Klasyk XX wieku

06.02.2014

Muzyka XX wieku to twardy orzech do zgryzienia. Często nie trafiła jeszcze na stałe do repertuaru, a o dobre wykonania trudno. Z pomocą melomanom przychodzi seria 20C, wydawana wspólnie przez Deutsche Grammophon i Dekkę. 50 albumów poświęconych jest 50 najważnieszym twórcom ubiegłego stulecia.

 Dotychczas ukazało się 30 albumów poświęconych z jednej strony kompozytorom, którzy pisali na początku XX wieku, jak Gustaw Mahler. Z drugiej – twórcom żyjącym, jak Pierre Boulez. Ten ceniony kompozytor i dyrygent karierę zaczynał jako muzyczny enfant terrible. Jego najbardziej znanym utworem jest „Le marteau sans maître” („Młot bez mistrza”), utwór z lat 50., przeznaczony na sopran i bardzo nietypowy zestaw instrumentów. Kompozytor wykorzystuje w tym dziele altówkę, flet, gitarę, wibrafon, ksylofon, a także bardzo rozbudowaną sekcję perkusji. Związki muzyki z poezją René Chara są luźne. „Młot bez mistrza” to tekst surrealistyczny, trudno więc oczekiwać po nim logiki i spójności. Słuchanie muzyki Bouleza to spore wyzwanie. Srodze zawiodą się ci, którzy spodziewali się słuchania lekkiego i przyjemnego. Muzyka tego kompozytora jest trudna i wymaga dużego skupienia. „Chciałem stworzyć zupełnie inny świat” - wyznał Boulez, i ciężko byłoby nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że mu się to udało. Francuz chciał połączyć egzotyczne brzmienie zespołu, inspirowane muzyką Wschodu, z awangardową techniką kompozytorską – serializmem. I mimo, że sam serializm nie przetrwał próby czasu i pisane w tej technice dzieła zasadniczo zniknęły z sal koncertowych, „Le marteau sans maître” można czasem usłyszeć podczas koncertów. W tym nagraniu utworem kieruje sam kompozytor, a trudną partię wokalną wykonuje Hilary Summers. Szukanie lepszego wykonania nie ma większego sensu – obecność kompozytora za pulpitem gwarantuje wykonanie najlepsze z możliwych. Niewykluczone jednak, że kiedy matematyczna muzyka Bouleza za bardzo się osłucha, konieczna będzie odmiana...

Oskar Łapeta

 

 

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.