencja Contemporary Music Agenda 2012 poświęcona muzyce jazzowej i improwizowanej na świecie, w której wezmą udział znamienici dziennikarze z All About Jazz, Down Beat, The Wire, oraz organizatorzy słynnych festiwali Nickelsdorf Kontrontationen, Wels Musicunlimited, St.Johann Musik Kultur.
Tak więc Krakowska Jesień Jazzowa 2012 to festiwal muzyki, słowa i obrazu w służbie wielkiej niczym nie limitowanej sztuki improwizacji!
więcej informacji na: www.kjj-festiwal.pl