„Kieł”, czyli życie jako gra - już dziś
Egzystencja jako teatr absurdu – takie spojrzenie na film „Kieł” Jorgosa Lantimosa będzie przedmiotem jutrzejszej dyskusji po seansie w Kinie Muranów. Goście DKF X Kurtyna… Akcja! przyjrzą się tematowi z trzech różnych perspektyw: teatralnej, filmowej i psychologicznej. Aktorka Beata Fudalej i krytyczka filmowa oraz psychoterapeutka Magdalena Sendecka porozmawiają z widzami o życiu jako grze oraz umownych sensach codzienności.
Co lepsze: seans czy spektakl? Koniec z dylematami odnośnie wyboru wieczornej rozrywki!
Tej jesieni pojawia się w Warszawie inicjatywa, która łączy magię teatru z mocą kina. Cykl projekcji i spotkań pod hasłem DKF Kurtyna… Akcja! to stworzona przez Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy okazja do rozmowy o związkach teatru z kinem. Wyśmienici twórcy teatralni, filmowcy i krytycy zatracą się w dyskusjach o niebanalnych filmach. Kino Muranów otwiera dla tych spotkań swoje przestrzenie. DKF X Kurtyna… Akcja! propaguje Melpomenę, a ta w rozmaity sposób potrafi absorbować współczesnych odbiorców sztuki. We wtorkowe wieczory o godz. 19 mariaż ekranu i sceny stworzy widzom enklawę dla szczególnych przeżyć.
Grecki „Kieł” stał się w 2009 r. prawdziwym filmowym objawieniem. Dzieło Jorgosa Lantimosa, autora głośnego „Lobstera” (2015), zadziwiającego „Zabicia świętego jelenia” (2017) i spektakularnej „Faworyty” (2018), przypomni nam, że ludzkie życie to teatr absurdu. W „Kle” poszukamy związków z Ionesco, Pinterem, Dürrenmattem, Beckettem, Białoszewskim, Witkacym, Gombrowiczem, Mrożkiem i Różewiczem. Do rozmowy o umownych sensach codzienności i życiu jako grze zaproszone zostały: filmoznawczyni, publicystka filmowa i psychoterapeutka Magdalena Sendecka oraz aktorka Beata Fudalej, dr hab. sztuk teatralnych, wykładowczyni Warszawskiej Szkoły Filmowej. W inscenizacjach tekstów Witolda Gombrowicza i Różewicza grała u takich twórców, jak Jerzy Grzegorzewski czy Jerzy Jarocki. W listopadzie i grudniu na scenie Teatru Narodowego oglądać ją można w „Łysej śpiewaczce” Eugène Ionesco w reżyserii Macieja Prusa, a w grudniu – w „Iwonie, księżniczce Burgunda” Witolda Gombrowicza w reż. Agnieszki Glińskiej.
Spotkanie z gośćmi i widzami zatytułowane „Egzystencja jako teatr absurdu” po seansie filmu „Kieł” poprowadzi dziennikarka Magdalena Juszczyk, autorka cyklu DKF X Kurtyna… Akcja!
Kolejne, listopadowe projekcje cyklu zaprezentują filmy, które stanowią zupełnie odmienne propozycje. Nagrodzony Oscarem „Mefisto” Istvána Szabó z 1981 r. stanie się punktem wyjścia do rozmowy o mariażu sztuki i polityki, czyli m.in. o cenie spełnienia zawodowego konformisty – pokaz i dyskusja w kinie Muranów 12 listopada o 19:00. Natomiast dokument „Opera paryska” z 2017 r. obejrzeć można 26 listopada. Reżyser Jean-Stéphane Bron ukazał prestiżową scenę teatralną świata, jej kulisy i codzienność na tle społecznych zjawisk. Nie zabraknie gwiazd – jedną z postaci uwiecznionych za kulisami Opéra Garnier jest Bryn Terfel, wyśmienity bas-baryton, natomiast w „Mefiście” Klausowi Marii Brandauerowi, nagrodzonemu za tę rolę w Cannes, towarzyszy w jednej z ról Krystyna Janda.
DKF X Kurtyna… Akcja!
Kino Muranów
ul. Gen. Andersa 5, Warszawa
godzina 19:00
bilety: 12 zł ulgowy, 15 zł normalny
https://kinomuranow.pl/rezerwacja-biletow?type=reg_buy&sid=236931
29 października
„Kieł”, reż. Jorgos Lantimos, 2009 r.
Spotkanie pod hasłem: „Egzystencja jako teatr absurdu”
12 listopada
„Mefisto”, reż. István Szabó, 1981 r.
Spotkanie pod hasłem: „Artysta w służbie władzy”
26 listopada
„Opera paryska”, reż. Jean-Stéphane Bron, 2017 r.
Spotkanie pod hasłem: „Opera Paryska – kulisy i codzienność teatru na tle zjawisk społecznych”
Szczegóły na temat wydarzenia:
https://www.facebook.com/events/2380711885522483/
{info. pras}