KATA/KAMI w Kordegardzie - wystawa prac prof. Elżbiety Baneckiej, inspirowanych sztuką japońską
W Kordegardzie. Galerii Narodowego Centrum Kultury po blisko trzech latach znów zagościła grafika artystyczna. Tytuł wystawy prof. Elżbiety Baneckiej w wolnym tłumaczeniu z japońskiego to Forma/Papier. Artystka od wielu lat inspirująca się sztuką Japonii tworzy subtelne prace nawiązujące do ogrodów suchego krajobrazu. Z bibuły japońskiej formuje struktury kimon – asamblaże zamknięte w tekturowych pudełeczkach i instalacje.
- Wystawa Kata/Kami to prezentacja niezwykle interesującej twórczości profesor Elżbiety Baneckiej, znakomitej malarki i graficzki, która ujmuje idee w syntetyczne, a jednocześnie wyrafinowane wypowiedzi plastyczne. Posługuje się skrótem myślowym. Jej dzieła wyróżnia prostota, precyzja myślenia, swobodny rysunek. Świat grafiki Profesor Elżbiety Baneckiej jest terenem eksperymentów artystycznych, gdzie spotykają się minimalizm formy i maestria warsztatu. Jest również światem harmonii i refleksji. Artystka skłania nas do zatrzymania, kontemplacji, wsłuchania się w otaczający nas świat. Nie waha się stawiać pytań o sens egzystencji, o duchową kondycję człowieka. Ekspozycja prac Pani Profesor to wizualna uczta, a zarazem zaproszenie do dyskusji o roli i znaczeniu grafiki w zmieniającym się krajobrazie współczesnego świata. Cieszę się ogromnie, że grafika w tak doskonałym wydaniu zawitała znów do Kordegardy. Polscy graficy należą do ścisłej światowej czołówki, a ich prace reprezentują najwyższy poziom artystyczny i bez wątpienia zasługują na częstsze pokazywanie w galeriach.
– komentuje prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury.
Oprócz grafik Elżbieta Banecka pokazuje w Kordegardzie wykonane z papieru instalacje i obiekty. Sięgając do tradycji japońskiej artystka przekracza w swoich pracach granice geograficzne i kulturowe oraz granice tworzywa, zachęcają jednocześnie widzów do refleksji nad przekraczaniem granic w sztuce i ich własnym życiu. W dobie dominacji technik cyfrowych, silnie brzmi głos artystki sięgającej po tradycyjne środki i techniki, za pomocą których kreuje wyrazistą wypowiedź plastyczną.
Elżbieta Banecka prowadzi Pracownię Rysunku i Koloru na Wydziale Scenografii warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jest laureatką ponad 60 prestiżowych nagród i wyróżnień w polskich i międzynarodowych konkursach oraz autorką 60 wystaw indywidualnych i uczestniczką ponad 200 zbiorowych. Dyplom z wyróżnieniem obroniła w pracowni prof. Jana Tarasina, aneks z grafiki uzyskała u prof. Haliny Chrostowskiej i Rafała Strenta.
Eksperymentalne formy działań podejmowane przez artystkę wykraczają daleko poza klasyczną formułę matrycy i odbitki. Profesor Banecka łączy różne techniki: drzeworyt, linoryt oraz techniki własne. Miesza farby, tworząc unikatowe odbitki. Jej fascynacja japońską kulturą sięga 1991 r. kiedy jeszcze jako studentka odwiedziła po raz pierwszy Kraj Kwitnącej Wiśni w związku z przyznanym jej Brązowym Medalem na Triennale Grafiki w Osace.
Wystawą w Kordegardzie, Galerii Narodowego Centrum Kultury artystka zabiera odbiorców w podróż do Japonii.
- To podróż medytacyjna. Każdy krok prowadzi do wyciszenia rozumującego intelektu, zwanego na Wschodzie „umysłem małpy”, i kieruje w stronę przemiany, równowagi, spokoju, wewnętrznego wyzwolenia. Podróż Elżbiety Baneckiej to zatrzymanie się nad każdym szczegółem świata widzianego, skupienie uwagi na najdrobniejszym, najbanalniejszym przedmiocie – fragmencie bibuły, tkaniny, pudełku, linii zagrabionego żwiru.
– mówi kuratorka Katarzyna Haber
Kata/Kami
Kordegarda. Galeria Narodowego Centrum Kultury, 15.10 -29.11.2020
Krakowskie Przedmieście 15/17, Warszawa
Kuratorka: Katarzyna Haber
Partner wystawy: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
{info.pras.}