Kompozytorki których nie znacie... a może znacie?
Kobieta nie powinna marzyć o komponowaniu. Jeszcze żadnej się to nie udało, czemu mnie miałoby się udać? - pisała Clara Schumann. Mogła nie wiedzieć o swoich poprzedniczkach, liczniejszych niż mogłoby się wydawać. Choć świat muzyczny przez wieki był zdominowany przez mężczyzn, niektórym kobietom nie wystarczała możliwość zabawiania gości śpiewem, lub grą na fortepianie i odważyły się tworzyć własną muzykę. Które z nich znacie?
Hildegarda z Bingen (1098-1179)
Benedyktynka, pisarka, kompozytorka. Autorka wielu utworów religijnych (do dziś przetrwało blisko 80), spośród których najsłynniejszą jest Ordo Virtutum, najstarszy z zachowanych moralitetów. W sztuce tej możemy znaleźć melodię ludzkiej duszy i 16stu cnót. Jedynie diabeł nie doczekał się swojej melodii i dostał rolę mówioną.
Francesca Caccini (1587-1640)
Śpiewaczka, lutnistka, poetka i kompozytorka, córka sławnego renesansowego kompozytora Giulio Cacciniego. Była najbardziej wpływową kobieta muzycznego świata swojej epoki. Niestety niewiele z jej utworów zachowało się do dzisiaj. Jej sceniczne dzieło La liberazione di Ruggiero jest uważane za pierwszą operę skomponowaną przez kobietę.
Barbara Strozzi (1619-1677)
Pochodząca z Wenecji autorka wielu wokalnych dzieł o tematyce świeckiej, przeznaczonych głównie na sopran z towarzyszeniem instrumentu.
Louise Farrenc (1804-1875)
Doskonała flecistka, zasłynęła dzięki występom ze swoim mężem, flecistą Aristidem Farrenc, podczas których często wykonywane były jej utwory. Była też pierwsza kobietą w muzycznej branży, której udało się wywalczyć, by wypłacano jej gażę równą wynagrodzeniu mężczyzn.
Fanny Mendelssohn (1805-1847)
Siostra Felixa Mendelssohna, jest autorką ponad 460 kompozycji. Tworzyła głównie muzykę kameralną, utwory fortepianowe oraz pieśni. Jej utwory fortepianowe często mają charakter pieśni i noszą nazwę pieśni bez słów. Uważana jest za twórczynię tego gatunku, wspaniale później rozwiniętego przez Felixa Mendelssohna Wiele z jej dzieł zostało wydanych pod nazwiskiem jej brata.
Clara Schumann (1819-1896)
Żona Roberta Schumanna, wybitna pianistka. Kompozycji uczyła się od ojca, Friedricha Wiecka i swój pierwszy koncert fortepianowy skomponowała w wieku 14stu lat. Po ukończeniu 30 lat straciła jednak wiarę w swoje umiejętności.
- Kiedyś myślałam, że mam talent – pisała – ale porzuciłam już myśl o twórczości. Kobieta nie powinna marzyć o komponowaniu. Jeszcze żadnej się to nie udało, czemu mnie miałoby się udać?
Cécile Chaminade (1857-1944)
Komponowała od wczesnego dzieciństwa, już w wieku ośmiu ta występowała z własnymi kompozycjami przed Georgem Bizetem. Pisała głównie utwory na fortepian oraz, popularne w tym czasie, pieśni salonowe. Kompozytor Ambroise Thomas powiedział o niej: „To nie jest kobieta, która komponuje, a kompozytor który jest kobietą”.
Amy Beach (1867-1944)
Pierwsza amerykańska kompozytorka, której udało się osiągnąć popularność. Swoja karierę rozpoczynała jako pianistka, jednak po wyjściu za mąż zgodziła się ograniczyć swoje występy do udziału w charytatywnym koncercie raz do roku. Po śmierci męża wyruszyła w tournée po Europie, z dużym sukcesem wykonując własne kompozycje. Do jej najbardziej znanych dzieł należą Msza Es-dur oraz Symfonia Celtycka.
{MN, źródło: classicfm}