Koncerty online w ramach festiwalu „3x Bach!”

27.11.2020
Koncerty online w ramach festiwalu „3x Bach!”

„3x Bach!” to cykl koncertów w 3 miastach: Warszawa, Włocławek, Mediolan (online). Międzynarodowy autorski projekt klawesynistki Patrycji Domagalskiej. Dominuje klawesyn - którego Bach był wirtuozem i dla którego napisał znaczną część swoich utworów. Dotychczas odbyły się już koncerty we Włocławku: Kantaty Bacha oraz recital klawesynowo-skrzypcowy z tańcem, a także koncert kameralny zespołu muzyki dawnej Filatura di Musica z sonatami triowymi Bacha.

28 listopada o godz.19 na kanale Youtube Fundacji Krośnieńskiej im. Ignacego Paderewskiego odbędzie się Recital wiolonczelowy. Wystąpi Agnieszka Ewa Oszańca.

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych w Europie polskich wiolonczelistek barokowych. Chwalona za grę o „wyśmienitym poczuciu pasji, olbrzymim zakresie dynamiki i wrażliwym użyciu artykulacji i ornamentacji ”(Andrew Benson Wilson) Agnieszka Ewa Oszańca ukończyła studia muzyczne w klasie wiolonczel historycznych Violi de Hoog na wydziale instrumentów dawnych Konserwatorium w Utrechcie. Znana rodzimej publiczności ze swej współpracy z Capellą Cracoviensis, koncertuje regularnie w kraju i zagranicą, jako solistka, oraz członkini międzynarodowych formacj muzyki dawnej, między innymi włoskich Stile Galante (Stefano Aresi) i La Risonanza (Fabio Bonizzoni) oraz holenderskiej grupy Ensemble Odyssee (Andrea Friggi). pojawiając się na najważniejszych światowych festiwalach muzyki dawnej i nagrywając dla takich wytwórni jak Glossa, Sony Classical, Decca, Pan Classics, Alpha, Globe Records. Jej pierwsza solowa płyta, nagrana dla holenderskiej wytwórni Challenge Classics, zawierająca część pierwszego opusu Salvatore Lanzettiego, ukazała się w maju 2019, otrzymując bardzo ciepłe przyjęcie wśród publiczności i krytyków muzycznych. Niebawem można spodziewać się jej kolejnej odsłony.

W programie recitalu usłyszymy:

Suita G-dur BWV 1007 na wiolonczelę solo

Suita d-moll BWV 1008 na wiolonczelę solo
 

W drugim koncercie 29 listopada o godz. 19 na kanale Youtube Fundacji Krośnieńskiej im. Ignacego Paderewskiego usłyszymy koncerty na 2, 3 i 4 klawesyny. Będą to kolejno:

Koncert c-moll BWV 1062 na 2 klawesyny (Filatura di Musica)

Koncert d-moll BWV 1064 na 3 klawesyny (La Risonanza)

Koncert a-moll BWV 1065 na 4 klawesyny (La Risonanza)

Wystąpią znakomici artyści:

Soliści:

Fabio Bonizzoni – klawesyn i prowadzenie (Koncert d-moll i a-moll)

Jeden z czołowych włoskich klawesynistów i organistów swego pokolenia, ukończył studia w zakresie gry na organach, kompozycji oraz klawesynu w Królewskim Konserwatorium w Hadze w klasie legendarnego Tona Koopmana. Po wielu latach występowania z kilkoma z najważniejszych orkiestr specjalizujących się w muzyce dawnej (Amsterdam Baroque, Le Concert des Nations, Europa Gallante) poświęcił się wyłącznie działalności solistycznej i dyrygenckiej, którą prowadzi w szczególności z własną orkiestrą La Risonanza. Ponadto jest profesorem klawesynu w Królewskim Konserwatorium w Hadze (Holandia), oraz w Konserwatorium w Novarze we Włoszech. Jest też założycielem i prezesem Associazione Händel, stowarzyszenia zajmującego się studiami nad obecnością muzyki Händla we Włoszech. Jako solista nagrywa od wielu lat dla hiszpańskiej wytwórni Glossa. Jego dyskografia obejmuje dzieła Claudia Meruli, Giovanniego Salvatore, Giovanniego Picchiego, Girolamo Frescobaldiego, Francesca Geminianiego, Bernarda Storace, Domenica Scarlattiego i Johanna Sebastiana Bacha (Wariacje Goldbergowskie, Sztuka fugi). Ostatnio nagrał Koncerty klawesynowe J.S.Bacha. W 2010 roku wraz z zespołem La Risonanza ukończył projekt nagrania kompletu Kantat włoskich z instrumentami G.F. Händla, co zostało uznane przez magazyn „Gramophone” za najważniejsze wydarzenie nagraniowe ostatniej dekady, zaś 3 spośród 7 płyt cyklu otrzymały prestiżową Handel Stanley Sadie Prize.

Lilianna Stawarz – klawesyn

Jedna z najwybitniejszych polskich klawesynistek. Jest kierownikiem Międzywydziałowego Zakładu Muzyki Dawnej UMFC. Przez 20 lat była członkiem zespołu muzyki dawnej Il Tempo. W latach 1991–2017 związana była z Warszawską Operą Kameralną, zarówno jako klawesynist-kameralistka, jak i dyrygent. Jest współtwórczynią i Kierownikiem Artystycznym Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica, w ramach którego prowadziła od klawesynu opery: Agrippina G. Fr. Haendla (nagrana dla Instytutu Audiowizualnego otrzymała nominację do nagrody Koryfeusza w 2015 r.), Orlando, Alcina G. Fr. Haendla, Farnace A. Vivaldiego (nominacja do Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida za kierownictwo muzyczne tej opery). Otrzymała nagrodę Fryderyk 2018 w kategorii Album roku – Muzyka Dawna za płytę life z Oratorium Antonio Caldary – Maddalena ai piedi di Cristo, wydaną przez Polskie Radio. W 2003 roku ukazała się jej pierwsza solowa płyta z utworami Carla Philippa Emanuela Bacha (wyda na przez CD Accord), w 2007 roku – podwójny album CD z Suitami klawesynowymi HWV 426– 433 Georga Friedricha Händla (wydany przez Fundację Pro Musica Camerata), w 2012 r. trzecia solowa płyta – z Inwencjami i Sinfoniami Johanna Sebastiana Bacha wyda na przez Polskie Radio. Nagrała także koncert klawesynowy Tadeusza Paciorkiewicza z Polską Orkiestrą Radiową.

Patrycja Domagalska-Kałuża – klawesyn

Pomysłodawczyni Festiwalu 3x Bach!. Twórca takich wydarzeń jak: Podkarpacka Letnia Akademia Muzyki, Kultura Wieków Dawnych, Kozienice na królewskim szlaku, Filatura w sieci. Współzałożycielka zespołów: Ensemble Barocum i Filatura di Musica. Absolwentka Królewskiego Konserwatorium w Hadze (klasa klawesynu i kameralistyki Fabio Bonizzoniego, Patricka Ayrtona).Laureatka licznych stypendiów m.in. MKiDN „Młoda Polska”, Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta-Rezydent”, Marszałka Województwa Podkarpackiego oraz wielu fundacji i akademii m.in. Académie Musicale de Villecroze i Formation Professionelle de Royaumont we Francji, międzynarodowych kursów mistrzowskich w Norwegii, Niemczech i Austrii. Jako pierwsza polska klawesynistka odbyła tournée po Europie z European Union Baroque Orchestra (2010). Realizując basso continuo występowała na festiwalach we Francji, Anglii, Niemczech, Belgii, Malcie, Portugalii, Słowacji, Holandii, Monako, Włoszech u boku takich artystów jak Christina Pluhar, Lars Ulrik Mortensen, Ton Koopman, Fabio Bonizzoni, Simon Standage, Ryo Terakado, Pavlo Beznosiuk, Peter van Heygen, Wim Becu, Alessandro Moccia czy Andreas Spering. Jej pasją jest taniec barokowy, współpracuje m.in. z baletami dworskimi Nederlands Muziek Dans en Theater Ensemble, Cracovia Danza czy Sotto le Stelle.

Agnieszka Wesołowska – klawesyn

klawesynistka i pedagog. Dyrektor Artystyczny Festiwalu Piastów Śląskich w Brzegu i prezes Stowarzyszenia Musica Aeterna promującego muzykę dawną w Polsce. Absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz Konserwatorium Królewskiego w Hadze. Ma na swoim koncie liczne występy w kraju i zagranicą w tym z założoną przez siebie orkiestrą barokową Nova Silesia. Współpracowała również z zespołami InVento, Genteel Companions, Pandolfis Consort Wien, Goldberg Ensemble, Canto Fiorito. Grała pod kierunkiem między innymi takich muzyków jak : Rodrigo Calveyra, Alfredo Bernardini, Ryo Terakado, Charles Toet, Mike Fentross, Andrzej Mikołaj Szadejko.

Od 2014 roku prowadzi klasę klawesynu w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Gdyni.

Orkiestra La Risonanza w składzie:

Fabio Bonizzoni – klawesyn i prowadzenie

Fabio Ravasi, Ulrike Slowik – skrzypce barokowe

Livia Baldi – altówka

Caterina Dell’Agnello – wiolonczela barokowa

Marco Lo Cicero – kontrabas barokowy

Filatura di Musica w składzie:

Lilianna Stawarz, Patrycja Domagalska-Kałuża - klawesyny

Judyta Tupczyńska, Debora Kramarek – skrzypce barokowe

Małgorzata Feldgebel – altówka barokowa

Justyna Rekść-Raubo – wiolonczela barokowa

Organizatorem koncertów jest Fundacja Krośnieńska im. Ignacego Paderewskiego, a partnerem Associazione Hendel.

Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz ze środków Fundacji PZU.

{info. pras}

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.