Kontratenor – głos pomiędzy tożsamościami [zOperowani!]
Myślisz, że opera jest sztuką archaiczną i trudną w odbiorze? Jest wręcz odwrotnie! Przed nami wycieczka do fascynującego świata sztuki operowej i jej tajemnic!
zOperowani! to cykl muzycznych spotkań poświęconych jednemu z najbardziej fascynujących aspektów opery jakim jest głos. Punktem wyjścia dla organizatorów stało się przekonanie, że czerpanie przyjemności z opery nie wymaga specjalistycznej wiedzy, a jedynie ciekawości i otwartości na nowe doznania artystyczne i zmysłowe. Opera to przede wszystkim opowiadanie emocjonujących historii oraz barwne, złożone postaci, których podstawowym środkiem wyrazu jest właśnie głos.
Zaproszeni artyści opowiedzą o typie głosu, jakim dysponują, odsłonią sekrety techniki wokalnej oraz wykonają arie najwybitniejszych kompozytorów. Przyjrzymy się zależnościom między wyborem głosu a ekspresją sceniczną oraz charakterem i emocjonalnością konkretnych postaci z klasyki operowej.
W maju przyjrzymy się głosowi kontratenorowemu. To najwyższy głos męski, który na skali zajmuje miejsce podobne do kobiecego altu. Śpiewacy obdarzeni tym głosem są w stanie wykonywać partie z zakresu muzyki dawnej, głównie barokowej, napisane wówczas specjalnie dla kastratów. Nazywany „anielskim głosem” i „kobiecym głosem w męskim ciele” stanowi szczególnie atrakcyjne narzędzie zarówno dla kompozytorów jak i reżyserów operowych, pozwalające podejmować grę z tożsamością postaci. W czasie wieczoru operowego poznamy bohaterów, którzy wymykają się społecznym konwenansom i poszerzają granice konstruowania postaci operowych.
Gościem specjalnym będzie Michał Sławecki, kontratenor występujący m.in. na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu i Warszawskiej Opery Kameralnej. W jego wykonaniu usłyszymy arie m.in. z „Rinalda” Georga Friedricha Haendla i „Zemsty nietoperza” Johana Straussa syna. Akompaniuje Monika Kolasińska.
Michał Sławecki – śpiew
Monika Kolasińska – akompaniament
Szymon Waćkowski – prowadzenie cyklu
31 maja 2019, godz. 19:30
Filia Bielańskiego Ośrodka Kultury, ul. Estrady 112, Warszawa
WSTĘP WOLNY
Michał Sławecki – kontratenor, absolwent Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Zadebiutował na scenie jeszcze jako student, w roli księcia Orlofsky’ego w Zemście nietoperza w Operze na Zamku w Szczecinie. Wykonał na scenie takie partie jak: Pierwsza Wiedźma w Dydonie i Eneaszu Henry’ego Purcella, Neron w Koronacji Poppei Claudia Monteverdiego i w Agrippinie Georga Friedricha Haendla, tytułowa rola w Rinaldo Georga Friedricha Haendla, Cherubin w Weselu Figara Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz tytułowa rola w Voyagerze Sławomira Kupczaka. W ostatnich dwóch sezonach zadebiutował w roli Stefana w Romeo i Julii Charlesa Gounoda na deskach Opery Śląskiej w Bytomiu i w roli Konia-Marynarza w Człowieku z Manufaktury Rafała Janiaka w Teatrze Wielkim w Łodzi.
Monika Kolasińska – pianistka, korepetytorka śpiewaków operowych. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Ukończyła Studia Podyplomowe w zakresie Coachingu Wokalnego oraz Międzywydziałowe Studium Pieśni w tej samej uczelni. Wiedzę i umiejętności w dziedzinie pracy z wokalistami pogłębiała na kursach i warsztatach prowadzonych przez m.in.; prof. J. Marchwińskiego, prof. J. Artysza, prof. U. Kryger, O. Pasiecznik, M. Pikulskiego, E. Podleś oraz prof. U. Reinemanna. Jako korepetytor śpiewaków współpracowała z Wydziałem Wokalno-Aktorskim UMFC. W 2016 r. za działalność artystyczno - dydaktyczną została uhonorowana Nagrodą Rektora UMFC. Od stycznia 2018 pracuje jako pianista-korepetytor w Polskiej Operze Królewskiej.
Szymon Waćkowski – reżyser, scenarzysta i animator kultury, absolwent scenariopisarstwa na Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz reżyserii na Akademii Teatralnej w Warszawie. Był asystentem Mariusza Trelińskiego przy realizacji Jolanty Piotra Czajkowskiego i Zamku Sinobrodego Beli Bartoka w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie oraz Barrie’go Kosky’ego przy realizacji Eugeniusza Oniegina Piotra Czajkowskiego w Komische Oper w Berlinie
{info. pras}